Interiør stil

Et hjem i stadig forandring

Blander moderne design og vintage.

HYBRID STIL: 1. Birgitta Roald liker å blande ny og eldre design. Her sitter hun på en rustikk krakk fra Hole Design. 2. Stuens gulv er i heltre eik og er fra Boen. Det er oljet og tilført lyse pigmenter. Det runde spisebordet er fra Hay, og rundt det har Birgitta plassert ulike stoler. Den svarte stolen er fra Thonet, og er kjøpt på Bolina. Den hvite metallstolen Arkys er kjøpt på Kollekted By. Vintagestolen med flettet sete er fra Børge Mogensen, rundt bordet står også en hvit Eames-stol. Lampen er fra Tom Dixon, og lette gardiner montert med klyper på wire er fra Norrgavel.
HYBRID STIL: 1. Birgitta Roald liker å blande ny og eldre design. Her sitter hun på en rustikk krakk fra Hole Design. 2. Stuens gulv er i heltre eik og er fra Boen. Det er oljet og tilført lyse pigmenter. Det runde spisebordet er fra Hay, og rundt det har Birgitta plassert ulike stoler. Den svarte stolen er fra Thonet, og er kjøpt på Bolina. Den hvite metallstolen Arkys er kjøpt på Kollekted By. Vintagestolen med flettet sete er fra Børge Mogensen, rundt bordet står også en hvit Eames-stol. Lampen er fra Tom Dixon, og lette gardiner montert med klyper på wire er fra Norrgavel. Foto: FOTO: Margaret M. de Lange
Sist oppdatert

Det å komme inn i Birgitta Roalds stue, er som å være på en liten interiørreise gjennom ulike tidsepoker. Stylisten har bodd i leiligheten i fire år og hjemmet hennes er stadig i forandring.

Selv beskriver Birgitta stilen sin som hybrid, en sammensatt stil med moderne design og vintage.

- Jeg liker ting som har en historie, og er opptatt av kvalitetsmaterialer. Interiøret mitt er lett blandet fordi jeg foretrekker å sette sammen nytt og gammelt, men balansen er viktig slik at jeg ikke drukner i nostalgi. Uansett, jeg er ikke redd for å mikse uforskammet mellom ulike epoker, så lenge jeg liker stilen selv, sier hun til magasinet Bonytt.

Kontrastvegg i kalk

Stuen er ikke veldig stor, 25 kvadratmeter, men Birgitta har likevel valgt å male en av veggene i en dyp mørk farge i det ellers lyse rommet.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

KALKMALING: Veggen er malt med kalkmaling fra Colori Indigo. Sofaen Ghost fra Gervasoni er kjøpt hos Bolina. Ullputene er fra Menu og Nepal Project. Det svarte teppet er vintage fra Marokko. Lampen Mantis ble tegnet av Bernard Schottlander i 1951. Marmorbordet Tati er fra Ask, og det runde trefatet er designet av Sverre Uhnger. Den hvite lampen er fra Flos, og safaristolen i lær er designet av Kaare Klint i 1933. Litografiet på veggen er laget av Inger Sitter.
KALKMALING: Veggen er malt med kalkmaling fra Colori Indigo. Sofaen Ghost fra Gervasoni er kjøpt hos Bolina. Ullputene er fra Menu og Nepal Project. Det svarte teppet er vintage fra Marokko. Lampen Mantis ble tegnet av Bernard Schottlander i 1951. Marmorbordet Tati er fra Ask, og det runde trefatet er designet av Sverre Uhnger. Den hvite lampen er fra Flos, og safaristolen i lær er designet av Kaare Klint i 1933. Litografiet på veggen er laget av Inger Sitter. Foto: FOTO: Margaret M. de Lange

- Kalkmaling skaper en fantastisk dybde, endeveggen virker neste stofflig. På en måte er den også det, strukturen er nydelig, og veggen er matt og behagelig å kjenne på. Jeg liker kontrasten som den mørke veggen gir. Jeg føler at tingene rundt det mørke området popper frem og blir tydeligere. Men etter at jeg malte endeveggen, merket jeg at noe av lyset forsvant. Mens de lyse veggene kaster lyset utover, får ikke den svarte veggen samme hjelp til å spre lyset, derfor måtte jeg investere i en regulerbar lampe.

- Hva er viktig for deg når du innreder stuen?

- Jeg er veldig svak for gode gulv, og bruker lang tid på å finne det rette. Et gulv i bra kvalitet kan løfte hele rommet, og denne gangen valgte jeg et lyst, oljet gulv i heltre eik. Det er som å gå på et lunt teppe.

Selv om hun har valgt å ha en mørk kontrastvegg, understreker Birgitta at hun liker å ha det lyst i et interiør.

- Foran vinduet har jeg gardiner som slipper lyset gjennom. Det gir en fin letthet. Jeg valgte å henge dem opp på wire med enkle klyper, det skaper et litt røft uttrykk. Egentlig er jeg ikke så glad i gardiner, jeg synes ofte vegger og vinduer klarer seg utmerket alene.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Birgittas interiørtips

  • Kalkmaling gir en stofflig overflate, og den matte flaten skaper dybde i rommet.
  • Vær oppmerksom på at mørke vegger stjeler lys, rommet krever derfor god belysning. Bruk gjerne spoter eller andre bevegelige lyskilder.
  • Gjennomskinnelige gardiner slipper lyset gjennom og gir rommet en letthet. Henger du tekstilene opp med klyper, kan gardinene enkelt skiftes ut.
  • Velg gulvet med omhu – det bærer rommet. Gulvet bør også være behagelig å trå på.
  • Ikke vær redd for å blande ulike stiler, du føler selv når du er fornøyd med uttrykket.

TØFT PREG: Fotografier i svart-hvitt gir et tøft preg. Birgitta har kjøpt skjenken i teak hos en brukthandel.
TØFT PREG: Fotografier i svart-hvitt gir et tøft preg. Birgitta har kjøpt skjenken i teak hos en brukthandel. Foto: FOTO: Margaret M. de Lange

Vil du lese flere slike saker? Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Klikk Bolig på Facebook.

KUNSTNERISK STILLEBEN: Det hvite hodet er fransk og fra 1932, Rydeng Kunsthandel. Skulpturen i leire er laget av kunstneren Olaf Leon Roald. Bildet på veggen er signert Ørnulf Opdal.
KUNSTNERISK STILLEBEN: Det hvite hodet er fransk og fra 1932, Rydeng Kunsthandel. Skulpturen i leire er laget av kunstneren Olaf Leon Roald. Bildet på veggen er signert Ørnulf Opdal. Foto: FOTO: Margaret M. de Lange

Denne saken ble første gang publisert 07/04 2016, og sist oppdatert 28/04 2017.

Les også