Vi har sett det i noen år nå, en utvasking av grenser mellom mote og interiør. Der hvor moteverdenen leder an, følger ofte interiørtrendene etter.

Det som derimot er av nyere dato, er at de store verdenskjente motehusene så smått begynner å snuse på det lukrative interiørmarkedet også.

Kanskje har de oppdaget at kunden som er villig til å gå gjennom ild og vann for den siste it-veska også ser verdien av vakker design når det kommer til hjemmet sitt?

Det begynte med gullkanter og dyreprint fra fasjonable Versace. Så hengte stilrene Armani seg på lasset. Og litt etter litt følger de andre etter.

Nå kan du lyse opp i leiligheten med taklamper fra Italienske Diesel, drikke Espresso i kopper klesdesigner Filippa K har tegnet mønstret på, eller sove i sengetøy fra Zara.

At de som er best i verden på å lage klær vi drømmer om å kle oss i, også kan skape vakre og inspirerende interiør til hjemmene våre er vel ikke så vanskelig å forestille seg.

Spørsmålet er kanskje også om det kommer en utvikling i motsatt retning?

Ville du gått i en kjole fra Alessi, for eksempel? Eller hva med en stormønstret dress fra Designers Guild? Sko signert Philippe Starck? Her kan vi ikke annet enn å spekulere, men det gjenstår å se.

En moteriktig latte. Nyt morgenkaffen i kopper signert designeren Filippa K.

SORT/HVIT VERDEN: Svenske Filippa K har designet kopper og krus for Rörstrands porselensfabrikk. © FOTO: Produsenten

1. Filippa K for Rørstrand

Svenske Filippa K, kjent for sine klassiske og elegante klær i sort, hvitt og andre naturtoner, har tatt steget over i interiørets verden. I samarbeid med porselenshuset Rörstrand har klesdronningen laget en serie kopper og skåler i forskjellige størrelser og design.

Grafiske mønstre og trykk som like gjerne kunne hørt hjemme på Filippa's tekstiler, ser spennende og stilig ut på espressokoppen.

ACNE kan nå også smykke seg med tittelen møbelprodusent.

KUL KÅK: Dersom du får tak i møbler fra Acnes nye interiørsortiment kan du trøste deg med at du scorer høyt på hip listene. © FOTO: Produsenten/ Designeren

2. Acne

Acne har siden de på 90-tallet muterte fra å være et reklamebyrå til å produsere jeans, regjert i toppen av den svenske moteeliten.

Og nå har også motehuset, i likhet med mange av sine kolleger, begynt å leke med ideer for hjemmet også.

Acnes første møbelkolleksjon, som bestod av tre sofaer og to lenestoler, ble avduket i Paris i januar i år. Møblene er utstilt i all sin prakt i merkets nye flagskipbutikk i London's trendy Mayfair-nabolag. Og for alle dem som ikke kan få nok av sine Acne jeans, ryktes det om at møblene også skal komme trukket i denim.

Ærverdig krystall i ny drakt. Fra Marc Jacobs kolleksjon for Waterford Crystal.

BLOMSTRENDE: Marc Jacobs er like original enten han tegner kjoler eller blomstervaser. © FOTO: Produsenten/Designeren

Motedronningen lanserer snart en interiørkolleksjon.

BLOMSTERENG: Nå kan du snart kjøpe produkter fra Diane Von Furstenberg til hjemmet ditt også. © FOTO: Produsenten

3. Marc Jacobs for Waterford Crystal

Moteyndlingen Marc overrasket mange da han kunngjorde sitt samarbeid med den luksuriøse irske krystallprodusenten Waterford Crystal for noen år siden. Waterford Crystal, med sine 225 år lange tradisjoner, tok imot den nytenkende designeren med åpne armer, vel vitende om at dagens krystallkunder gjerne ønsker mer moderne design.

The Marc Jacobs Waterford collection er designerens første forsøk innen interiørprodukter, og serien inkluderer glass, dekketøy, cocktail shakere, barverktøy og servise i krystall, glass og poselen.

4. Diane Von Furstenberg

Diane Von Furstenberg, dronningen av omslagskjolen som er alle kvinners garderobefavoritt, lanserer i disse dager sin aller første D.V.F Home Collection. I et samarbeid med møbelkjeden Springs skal kolleksjonen inneholde sengetøy, dekkeservise og tekstiler til badet - alle i designerens ikoniske print og farger.

Furstenberg har tidligere hatt et sukksessfullt samarbeide med bristiske Rug Company og har også nylig designet hele interiøret i en serie suiter for det verdenskjente Claridge's Hotel i London.

Dekorer med klassiske striper og stjerner fra Gants interiørkolleksjon.

DEN AMERIKANSKE DRØMMEN: Med interiør fra Gant's kolleksjon kan du skape New England stil uansett hvor du bor. © FOTO: Produsenten

5. Gant

Helamerikanske Gant, (som egentlig ikke er så amerikansk likevel med sine svenske og sveitsiske eiere) begynte i sin tid som en ren skjorteprodusent og har vunnet tilhengere verden over med sin klassiske New England stil.

Motekolleksjonen som til å begynne med begrenset seg til menn, omfatter nå både dame, barn og baby, og som siste tilskudd på Gant-stammen, en interiørkolleksjon med sengetøy, puter, pledd og kjøkkenutstyr i klassisk Gant stil med striper, ruter og stjerner.

Store motehus designer nå for hjemmet ditt også.

DYRT OG DYRSIK: Hos Versace kan du kle både deg og hjemmet ditt i knallfarger og dyremønstre. © FOTO: Produsenten/Designeren

6. Versace

På 90-tallet dukket først Versaces tallerkener, håndklær og troneliknende stoler opp da motekjeden utvidet fra klær til interiør. Merkets signatur, det greske bordmønsteret, dekorerte alt fra solbriller og vesker til bunnen av Giannis svømmebasseng i Miami.

Og selv om å dekorere med interiør fra Versace ble sett på som status av noen, rynket andre på nesen av dette som måtte være toppen på vulgær overdådighet.

Men er du fan av gull og dyremønstre, ja da er kanskje Versace noe for både deg og hjemmet ditt?

Urbant og tøft, desverre er ikke Diesels interørartikler å få tak i her i Norge ennå.

RØFT OG MOTERIKTIG: Diesels Successful Living kolleksjon er like tøff som merkets moteklær. © FOTO: Produsenten

Motedesigneren Armani lager også mote til hjemmet ditt.

STRAMT OG STILIG: Møblene fra Armani Casa passer best for deg som liker enkle maskuline møbler - og har god råd. © FOTO: Produsenten

7. Diesel

Diesel's Successful Living kolleksjon er foreløpig bare tilgjengelig i svært få butikker, og ikke her til lands. Den tøffe serien inkluderer lamper av Foscarini og møbler fra Moroso, og består av bord, stoler, sofaer, oppbevaringsløsninger og skjermbrett i prisklassen 350-14.500 dollar.

Kolleksjonen gjenspeiler Diesels rocka uttrykk og passer for den som er ung, urban og har en lommebok som er alt annet enn slunken.

8. Armani

Det er nå ti år siden Mr. Armani begynte å leke hus med sin interiørkolleksjon, Armani Casa, som kom på markedet i 2001. Dyrt og deilig. Liker du det luksuriøse og enkle snittet på en armanidress, vil sikkert sofaen fra samme merke falle i smak også.

Sportsklæryndlingen lager nå også utstyr til hjemmet.

SPORTY: Vis at du er en sportsfan med håndklær og puter fra Lacoste. © FOTO: Produsenten

9. Lacoste

Den lille grønne krokodillen er for de fleste synonymt med sportsklær i luksusklassen.

Lacostes moteimperium ble etablert i 1933 av tennislegenden Renee Lacoste, som i begynnelsen bare designet klær for sportsgrenene tennis, golf og seiling. I de senere år har merket også lansert en egen interiørkolleksjon bestående av sengetøy, håndklær og andre småartikler til hjemmet.

Dekorer med et av verdens mest kjente mønstre.

FARGEEKSPLOSJON: Missonis velkjente striper og mønstre passer like godt på spisebordet som på sommerkjolen. © FOTO: Produsneten/Designeren

10. Missoni

Alle virkelig moteinterreserte kjenner til Missonis ikoniske striper og sikksakk-mønstre.

Det italienske motehusets interiørkolleksjon Missoni Home har siden lanseringen på 80-tallet blitt en kjempesuksess og består idag av møbler, stoff, sengetøy, håndklær, dekketøy, puter og pledd, alle i motegigantens fargerike mønstre og trykk.

Luksus for hjemmet. Innred med stil fra Ralph Laurens hjemmekolelksjon.

KLASSISK: I Ralph Laurens univers er det nøytrale farger som gjelder. © FOTO: Produsenten/Designeren

Ton-i-ton i naturfarger kjennetegner kolleksjonen til Day.

MED TALL OG TALE: Danske Day Birget et Mikkelsen har også bransjet ut fra mote til interiør. © FOTO: Produsenten

Interiørkolleksjonen til H&M består av tekstielr til stuen, kjøkkenet, soverommet og badet.

ROSA ROMANTIKK: H&M har siden 2009 også laget mote for hjemmet ditt. © FOTO: Produsenten

11. Ralph Lauren

Enkelt snitt, elegante linjer og rene farger kjennetegner amerikanske Ralph Laurens klær.

Det samme kan sies om merkets interiørkolleksjon, som i sine brune, grå og beige toner sies å skulle kunne passe inn i nesten ethvert hjem. Kolleksjonen vokser stadig, og omfatter både møbler, tapeter, maling, sengetøy, håndklær og andre småartikler.

Men frykt ikke, alt er ikke gull og svindyre striper:

I andre enden av prisskalaen finnes flere som har satset på interiørmarkedet:

Spanske Zara (som forhandles i Norge gjennom Ellos), har videreført sin stil fra klær til tekstiler for hjemmet med sin Zara Home collection. De lager kolleksjoner for stue, kjøkken, soverom og bad. Har også en egen interiørkolleksjon for barnerommet.

Lavprismotegiganten H&M lanserte sin interiørkolleksjon for første gang i 2009, og siden har det bare gått oppover for svenskene. Serien kan per i dag bare handles over nett, men 10. mars åpner den aller første H&M Home-butikken i Bogstadveien i Oslo.

Danske Day Birger et Mikkelsen har vært en av favorittene innen dansk mote i en årrekke. Merkets interiørkolleksjon ble mottatt med jubel av interiørinteresserte verden over og viderefører den enkle stilen som er deres varemerke også på klær.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!