Ombygd industri

- Håndverkerne forsto ikke at vi turde

Den tidligere teglsteinskolen ble Lene og Per sitt drømmehjem.

LYKKELIG: Lene Walle og Per Halvorsen hadde lenge drømt om å bo i den røde, gamle teglsteinsbygningen. Og så gikk drømmen i oppfyllelse.
LYKKELIG: Lene Walle og Per Halvorsen hadde lenge drømt om å bo i den røde, gamle teglsteinsbygningen. Og så gikk drømmen i oppfyllelse.
Sist oppdatert

Det lykkelige valg

Hvem?

Lene E. Walle og Per Halvorsen, har to store barn som har flyttet ut.

Hva?

Leilighet ved Porsgrunnselven, 172 kvm, bygget 2012 i en ombygget teglsteinsbygning fra 1910, tegnet om av arkitekt Haldor Børve.

Hvorfor?

Paret kom tidlig med i byggeprosjektet og fikk slik mulighet til å velge egne løsninger. Ny romfordeling og overraskende materialvalg gjør leiligheten særegen og unik.

Jakten på den perfekte leiligheten endte da de så skjønnheten i et råbygg ved Porsgrunnselven.

Den tidligere skolen er nå blitt både høy og mørk, men har beholdt sine sjarmerende vinduer.

Fra tidligere skole til drømmebolig

I lang tid ser Lene Walle og Per Halvorsen på leiligheter i eldre ombygde hus. Paret vandrer rundt og beundrer store høyder, industrivinduer, hemser og uvanlige løsninger, enten de er på ferie i New York eller på visninger i Oslo.

Om somrene på hytta i Langesund kjører paret båten ned Porsgrunnselva, og hver gang kommenterer de en rød, gammel teglsteinsbygning ved elvebredden.

Tenk å bo der, sukker paret stadig idet båten passerer den tomme bygningen.

En dag får de nyss om at den tidligere tekniske skolen i Porsgrunn skal bygges om.

Og ja, du har tippet rett. Huset som i dag er deres hjem, er den sammen bygningen som Lene og Per beundret på sine mange båtturer.

 - I Oslo har vi vært i flere ombygde bedriftsbygninger, blant annet i den gamle øyeklinikken i Pilestredet Park. Vi ble fascinert, men det var her ved elvebredden den rette endelig dukket opp, sier Lene til Bonytt.

Hun forteller at de reagerte kjapt da de hørte at det skulle bygges nye leiligheter inne i råbygget. Førstemann til mølla, og den ene vestvendte endeleiligheten i verkstedhallen ble den utvalgte.

KJØKKENKROKEN: Selve kjøkkenet er skjermet med en vegg mot stuen, beboerne ønsket ikke en åpen løsning. Sønnen Mikkel Walle, har tatt fotografiet over benken. Messingboller fra Tom Dixon.
INTIM SONE: Spisestuen (motstående side) er plassert i den lyse delen av kjøkkenet, den som henvender seg mot stuen. Hemsgulvet spiller rollen som nedsenket tak over kjøkken- og spisestuedelen og sikrer lun stemning i det ellers så høyreiste rommet. Bordet er tegnet av H.J.W Wegner, stolene er fra Ikea. PH-bordlampe fra Lois Poulsen i vinduskarmen. Den mørke skjenken går langs hele veggen fra kjøkkenkroken og ut til vinduet.
KJØKKENKROKEN: Selve kjøkkenet er skjermet med en vegg mot stuen, beboerne ønsket ikke en åpen løsning. Sønnen Mikkel Walle, har tatt fotografiet over benken. Messingboller fra Tom Dixon. INTIM SONE: Spisestuen (motstående side) er plassert i den lyse delen av kjøkkenet, den som henvender seg mot stuen. Hemsgulvet spiller rollen som nedsenket tak over kjøkken- og spisestuedelen og sikrer lun stemning i det ellers så høyreiste rommet. Bordet er tegnet av H.J.W Wegner, stolene er fra Ikea. PH-bordlampe fra Lois Poulsen i vinduskarmen. Den mørke skjenken går langs hele veggen fra kjøkkenkroken og ut til vinduet. Foto: FOTO: Yvonne Wilhelmsen

Realiserte drøm om mørk panelvegg

Fem meter under taket, høyreiste vinduer og med en original hemsløsning. Rammen var perfekt, men de synes det var sterilt innvendig med de hvite veggene.

Håndverkerne nølte litt da jeg ville ha en mokkabrun panelvegg, men det ble helt perfekt.
Lene Walle

De klarte heller ikke å fordøye allromsløsningen og ett av badene var altfor lite.

- Heldigvis, i og med at vi kom tidlig inn i prosessen, hadde vi muligheter til å påvirke både fargevalg, lyssetting og planløsningen, sier Lene.

- Det første vi gjorde var å lage ny plantegning slik at vi fikk skjult selve kjøkkenet med en vegg inn mot stuen, det minste baderommet ble større og vi satte inn skyvedører alle steder der det var mulig for å spare plass, legger hun til.

Parketten måtte vike til fordel for fliser i slitasjesoner som kjøkken og inngangsparti. Men hva skulle de gjøre med de hvite veggene?

- Særlig den fem meter høye veggen i stuen uten vindu ville vi tilføre noe nytt. Jeg hadde sett en mørk panelvegg i et interiørblad, det var riktignok på en hytte og den var flere meter kortere, men jeg forelsket meg totalt.

- Bildet forsvant aldri fra netthinnen, og nå så jeg muligheten til å la en slik vegg bli en del av den nye leiligheten.

Lene forteller at det ikke var lett å forklare håndverkerne hva hun mente med den mørke høye veggen.

- De nølte litt i starten, og håndverkerne forsto ikke at vi turde, men alt ordnet seg til slutt. Selv liker vi det liggende panelet og den brune mokkafargen mer og mer. Den rammer inn den private delen av leiligheten; soverom, bad og garderober i begge etasjer.

- Dessuten synes vi det er blitt lunere, varmere og mer sofistikert. En endevegg ved arbeidsplassen på hemsen er av samme materialer som en del av innrammingen.

INDUSTRISTIL: Det er fem meter under taket, og møblene er store slik at de ikke forsvinner i rommet. Vinduene er originale fra begynnelsen av 1900-tallet. Fotografiet på pleksi er tatt av Mikkel Walle, mikkelwall.com. Salongmøbler X-large fra Fogia, og lampe Tolomeo fra Artemide. Teppet er fra ladyburk.no Puter fra Missoni og Eske Interiør.
MØRKT VALG: Den liggende panelveggen er beiset i mokkabrunt. Lysestake i kobber, Kube fra By Lassen. Grå lampe Spunlight fra Flos, og puter fra Missoni og Designers Guild. Sofaen i brun velur er fra Fogia.
INDUSTRISTIL: Det er fem meter under taket, og møblene er store slik at de ikke forsvinner i rommet. Vinduene er originale fra begynnelsen av 1900-tallet. Fotografiet på pleksi er tatt av Mikkel Walle, mikkelwall.com. Salongmøbler X-large fra Fogia, og lampe Tolomeo fra Artemide. Teppet er fra ladyburk.no Puter fra Missoni og Eske Interiør. MØRKT VALG: Den liggende panelveggen er beiset i mokkabrunt. Lysestake i kobber, Kube fra By Lassen. Grå lampe Spunlight fra Flos, og puter fra Missoni og Designers Guild. Sofaen i brun velur er fra Fogia. Foto: FOTO: Yvonne Wilhelmsen
UTSYN: Her er det lett å la tankene fly. Kroken på hemsen består av skjenk, stol og bord fra Slettvoll. Skulpturen på bordet er fra Eske Interiør, og det hvite hodet på puffen er egentlig en vase, design Jonathan Adler. 
KONTOR PÅ HEMSEN: Hjemmekontoret er på hemsen, og har fått samme panel som den høye veggen i stuen. Det er åpent ned til stuen, dessuten praktfull utsikt. Ingen trang hemsfølelse her.
UTSYN: Her er det lett å la tankene fly. Kroken på hemsen består av skjenk, stol og bord fra Slettvoll. Skulpturen på bordet er fra Eske Interiør, og det hvite hodet på puffen er egentlig en vase, design Jonathan Adler. KONTOR PÅ HEMSEN: Hjemmekontoret er på hemsen, og har fått samme panel som den høye veggen i stuen. Det er åpent ned til stuen, dessuten praktfull utsikt. Ingen trang hemsfølelse her. Foto: FOTO: Yvonne Wilhelmsen

Vinduene noe av det beste med leiligheten

Nettopp fordi Lene og Per kjøpte leiligheten før den ble bygget, kunne de også tenke lys tidlig.

Med de høye vinduene får vi følelsen av å ta med litt av New York til Norge.
Lene Walle

- Lysmessig tror vi knapt vi hadde klart oss uten interiørarkitekt Anne Kathrine Rogn. Hun tegnet inn alle lyspunktene, og fant lampene som løftet boligen. Jeg tror vi kunne gjort mye galt om vi skulle ha fått lyset på plass selv. Vi fikk også interiørtips om farger og møbler for å skape den rette loungestemningen, en stemning jeg føler at vi har fått til.

Lene følger oss ut gjennom en høy buet dør, trappegelenderet er nypusset og blankt, men det grunnleggende i selve hallen er tatt vare på. Utenfor inngangspartiet er plassen dekket med brostein, og nedenfor bygningen flyter elven.

- Foruten panelveggen, er de høye vestvendte vinduene direkte mot vannet det beste med hele leiligheten, de gir mye lys og gjør boligen til en god plass å være. Den solfylte verandaen med utsikt er heller ikke å forakte, sier Lene.

Ved elvebredden snur hun seg mot den røde teglsteinsbygningen fra det forrige århundre.

- Tenk at en av leilighetene som ble bygget inni det tomme skallet ble vår, nå er det vakkert både utvendig og innvendig. Teglsteinene og de høye industrivinduene gir en følelse av at vi har tatt litt av New York til Norge, sier Lene til Bonytt.

GAMMEL FAVORITT: På soverommet henger en innrammet plakat fra Ikea, kjøpt  for mange år tilbake. Favoritten har fulgt med i flere boliger. Sengeteppe fra Hay, og puter fra Eske Interiør.
MØRKT EN GJENGANGER: Den mørke innredningen går igjen også på badet, fra Huseby. Håndklær fra Missoni, kurv til småting fra Anouska.
GAMMEL FAVORITT: På soverommet henger en innrammet plakat fra Ikea, kjøpt for mange år tilbake. Favoritten har fulgt med i flere boliger. Sengeteppe fra Hay, og puter fra Eske Interiør. MØRKT EN GJENGANGER: Den mørke innredningen går igjen også på badet, fra Huseby. Håndklær fra Missoni, kurv til småting fra Anouska. Foto: FOTO: Yvonne Wilhelmsen

Denne saken ble første gang publisert 05/04 2015, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også