Fakta om hytta

Beliggenhet: Risør.

Eier: Elisabeth Lund.

Arkitekt: Ola Hanche-Olsen.

Tomt: 1271 m2.

Byggeår: 1972.

Bruksareal: 82 m2.

Byggmateriale: Stående panel.

Gulv: Furu.

Tak: Plannja takplater.

Rominndeling: Stue/kjøkken og spiseplass i åpen løsning. Tre soverom.

Fasiliteter: Strøm, sommervann, biotoalett.

Leverandører:

Maling og lasur: Nordsjö/Akzo Nobel, 66 8 94 00. Tekstiler: Green Apple AS, 22 13 30 40. Kjøkkeninnredning: Norema AS, 22 06 43 20. Spisestoler: Skeidar AS, 64 98 40 00 Lenestoler: Studio Slettvoll AS, 67 13 23 00. Interiørarkitekt: Tove Seberg, Zett interiørdesign, 24 12 99 10. Malermester: Ole Andreas Klaveness, 95 10 20 10. Utførende maler: Lasse Bull Enger, 90 61 80 56. Interiørsøm: Møbeltapetserer Inger Eide, 67 53 28 89.

De hentet inspirasjon fra fargene utenfor. Resultatet er blitt en en lys, lett og sommerfrisk hytte.

- Det er som å ha fått hele naturen inn i hytta, smiler hytteeier Elisabeth og vedgår:

- Jeg ville aldri ha kommet frem til disse fargene på egen hånd. Hun og mannen sto overfor en vrien oppgave: Å forvandle familiens hytte som foreldrene fikk bygd i 1972.

- Det sitter fullt av gode minner i veggene her, og vi hadde ikke lyst til å tråkke på noens tær. Men så mørkt og innestengt orket vi bare ikke å ha det, sier Elisabeth. Nå er ildprøven bestått med glans: Mor og resten av familien trives fortreffelig i flunkende ny atmosfære.

Mer lys og luft

Forvandlingen av hytta har vært en lang prosess. Ønsket om mer lys, luft og åpenhet har modnet over tid.- Hva som måtte gjøres av ombygging, klarte vi stort sett å pønske ut selv, forteller Elisabeth.

Vegger er flyttet: Det ga en rommeligere kjøkkenkrok og spiseplass. To skillevegger inne er kappet: Slik fjernet de trange båser og fikk et åpent, sammenhengende allrom. Fasaden mot sør har fått skyvedør til terrassen: Det ga ny kontakt med utsikten og mer lys.

- Nå lever vi med åpne dører hele sommeren, friskt og herlig, sier Elisabeth.- Da det kom til fargesettingen og hvordan vi skulle skape den sommerlige stemningen vi ønsket oss, var forvirringen for stor og valgmulighetene for mange. Vi trengte hjelp, forteller Elisabeth. Derfor henvendte vi oss til Hytteliv.

Etter å ha studert potensialet, kom redaksjonen frem til at dette kunne være et interessant før- og etter prosjekt som leserne ville kunne la seg inspirere av. Interiørkontoret for farge og interiør (IFI) ble med som samarbeidspartnere, og interiørdesigner Tove Seberg og malermester Ole Andreas Klaveness.

Fritt for maritime klisjeer

- Hytta skulle bære preg av at den ligger nær sjøen i et sørlandsk landskap, men uten at vi ville ty til klisjeen om det maritime blå/hvite, forteller Seberg.

Snart var stemningskartet for interiøret klart. Nå skulle det konkretiseres i en nyanse og en malingsteknikk for veggene - selve rammen rundt den nye atmosfæren.

- Når vi skal fargesette en sommerhytte ved sjøen, må vi tenke helt annerledes enn i en vinterhytte i skogen eller på fjellet, fremhever malermester Klaveness. Det er viktig å åpne for en ute/inne-opplevelse samtidig, mener han.

Lasering gir liv

Fargen på veggen er påført slik at den har en liten sjattering i seg, omtrent som patinering. Den er lagt på i to nyanser med en mørkere lasering over en lysere bunntone.

- Laseringen gir fargen liv og skaper en luftig effekt på en helt annen måte enn en flat farge gjør. Dessuten kreves det ikke fullt så stor perfeksjon med forarbeidet med denne maleteknikken, den kan kle å være litt shabby chic, legger han til.

Også gulvet trengte oppussing etter mange års slitasje. Maling ble valgt i en lys og lett gråtone.

- Det grå harmonerer fint med veggfargen og knytter forbindelsen ut til steinknausene som omkranser hytta, sier Klaveness.Maling er en fin behandling for et hyttegulv som dette, mener han. Her tramper man ikke inn med grove støvler, men tasser for det meste barbeint. Slitasjen blir helt minimal.

Oppussingen:

Slik ble veggene pusset opp: De gamle furuveggene ble rengjort med vaskemiddel beregnet for rengjøring før maling og deretter skylt. Kvistmerker ble dekket med kvistlakk.

Bunnfargen i nyanse 1002G ble lagt på som grunning. Fiberreisning i treet ble slipt ned med slipesvamp. Hull og spikermerker ble tettet med overmalbar akrylmasse, overskudd vaskes av. Bunnfargen ble påført i ett strøk til.Toppstrøket med lasur ble påført med Celco lakk i farge "A touch of blue" ved hjelp av bred lakkpensel, 2-3 bord om gangen. Hvert panelbord ble så strøket med lasurfordriver-pensel i bordretningen med lange, jevne drag, slik at en svak stripeeffekt står igjen.

Slik ble gulvet malt: Gulvet ble rengjort med vaskemiddel for vask før maling og skylt. Det fikk tørke godt.Overflaten ble mattet ned. Man kan bruke maskin eller slipebrett og papir med korning 120-150. Lakk er en grei grunnbehandling, den skal bare mattes for å gi godt feste for malingen.Det ble brukt gulvmaling for tregulv, nyanse S2005G50Y. Den ble rullet på de store flatene, kantene ble malt med pensel.Beregn to til tre strøk for å få en fin flate.

Tekstiler: Gardin, kjøkken: Covingston 515.Gardin, stue/spisestue: GL Revelino Pale Blue.Sofabenk, beige puter: Bijnore 17.Puter, småblomstrete: Esalto GL blue.Grønne puter: Luxury 125 og Seychelles 32.Rosa puter: Bdrum 508 og Luxury 078.Rosa/beige puter: Colony 557 Tea Rose.(Alt fra Green Apple)

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!