Hvitt har vært i vinden i lang tid når det gjelder interiør. Rene lyse flater, gråhvite, gulhvite og beigehvite nyanser har vi sett mye og lenge. Matt eller høyglans, hvitt skulle det uansett være. Men trender er som kjent flyktige ting, og nå spår mange interiøreksperter at vi igjen vil ønske å innrede hjemmene våre med farge.

Og den fargen både malingsprodusenter og trendforskere har aller mest tro på for våren 2012, er rød.

Optimisme og symbolikk

Akzo Nobel, verdens største malingsprodusent, presenterte nylig sin årlige trendprognose, Colour Futures, hvor en internasjonal gruppe av kreative eksperter fra design, arkitektur og mote i fellesskap fastesette nøkkelfargene de tror kommer til å prege neste års trender.

- Ekspertgruppen kommer fra ulike deler av verden, med ulike kulturelle kilder og påvirkninger, fra kunst til teknologi og fra natur til popkultur, forklarer fargedesigner Tale Henningsen hos Akzo Nobel til Bonytt.no.

- Deres synspunkter, innsikt om farger og trendoppfatninger blir i samarbeid med våre designere oversatt til situasjonsbilder, stemninger og endelige fargepaletter. Resultatet er presentert i den årlige utgaven av Colour Futures, slik som den vi nylig har lansert.

Nordsjö tror at rødtoner kommer til å bli svært populære.

I TIDEN: Ekspertene spår en rød vår. Nå vil vi igjen ha farger i interiøret. © FOTO: AkzoNobel/Nordsjö

Og den fargen Nordsjö og Akzo Nobel har aller mest tro på for neste år, og som har blitt kåret til årets farge for 2012, er fargen Juicy Red, en klar fruktig rødfarge.

- Vi har tatt utgangspunkt i at 2012 er fullt av optimisme, forklarer Henningsen.

- Man skal ta tilbake kontrollen over eget liv, ser mange muligheter og få begrensninger. Og ingen annen farge symboliserer denne følelsen i like stor grad som nettopp rød.

Den rødmende fruktige rødfargen betegnes av produsentene som "pro-aktiv" og "seriøs, dynamisk og myk på samme tid."

- Farger har jo uten tvil makt, og berører sinnstemningen vår, forklarer Tale Henningsen.

- Farger omgir oss og påvirker alle aspekter ved livet. De oppmuntrer, beroliger, inspirerer, utfordrer og provoserer; farger kan endre vårt syn på omgivelsene. Som verdens største malingsprodusent, er det vårt ansvar å vite alt som er å vite, om hvordan farger påvirker.

Colour Futures 2012? Colour Futurres er trendrapporten til Nordsjö, de spår at rødfarger kommer til å bli populære.

ÅRETS FARGE: Nordsjö har kåret årets farge: S 2060-Y90R. © FOTO: AkzoBobel/Nordsjö

Hos Jotun har man også troen på at mer farger vil få inntog i norske hjem i det kommende året.

- Etter ni år med lyse farger på bestselgerlista, kommer det nå flere sterkere farger tilbake igjen, og inspirasjon fra naturen kommer til å gjelde til og med mer enn før, forklarer trendanalytiker og fargesjef i Jotun, Lisbeth Larsen.

- Både oransj, blått, rosa, grønt og aubergine har funnet plass i vårens fargetrender.

Fargeopprør

- Fargetrender dukker opp i alle deler av samfunnet. Noen trender varer en kort stund og andre trender varer en lengre periode, sier Lone Bjørslev Kisbye, som er PR-ansvarlig hos Flügger.

Frisk opp hjemme med knallfarger.

OPPRØRSK FRIHET: Årets trendfarger fra fargegiganten Flügger har navnet Opprørsk Frihet og består av klare sterke farger, både rødt og rosa er med i palletten. © FOTO: Flügger

- Trender formes etter påvirkning fra hele verden, fra de bevegelser, begivenheter og tendenser vi har felles følelser for.

En av Flüggers hovedstrømninger for våren har de valgt å kalle Opprørsk Frihet, en skala som består av sterke klare farger, blant annet en pulserende blodrød farge.

"Opprørsk frihet er en høytropende trend, som handler om å uttrykke seg sterkt og personlig. Om å gjøre opprør, å tørre å være modig og mentalt, sosialt og visuelt provoserende. En frihetssøkende trend som hyller det skjeve, det frie og det personlig kommuniserende." heter det i Flüggers pressemelding om fargene som kommer i 2012.

Ifølge Bjørslev Kisbye har Flügger gått langt for å hente inspirasjon til neste års farger. Blant inspirasjonskildene nevner de den kalde vinteren, Wikileaks-lekkasjer, katastrofen i Japan, Lady Gaga og mental frihet.

Trendsetterne

De danske trendanalytikerne i den kjente Pej gruppen spådde allerede i sine prognoser for høsten og vinteren 2011 at farger kommer tilbake i interiørbildet igjen i løpet av de neste månedene. Med naturen som hovedkategori når det gjelder inspirasjon delte trendanalytikerne høstens trender inn i fire ulike stilretninger. Underkategorien proffene kalte Delight Decor var kjenntegnet av grafiske mønster, storblomstret print og sterke farger som både rødt og flamingo-rosa.

Nå kommer jentefargene.

FARGEFEST: Også Flügger tror vi kommer til å ønske mer farger inn i hjemmene våre det neste året. © FOTO: Flügger og trendbible.co.uk

Fargegiganten Pantone lanserte også nylig 9 nye fargepaletter for det nye året. Den ene av dem, Back to the Fuchsia, består av rødtoner som er skarpe, utfordrende og oppmerksomhetkrevende. Ifølge produsenten er Back to the Fuchsia ment som en feiring av energi og provokasjon. En blanding av rød, lilla og rosatoner er komplementert av gyldne juveltoner i den nye fargepaletten.

Symbolikk og betydning

Rødt er en viktig farge i kulturer og tradisjoner i mange land verden over. Rødfargen har alltid vært en symbolsk farge, og forskjellige kulturer forbinder den med forskjellige betydninger og meninger.

I Kina er rødt forbundet med hell og lykke, mens den i India signaliserer ekteskapelig lykke og even til å se innover i seg selv.

Oppdater interiøret med innslag av rødt og rosa i år.

VI VIL HA FARGER: 2012 kommer til å bli mye mer fargerikt på interiørfronten enn tidligere år. I allefall om vi skal tro på ekspertene. © FOTO: Living Etc./housetohome.co.uk og Flügger

I mange vestlige land er rød lidenskapens farge, den symboliserer styrke, mot, samhold og festligheter. Mange psykologer og fargeforskere mener at det å være tiltrukket av rødfarger er ganske så medfødt hos mennesker. Barn foretrekker rødt foran noen annen farge, og som voksne er vi tiltrukne av mennesker som kler seg i rødt.

Rødt har inspirert sanger, eventyr og motedesignere i årevis. Nå er turen endelig kommet til interiøret. Rødt er absolutt riktig i 2012.

Paletten Back To Fuschia inneholder mange rødtoner.

FUSCHIA: Fargegiganten Pantone tror også på optimistiske friske farger i trendbildet fremover. © FOTO: Pantone

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!