Hytter og arkitektur

En hytte for alle årstider

Arkitektene hentet inspirasjon fra den skandinaviske hyttekulturen.

YDMYKHET: Hytta er forsiktig plassert ned blant furu- og grantrær.
YDMYKHET: Hytta er forsiktig plassert ned blant furu- og grantrær. Foto: FOTO: Ben Rahn – A Frame Photography
Sist oppdatert

Det kanadiske landskapet minner på mange måter om det norske, og du vil også finne en hyttekultur veldig lik vår egen, hvor omgivelsenes kraft og landskapets form også her er styrende for hyttas utforming.

Clear Lake Cottage i Ontario i Canada vokste frem av disse prinsippene og ønsket om en hytte som favnet alle de fire årstidene.

- Målsetningen var å skape et rent og moderne hyttemiljø som snakket med omgivelsene og fanget den tradisjonelle hyttefølelsene, forklarer Timothy Belanger hos Maclennan Jaunkalns Miller Architects til klikk.no.

Ydmykhet overfor landskapet

Hytta er stillferdig plassert bak en trerekke med front mot innsjøen Clear Lake i Ontario, hovedsaklig i en øst vest retning, som gjør at den fanger varme og lys fra morgensolen.

Den ekstensive bruken av glass skaper en tydelig forbindelse mellom interiør og omgivelser, og understreker ytterligere hyttas ydmykhet overfor landskapet.

Samtidig former en røff materialbruk et markant skille mot naturlandskapets myke linjer, en kontrast som gir hytta en tydelig karakter.

MORGENSTUND: En enkelt stol og en terrasse. Taket og veggene er kledd i kryssfinér av gran.
MORGENSTUND: En enkelt stol og en terrasse. Taket og veggene er kledd i kryssfinér av gran. Foto: FOTO: Ben Rahn – A Frame Photography

Skandinaviske impulser

Hyttas lange glassfasade og den innvendige bruken av gran i taket skaper ifølge Belanger en romslighet som strekker seg fra innsiden og ut.

Inspirasjonen til bygget ble imidlertid hentet langveisfra.

- Hyttas eier hadde en forkjærlighet for de skandinaviske fiskerhyttene med deres tjærebredde furueksteriør, forklarer han.

Men resultatet ble likevel ganske annerledes enn de enkle byggene man finner langs nordkalottens kyst. Man valgte nemlig å kle hytta i mørke metallplater.

- Dette er en kosteffektiv, nordamerikansk tolkning av den skandinaviske kystestetikken. Resultatet er absolutt moderne, men også rått og industrielt, beskriver Belanger.

Skjør modernitet

ET RØFT EKSTERIØR: Hele hytta er kledd i mørkt bølgeblikk. Ifølge arkitekten er dette kostnadseffektivt, og er blant annet inspirert av skandinavisk kystarkitektur.
ET RØFT EKSTERIØR: Hele hytta er kledd i mørkt bølgeblikk. Ifølge arkitekten er dette kostnadseffektivt, og er blant annet inspirert av skandinavisk kystarkitektur. Foto: FOTO: Ben Rahn – A Frame Photography
KVELDSSTEMNING: Med sine mange åpninger lyser hytta opp omgivelsene.
KVELDSSTEMNING: Med sine mange åpninger lyser hytta opp omgivelsene. Foto: FOTO: Ben Rahn – A Frame Photography

Hytta erstatter en gammel, skjør og uisolert hytte fra 1950-tallet. Men eierne ville at det skulle gjenspeiles i den nye hytta, samtidig som den også skulle være et produkt av den moderne tids komfort.

- De ønsket alt det moderne design kunne gi dem, rene linjer, en overflod av naturlig lys inn i hytta og forbindelse til omgivelsene. Men de ønsket også at hytta skulle smelte ydmykt inn i landskapets kontekst og karakter, utdyper Belanger.

- Det ble blant annet derfor bestemt å bygge et tak som strakte seg oppover og møttes i en spiss, som i et telt. Denne formen ble valgt blant annet ut i fra hensynet til snøen som lett skulle skli av taket.

Innvendig kommer dette til uttrykk ved at en enkelt "teltstang" løper gjennom hele hyttas vertikale volum, noe som har gitt spennende muligheter for romplasseringer.

Eksponert for omgivelsenes lyder og lukter

Belanger forklarer at interiøret ble detaljert for å skape en kontrast til den sorte, utvendige, kledningen.

RENE LINJER: Rene, enkle linjer var et viktig premiss for hytteierne.
RENE LINJER: Rene, enkle linjer var et viktig premiss for hytteierne. Foto: FOTO: Ben Rahn – A Frame Photography
TELTFASONG: Taket som former seg i en spiss med den sorte stangen i midten gir hentydninger til teltformen.
TELTFASONG: Taket som former seg i en spiss med den sorte stangen i midten gir hentydninger til teltformen. Foto: FOTO: Ben Rahn – A Frame Photography

- Den innvendige materialpaletten med mahognyvinduer, betonggulv og fiberplater av gran fungerer som et visuelt kontrapunkt mot den mørke teksturen i ytterkledningen. Noe som vi mener understreker den skandinaviske influensen.

Valget av fiberplater i gran ble gjort ut i fra hytteierens uvilje mot interiør kledd i gipsplater.

Den smale terrassen i forkant av hytta danner forlengelsen av gulvet innenfor, ved at glassfasaden er utstyrt med skyvedører.

- Halvparten av glassfasaden kan åpnes, og det gjør at omgivelsenes lukter, lyder og lys flommer inn i hytta, og på den måten fanger hytta landskapets skiftninger.

Soneinndeling

Det innvendige volumet ble organisert ut i fra bruk, og rommene vender seg enten mot sjøen nedenfor eller skogen bakenfor.

- Volumet ble delt opp i fire, logiske deler: Hovedsoverom, øvrige soverom, bruksrom og oppholdsrom. Disse rommene ble videre organisert i forhold til behovet for privatliv, og til slutt ble det avgjort hvilke av rommene som skulle ha utsyn mot sjøen og hvilke mot skogen, forklarer Belanger.

RETT UT: Hyttas glassfasade er utstyrt med skyvedører, som gir en lett tilgang til naturen utenfor.
RETT UT: Hyttas glassfasade er utstyrt med skyvedører, som gir en lett tilgang til naturen utenfor. Foto: FOTO: Ben Rahn – A Frame Photography
MODERNE: Betonggulvet, kryssfinéren i gran og det sorte ildstedet skaper et nakent og stramt uttrykk som står i kontrast til landskapets grasiøsitet. Legg for øvirg merke til lamellene utenfor vinduet.
MODERNE: Betonggulvet, kryssfinéren i gran og det sorte ildstedet skaper et nakent og stramt uttrykk som står i kontrast til landskapets grasiøsitet. Legg for øvirg merke til lamellene utenfor vinduet. Foto: FOTO: Ben Rahn – A Frame Photography

- Det hele ble gitt en rektangulær form, som deretter ble presset sammen i bakkant til en trapesform, slik at eksponeringen mot sjøen skulle bli størst mulig.

På rekke og rad

Oppholdsavdelingen med kjøkken og stue har fått plassen i hyttas front og vender seg mot sjøen. I bakkant er soverommene lagt på rekke og rad. Og utvendig kommer dette til uttrykk ved at forsidens utstrakte glassbruk er redusert til en beskjeden vindusrekke på baksiden.

Disse rommene er "toppet" med en åpen loftsetasje, som blant annet gir plass til gjester.

- Denne delen ser fra utsiden ut som en sort boks og fungerer som en forlengelse av veggkledningen, beskriver Belanger.

ENKELT: Så enkelt kan et rom utformes, og derfor blir kontakten med omgivelsene uforstyrret og transparent.
ENKELT: Så enkelt kan et rom utformes, og derfor blir kontakten med omgivelsene uforstyrret og transparent. Foto: FOTO:Ben Rahn – A Frame Photography

Les også:

Her er hytta som kan foldes sammen

Hyttas front kan åpnes mot naturen

Topparkitektens hytte svever over svaberget

På jakt etter nye interiørideer? Du finner dem i Inspirasjonsguiden

OPPHOLDSROM: Rommene i hytta ble organisert i forhold til bruk. Her fra kjøkkendelen.
OPPHOLDSROM: Rommene i hytta ble organisert i forhold til bruk. Her fra kjøkkendelen. Foto: FOTO: Ben Rahn – A Frame Photography
Planløsning.
Planløsning. Foto: ILL.: MacLennan Jaunkalns Miller Arcitects

Denne saken ble første gang publisert 10/08 2013, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også