Da Elisabeth Sweet for seks år siden første gang gikk inn i det knirkete, forblåste huset på Dvergnestangen ved Kristiansand, var det trekkfullt der og kjelleren kunne sees mellom gulvbordene. – Lyset som flommet inn var som en åpenbaring. Beliggenheten var nesten for god til å være sann. Jeg ble bare stående og kjenne på en god følelse, sier Elisabeth.

Hun er selv fra Kristiansand, men flyttet til England for 19 år siden. Hun ville så gjerne at også hennes egne barn skulle få oppleve sørlandssommeren. Familien bor i Wiltshire, og til daglig jobber hun med interiør og eiendom i London. Hun og den britiske ektemannen hennes handlet etter magefølelsen, og før alle inntrykkene var fordøyd, var stedet deres. Det har de aldri angret på. Den gamle fiskerboligen er nå blitt en nydelig sjøhytte.

Badekar i fjøset

Uteområdet er tørket opp, og de flotte steinmurene er satt på plass igjen. De gamle gulvene ble lagt på plass uten å bli rettet opp etter at varmekabler var lagt under de skjeve trebordene. Huset har fått lov til fortsatt å være litt skjevt og skakt. For å bevare trehusets sjarm, ble det nye tilpasset det som alltid har vært der.

– Vi har brukt utallige timer på dette. Uten hjelp fra foreldrene mine hadde vi ikke fått det til. De forhørte seg med museet, mens jeg leste i gamle bøker om Sørlandet for å hente inspirasjon, forteller Elisabeth.

Huset sto trolig opprinnelig i Valle i Setesdal. At det er blitt bygget på med tiden, avsløres av flere tidstypiske detaljer. – Fra veggene plukket vi ut mose som var brukt til isolering. Og da vi slipte ned veggene med maskin på låven, luktet det friskt av fjøs. Der badekaret står, sto det før en geit og ei ku forteller hun med et smil.

Mange av møblene har hun vokst opp med, og noen av dem har vært med på sjøreisen frem og tilbake over Nordsjøen. Detaljene har hun funnet på markeder i England. – Ja, og tenk – den gamle bakerovnen fungerer strålende. Den er et nostalgisk og praktisk innslag på hytta.

HISTORISK: Den gamle fiskermannsboligen er fra 1790, og er nå feriested for familien på fem. © Per Erik Jæger

FRED OG RO: Elisabeth har valgt lyse, delikate farger når hun har innredet det gamle huset. Tilbygget er blitt en fredelig oase. De gamle vinduene måtte skiftes ut med nye. © Per Erik Jæger

BAD I FJØSET: Det lille fjøset er pusset ned. Nå er det blitt plass til et sjarmerende bad i den gamle låven. © Per Erik Jæger

LYST: Dagslyset reflekteres rundt i det lille, hvitmalte kjøkkenet. Innredningen er laget etter mål. © Per Erik Jæger

Spisestuen er holdt lys. Fargen havre gjør den lun og passer til gløden i treverket på møblene som stod i sommerhuset i Grimstad hos Elisabeths oldeforeldre. © Per Erik Jæger

Måtte skifte ut vinduene

Favorittstedet er tilbygget med vinterhagen fra senere tid. Spesielt når det regner, gjør det godt å finne roen i dagsengen med en god bok. Slikt gir påfyll av energi for en småbarnsmor til tre.

 At de gamle vinduene i stuene måtte byttes, var en sørgelig avgjørelse for en nostalgiker. – Vi forsøkte, men etter den første julefeiringen her frøs vi. Så jeg måtte gi avkall på nostalgien til fordel for bruksvennligheten, sier hun. Vinduene ble gitt bort til bymuseet i Kristiansand.

Å slå opp den flotte døren mot havet, sette seg rolig ned på trappen og la sjøluften gjennomtrenge sansene er den aller beste starten på sommerdagen for Elisabeth. – Når vi er i England, savner vi hyttelivet. Det betyr så mye at barna får oppleve Norge og hvordan det er på Sørlandet.

GAMMEL OG GOD: I brødovnen lages det blant annet knallgode pizzaer. Trevirket i hyllen over bakerovnen er pusset frem gjennom syv lag med maling.   © Per Erik Jæger

ATMOSFÆRE: Finstuen er innredet med et gammeldags og lett preg for å understreke husets atmosfære. Møblene er tatt med sjøveien fra England. Lintrekkene i lyse farger gir et sommerlig preg og er en fin kontrast til tømmerveggene. © Per Erik Jæger

LYST TIL TØMMER: Siden hytta ligger ved sjøen, er gulv og tak malt i lyse farger. Det gir heder og ære til de flotte tømmerveggene. Gulvet er originalt. © Per Erik Jæger

ORIGINALT: Den opprinnelige ytterdøren er bevart med intakt håndtak. Den står på samme plass, tilbygget med entreen kom til senere. Gulvene er originale og malt i den opprinnelige fargen. © Per Erik Jæger

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!