Den årlige fjellhytterapporten fra Eiendom Norge som ble lagt frem i går viser at hytter ved langrennsløyper er i vinden. Verdien av fjellhytter beliggende ved langrennsløyper steg med 1,9 prosent det siste år, mens fjellhytter beliggende ved alpinanlegg sank med 2,8 prosent.

- Kostbare laftekasser nær alpinanlegg har sett sine beste dager. De må fortsatt prises nedover, sier sjeføkonom Jan Ludvig Andreassen i Eika Gruppen til Hytteliv.

- Langrenn er inn for tiden, gjerne i kombinasjon med fine turområder. Mens det tidligere var på moten å ha store fester på hytta er nå fritidsaktiviteter i fokus, fortsetter han.

Stigende interesse

De rimelige familiehyttene som ikke ligger altfor langt fra de store byene gjør det altså best. Luksushytter dårligst. Samtidig ser hyttemeglerne en sterkt stigende interesse generelt etter hytter: Fra februar 2014 til februar 2015 ble det solgt 3.188 fjellhytter i Norge - en økning på hele 26 prosent fra samme periode året før.

- Norsk økonomi er i endring, med nedgangstider for den tidligere så rike oljenæringen, og et visst oppsving for mere tradisjonelle næringer som har mer glede av rentekutt og svak kronekurs, enn de tar skade av oljeprisfall. Hytte- og friluftsmarkedet er en av vinnerne i denne nye lavvekstperioden. Familier velger seg ferie i Norge, og vi får også flere utlendinger på besøk, forklarer Andreassen.

 

Ingen endring

Administrerende direktør Christian Vammervold Dreyer i Eiendom Norge mener attraktiviteten ikke har endret seg, men at hytter nær alpinanlegg ofte har høyere priser enn «langrennshytter». Og det dyreste hyttemarkedet er fremdeles noe tregere enn det ordinære hyttemarkedet. Det gjenspeiler seg i disse forskjellige prisutviklingstendensene, tror han.   

Bård Kristiansen som er administrerende direktør i Sportsbransjen som sitter på salgstall fra de ulike sportskjedene bekrefter at langrennsinteressen er høy, og har vært ganske stabilt høy de siste 4-5 årene.

- Det området som kanskje vokser mest er utstyr til toppturer, sier Kristiansen til Hytteliv. 

- Vanlig langrennsutstyr øker nødvendigvis ikke mer enn alpinutstyr hvis man skal forsøke seg på en sammenligning. Men vi har sett at rulleskisalget vokser kraftig. Det er mulig at de som liker langrenn, går oftere nå enn tidligere. Kanskje har en interessen for langrenn de siste årene ført til at det blir mer attraktivt også å eie hytte utenfor alpinområdene, undrer han.

 

Sterk økning

Kommunikasjonssjef Emilie Nordskar i Skiforeningen kan fortelle at de merker økt langrennsinteresse. Skiforeningen har i dag 72 000 medlemmer, det er en økning på hele 50 prosent de siste fem årene. 

- Den økte interessen kan handle om flere ting, både det at langrenn er en utrolig fin treningsform og at folk flest ser ut til å bli stadig mer opptatte av å være i aktivitet, men også at skisport og da gjerne langrenn blir mer og mer synlig i mediebildet gjennom kjente profiler, sier Nordskar.

At omsetning av hytter øker mener meglerbransjen skyldes nordmenns tro på egen økonomi.

- Folk flest opplever en trygg arbeidssituasjon, positiv lønnsutvikling, rekordlave renter og kredittvillige banker. Denne kombinasjonen har medført at mange i hyttemarkedet har nå hoppet ned fra gjerdet og har handlet. Vi har rett og slett fått høyere etterspørsel, tilbudet har ligget ganske stabilt lenge, sier Dreyer.

Prisen på en fjellhytte

Fjellhytterapporten viser imidlertid at prisene totalt sett for hytter på fjellet har hatt en svak utvikling og steg med kun 0,3 prosent det siste året. Den typiske fjellhytta i Norge koster nå 1,5 millioner kroner i snitt.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!