Plukk opp et hvilket som helst moderne interiørmagasin, og bla deg gjennom en tilfeldig boligreportasje. Eller klikk deg gjennom mengden av inspirerende interiørbilder på nettet. Du vil se at det ofte handler om utsyn og lysinnfall. Som om lys og luft i boligen er universelle kvaliteter.

Og det er de jo.

Men de er ikke de eneste kvalitetene. Hjemme hos Christer og Guillaume er det ikke så mye utsyn å snakke om. Ikke lysinnfall heller. Vinduene er riktignok ganske store, men alle vender ut mot gaten.

- Det er ikke superusjenert her, innrømmer Christer.

Behov for skjerming

Den gangen det var melkebutikk her, var det kjekt å kunne stille ut varer i vinduene. Å bo på utstilling er ikke like kjekt. Derfor er de nederste rutene i vinduene frostet.

Stuen har store vinduer som vender ut mot den frodige gaten

KONTAKT MED UTELIVET: Det er ikke direkte utgang, men når gardinene er trukket fra, har man god kontakt med den frodige gatestubben utenfor. Den gule lenestolen og det rosa veggmaleriet er kjærkomne fargeinnslag i et ellers rolig ton-i-ton-regime. Taklampen er kjøpt på Raun, skapet er fra Home & Cottage. © FOTO: Elisabeth Hilde

Eklektisk stil

EKLEKTISK: Beboerne etterstreber ikke et bestemt stilregime, men innreder etter hva de liker. Møbelrigget langs den ene langveggen består av ulike elementer som til sammen danner et personlig hele: Langs den ene langveggen står en 60-tallskommode i teak, et fransk vintagebilde av en and og en gulvlampe fra Design House Stockholm. Bordlampen er satt sammen av en sokkel fra Ikea og en skjerm fra Eske. © FOTO: Elisabeth Hilde

Når frostet glass ikke føles nok, har Christer og Guillaume et eldgammelt knep i bakhånd: Gardiner. Ikke slike flortynne, hvite som gjør lite annet enn å sile solskinnet og blafre i brisen, men gardiner som virkelig monner.

Tykke, grove tekstiler som skjermer og luner.

Det blir det ikke lysere av. Men det blir intimt og hyggelig.

Guilaume Revuz og Christer Amadeus Tørre

TRIVES I LUNE OMGIVELSER: Christer Amadeus Tørre (t.h.) er frisør og jobber på salongen på Cutcouture, mens Guillaume Paul Emilé Revuz er tekstildesigner og jobber for Louis Vuitton. De bor sammen i en leilighet på Fredensborg i Oslo sentrum © FOTO: Elisabeth Hilde

Kjøkken med tilknyttet spiseplass

TO ØYER: Barsonen og spisesonen ligger som to frittstående øyer i stuelandskapet. Til vanlig er det montert oppbevaringshyller i vinduskarmen som skjermer for innsyn og samtidig tilfører noe å se på til gatelivet utenfor. © FOTO: Elisabeth Hilde

Mørkmalt

Det kunne vært fristende å kompensere for de svake lysforholdene ved å gjøre det alle andre gjør, nemlig å male veggene kritthvite, eventuelt noe hvitaktig som «Letthet» eller «Sommersne».

Christer og Guillaume gjør ikke som alle andre. Fargevalget drar mer i retning av stein og jord, eller «Sober», for å sitere malingsboksen.

- Mørke rom er beroligende. Vi ønsket også å skape en kontrast mellom vinduer, lister og gulv. Den mørke gråfargen bidrar til å fremheve vinduene som elementer i rommet, sier Christer.

Kjøkkenet består av svarte og hvite fronter

SVART, HVITT OG GULT: Kjøkkenveggen fra er kullsvart, mens kjøkkenøya er kritthvit. Dermed får den gule barkrakkene fra Hay en utpreget signaleffekt. Benkeplaten i slipt mur er 250 cm bred og 140 cm dyp. Over koketoppen henger en kombinert lampe/avtrekkshette fra Ikea. Innredningen er fra Kvik. © FOTO: Elisabeth Hilde

Men hva med romfølelsen? Vet ikke Christer og Guillaume at lyse flater får rom til å virke større?

- Rommet er jo stort, så det blir ikke trangt bare fordi veggene er mørke. Vi har vært tjue mennesker på fest rundt kjøkkenøya her. Akkurat det ble kanskje litt tett, men det var ikke på grunn av fargen.

Dessuten kompenserer det hvite gulvet for noe av det lyset vi mister på grunn av de mørke veggene, sier Christer.

Stue med særpreget tv-løsning

ORIGINAL TV-BENK: Flatskjermen er plassert oppå en gammel amerikakoffert, kjøpt i en svensk brukthandel. © FOTO: Elisabeth Hilde

Amerikakoffert

LANGREIST MØBEL: Kofferten som i dag benyttes som tv-benk, har vært på tur med den svenske amerikalinjen. © FOTO: Elisabeth Hilde

Inspirert av instinkt og mote

Hos Christer og Guillaume får du følelsen av å være i en hule. Kanskje har de to en tettere kontakt med menneskets nedarvede interiørsmak - preferanser som gjennom titusener av år har lært oss at «mørkt og lunt» indikerer trygt og godt, mens «lyst og åpent» kan innebære livsfare.

Eller kanskje er de bare tettere på trendbildet.

- Vi forsøker ikke å være trendy, men vi har begge yrker som har med mote å gjøre, så vi påvirkes nok litt av det, sier de to.

Det franske syskrinet er ofte i bruk

PRAKTISK OG SJELFULLT: Det gamle syskrinet fra Guillaumes farmor er mer enn en pynterekvisitt for liksom å bringe inn litt sjel. Skrinet er fullt innredet med knapper, tråder, nåler og stropper. © FOTO: Elisabeth Hilde

Lunt soverom

ILLUDERER STØRRE VINDU: De lyse, tynne gardinene på soverommet dekker hele vindusveggen, ikke bare karmene omkring vinduet. Slik skapes det inntrykk av at vinduet er større enn det er, samtidig som det gir rommet et lunere preg. Inne i selve vinduskarmen er det montert en heve/senkegardin i mørkere og tettere stoff, og som stenger lyset ute. © FOTO: Elisabeth Hilde

Veggur med påmonterte fjær

TIDEN FLYR: Urviserne har påmonterte fjær på tuppen, og utgjør en nyskapende visualisering av et forslitt uttrykk. Klokken er kjøpt i Amsterdam. © FOTO: Elisabeth Hilde

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!