Leiligheten var ganske mørk i utgangspunktet. Så malte beboerne alle vegger grå.
MØRKE VEGGER, GUL STOL: Lenestolen med det gule ulltrekket utgjør et energisk innslag i det grå innemiljøet.FOTO: Elisabeth Hilde
NiklasHart
PublisertSist oppdatert
Plukk opp et hvilket som helst moderne interiørmagasin, og bla deg gjennom en tilfeldig boligreportasje. Eller klikk deg gjennom mengden av inspirerende interiørbilder på nettet. Du vil se at det ofte handler om utsyn og lysinnfall. Som om lys og luft i boligen er universelle kvaliteter.
Og det er de jo.
Men de er ikke de eneste kvalitetene. Hjemme hos Christer og Guillaume er det ikke så mye utsyn å snakke om. Ikke lysinnfall heller. Vinduene er riktignok ganske store, men alle vender ut mot gaten.
- Det er ikke superusjenert her, innrømmer Christer.
Behov for skjerming
Den gangen det var melkebutikk her, var det kjekt å kunne stille ut varer i vinduene. Å bo på utstilling er ikke like kjekt. Derfor er de nederste rutene i vinduene frostet.
KONTAKT MED UTELIVET: Det er ikke direkte utgang, men når gardinene er trukket fra, har man god kontakt med den frodige gatestubben utenfor. Den gule lenestolen og det rosa veggmaleriet er kjærkomne fargeinnslag i et ellers rolig ton-i-ton-regime. Taklampen er kjøpt på Raun, skapet er fra Home & Cottage.FOTO: Elisabeth Hilde
EKLEKTISK: Beboerne etterstreber ikke et bestemt stilregime,
men innreder etter hva de liker. Møbelrigget langs den ene
langveggen består av ulike elementer som til sammen danner
et personlig hele: Langs den ene langveggen står en
60-tallskommode i teak, et fransk vintagebilde av en and og
en gulvlampe fra Design House Stockholm. Bordlampen er
satt sammen av en sokkel fra Ikea og en skjerm fra Eske.FOTO: Elisabeth Hilde
Når frostet glass ikke føles nok, har Christer og Guillaume et eldgammelt knep i bakhånd: Gardiner. Ikke slike flortynne, hvite som gjør lite annet enn å sile solskinnet og blafre i brisen, men gardiner som virkelig monner.
Tykke, grove tekstiler som skjermer og luner.
Det blir det ikke lysere av. Men det blir intimt og hyggelig.
Mørkmalt
TRIVES I LUNE OMGIVELSER: Christer Amadeus Tørre (t.h.) er frisør og jobber på salongen på Cutcouture, mens Guillaume Paul Emilé Revuz er tekstildesigner og jobber for Louis Vuitton. De bor sammen i en leilighet på Fredensborg i Oslo sentrumFOTO: Elisabeth Hilde
TO ØYER: Barsonen og spisesonen ligger som to frittstående øyer i stuelandskapet. Til vanlig er det montert oppbevaringshyller i vinduskarmen som skjermer for innsyn og samtidig tilfører noe å se
på til gatelivet utenfor.FOTO: Elisabeth Hilde
- Mørke rom er beroligende. Vi ønsket også å skape en kontrast mellom vinduer, lister og gulv. Den mørke gråfargen bidrar til å fremheve vinduene som elementer i rommet, sier Christer.
- Rommet er jo stort, så det blir ikke trangt bare fordi veggene er mørke. Vi har vært tjue mennesker på fest rundt kjøkkenøya her. Akkurat det ble kanskje litt tett, men det var ikke på grunn av fargen.
SVART, HVITT OG GULT: Kjøkkenveggen fra er kullsvart, mens kjøkkenøya er kritthvit. Dermed får den gule barkrakkene fra Hay en utpreget signaleffekt. Benkeplaten i slipt mur er 250 cm bred og 140 cm dyp. Over koketoppen henger en kombinert lampe/avtrekkshette fra Ikea.
Innredningen er fra Kvik.FOTO: Elisabeth Hilde
Dessuten kompenserer det hvite gulvet for noe av det lyset vi mister på grunn av de mørke veggene, sier Christer.
Inspirert av instinkt og mote
Hos Christer og Guillaume får du følelsen av å være i en hule. Kanskje har de to en tettere kontakt med menneskets nedarvede interiørsmak - preferanser som gjennom titusener av år har lært oss at «mørkt og lunt» indikerer trygt og godt, mens «lyst og åpent» kan innebære livsfare.
Eller kanskje er de bare tettere på trendbildet.
ORIGINAL TV-BENK: Flatskjermen er plassert oppå en gammel amerikakoffert, kjøpt i en svensk brukthandel.FOTO: Elisabeth Hilde
LANGREIST MØBEL: Kofferten som i dag benyttes som tv-benk, har vært på tur med den svenske amerikalinjen.FOTO: Elisabeth Hilde
- Vi forsøker ikke å være trendy, men vi har begge yrker som har med mote å gjøre, så vi påvirkes nok litt av det, sier de to.
PRAKTISK OG SJELFULLT: Det gamle syskrinet fra Guillaumes farmor
er mer enn en pynterekvisitt for liksom å bringe inn litt sjel. Skrinet
er fullt innredet med knapper, tråder, nåler og stropper.FOTO: Elisabeth Hilde
ILLUDERER STØRRE VINDU: De lyse, tynne gardinene på soverommet dekker hele vindusveggen, ikke bare karmene omkring
vinduet. Slik skapes det inntrykk av at vinduet er større enn det er, samtidig som det gir rommet et lunere preg. Inne i selve vinduskarmen er det montert en heve/senkegardin i mørkere og tettere stoff, og som stenger lyset ute.FOTO: Elisabeth Hilde
TIDEN FLYR: Urviserne har påmonterte fjær på tuppen, og utgjør en nyskapende visualisering av et forslitt uttrykk. Klokken er kjøpt i Amsterdam.FOTO: Elisabeth Hilde