Eksotisk kunstnerhus i Son

Lever med kulehull i tak og vegger

Kunsteren Dørnberger levde et eksentrisk liv. Sporene sitter fremdeles i veggene med kulehull, malerier og eksotiske samlinger.

BOHEMLIV. Huset er fylt med malerier og skulpturer. Her har to skulpturer fått plass i hallen foran maleriet av Therese Nordtvedt. Den ene av stuene skimtes i bakgrunnen.
BOHEMLIV. Huset er fylt med malerier og skulpturer. Her har to skulpturer fått plass i hallen foran maleriet av Therese Nordtvedt. Den ene av stuene skimtes i bakgrunnen. Foto: FOTO: Helge Eek
Sist oppdatert

Tømmerhuset i Son har stått der i hundrevis av år, den eldste delen er trolig fra 1600-tallet.

Øverste etasje med atelier og tårn ble bygd av kunstneren Carl Dørnberger på slutten av 1800-tallet. I dag bor kunstnerne Arne Samuelsen og Teppo Valkama i huset.

Bohemsk besøk

- Da jeg flyttet inn for 22 år siden følte jeg meg beæret over å få bo i et historisk og innholdsrikt hus. Det henger bilder av Dørnberger over alt, og han har også malt flere motiver rett på veggene, og vi har flere av hans spesielle samlinger. Hele huset byr på overraskelser, og jeg hadde mye å forholde meg til det første året, sier Arne Samuelsen.

Med trebein, bredbremmet hatt og to pistoler var Dørnberger en original i Son. Han hadde omgang med mange av datidens store kunstnere og forfattere, og hadde også et forhold til forfatteren Ragnhild Jølsen. Hans Jæger beskriver sitt besøk i Dørnberger-huset i boken Syk kjærlighet.

Kulehull i taket

Kunstneren Dørnberger hadde en løs omgang med sine to pistoler som han kalte Kitty og Kittys broder. En av historiene er da lensmann Lersbryggen kom for å snakke ham til rette for uvettig bruk av skytevåpen. De ble etter hvert godt forlikte og Dørnberger skjøt da en omvendt L i taket til ære for lensmannen.

- Det er flere kulehull i vegger og tak, og de skal ikke sparkles igjen, kulehullene er en del av historien, bedyrer Arne Samuelsen.

HISTORISK. Den eldste delen av huset er trolig fra 1600-tallet. Dekoren over vinduet stammer fra stevnen på en gammel seilskute.
HISTORISK. Den eldste delen av huset er trolig fra 1600-tallet. Dekoren over vinduet stammer fra stevnen på en gammel seilskute. Foto: FOTO: Helge Eek
SKATTKAMMER. Du kan gå deg vill i Dørnbergers hus. Her er det malerier og et vell av gamle ting. Stolper og vegger har mange historiske detaljer.
SKATTKAMMER. Du kan gå deg vill i Dørnbergers hus. Her er det malerier og et vell av gamle ting. Stolper og vegger har mange historiske detaljer. Foto: FOTO: Helge Eek

Dørnbergers berømmelse hvilte mye på hans eksentriske personlighet. Han har malt mange landskap fra Son, og han fikk tidlig anerkjennelse for bruk av nyanser innen et begrenset fargesett.

HULL I TAKET. Her er kulehull i taket over sengen på soverommet.  Dørnberger skjøt en omvendt L da lensmannen kom for å hente ham.
HULL I TAKET. Her er kulehull i taket over sengen på soverommet. Dørnberger skjøt en omvendt L da lensmannen kom for å hente ham. Foto: FOTO: Privat

- De beste bildene er fra den tidligste perioden, siste del av 1800 og tidlig 1900-årene, ikke minst hans bruk av koloritt i vinterbildene. Han hadde en stor produksjon, men er nok mest kjent for sitt turbulente liv, sier Arne Samuelsen.

Gyllenlær og innskrifter

I den eldste delen av huset ligger de to stuene. Dørene er dekorert med gyllenlær og har originale jernbeslag. Til og med deler av taket i andre etasje er tapetsert med gyllenlær, og flere av veggene er kledd med originale silketapeter.

Dørnbergers innskrifter er fremdeles intakte, som "Arbeid gir glemsel, glemsel gir fred", "Bliv med din læst" og det tidligere portskiltet som er tatt inn i boligen:

"Jeg advarer enhver som uden lovlig Ærinde betreder mit Hjem. Vedkommende tager da de følger han selv pådrager seg".

- Selv om Dørnberger på mange måter fremdeles er til stede, sørger vi også for å få plass til vårt eget. Vi prøver å kombinere vår personlige stil med den gamle, historiske som allerede er her. Det er viktig at jeg ikke fungerer som museumsbestyrer, sier Arne Samuelsen.

Håndblåste glass

I ATELIERET. Matias Skeibroks skulptur Den Fredløse ønsker velkommen fra sin faste plass i atelieret. Arne Samulesens malerier står langs veggen i bakgrunnen.
I ATELIERET. Matias Skeibroks skulptur Den Fredløse ønsker velkommen fra sin faste plass i atelieret. Arne Samulesens malerier står langs veggen i bakgrunnen. Foto: FOTO: Helge Eek
UTSTILLING. Arne Samuelsen og Teppo Valkama i atelieret. Arne står ved skrivebordet med sjøutsikt, her satt Dørnberger i sin tid, nå får Arne Samulesen inspirasjon på samme sted. På staffeliet står ett av Teppos malerier. Kunstnerparet skal ha neste utstilling på Galleri Gerner i Moss fra 15.september.
UTSTILLING. Arne Samuelsen og Teppo Valkama i atelieret. Arne står ved skrivebordet med sjøutsikt, her satt Dørnberger i sin tid, nå får Arne Samulesen inspirasjon på samme sted. På staffeliet står ett av Teppos malerier. Kunstnerparet skal ha neste utstilling på Galleri Gerner i Moss fra 15.september. Foto: FOTO: Helge Eek
SKRIFTEN PÅ DØREN. Dørnberger har malt og skrevet på vegger og dører. Legg merke til det flotte dørbeslaget.
SKRIFTEN PÅ DØREN. Dørnberger har malt og skrevet på vegger og dører. Legg merke til det flotte dørbeslaget. Foto: FOTO: Helge Eek

Vindusglassene i huset er håndblåste, og noen ruter er av slynget glass.

- Det var det billigste glasset, og det har vi mye av her i huset. Jeg er glad vinduene er tatt vare på, det er helt spesielt å se på utsikten gjennom det slyngede glasset. Og utsikten er ubeklagelig, valmuene duver i vinden i hagen og rett nedenfor glitrer sjøen. Båten ligger ved brygga nedenfor huset, og det er blitt mange fisketurer.

- Vi trives i huset hele året, det er et godt hus å bo i selv om det er tungvint, vi kan ikke ha støv på hjernen når vi bor her.

Originale samlinger

Trappen opp til andre etasje er bratt, og veggene er fylt med Dørnbergers hattesamling og en samling av steinøkser, pilspisser, pusterørspiler med gift side om side med en utstoppede eksotiske dyr og bildekunst.

I atelieret tar skulpturen "Den fredløse" imot besøkende, originalen står i bronse på Lista. Atelieret har fått nye takvinduer og overlys, men ellers er mye som i Dørnbergers tid iblandet Arne Samuelsens og Teppo Valkamas malerier.

- Redskapene henger fremdeles på veggen, og han satt også foran skrivebordet med utsikt mot sjøen. Der sitter jeg selv og får inspirasjon til arbeidet mitt. Gulvet er stort og slitt og fullt av malingsflekker, men det har vi tenkt å beholde som det er, det gir oss et pusterom, sier Arne Samuelsen.

Dørnberger, Jæger og Strindberg

Kunstneren Carl Johannes Andreas Adam Dørnberger (1864-1940) kom til Son i 1896, og ble boende der resten av livet. Kunstneren er forbundet med utallige historier og myter.

OPPDAGELSESFERD. Taket er dekket med gyldenlær. Her er noen av Carl Dørnbergers spesielle samlinger. I hvert rom er det mye å oppdage.
OPPDAGELSESFERD. Taket er dekket med gyldenlær. Her er noen av Carl Dørnbergers spesielle samlinger. I hvert rom er det mye å oppdage. Foto: FOTO: Helge Eek

Dørnbergerhuset er verneverdig, og nå har bildekunstner Arne Samuelsen overtatt kunstnerboligen.

Neste sommer skal det finske museet Gallen-Kallela vise utstillingen Bohemer og samtidig gi ut bok. Carl Dørnberger, Hans Jæger og August Strindberg er blant dem som skal være med i utstillingen som skal belyse nordisk kunstnerliv. Nasjonalmuseet og Bergens kunstmuseum samt privatsamlinger er blant de norske samarbeidspartnerne.

Les også:

Sjekk årets hagemøbler

Interiørkjendisens bolig

INNGANG MED UTSIKT. Huset ligger et steinkast fra sjøen.
INNGANG MED UTSIKT. Huset ligger et steinkast fra sjøen. Foto: FOTO: Helge Eek
OPPRINNELIG GLASS. Flere av vinduene i huset er slynget glass, de var billige å produsere da huset ble bygget.
OPPRINNELIG GLASS. Flere av vinduene i huset er slynget glass, de var billige å produsere da huset ble bygget. Foto: FOTO: Helge Eek

Se denne flotte uteplassen

Utekjøkkenet ligger bak en lem

Denne saken ble første gang publisert 18/06 2012, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også