250 kvadratmeter stor takterrasse i Oslo sentrum, eid av arkitekt Odd Degnæs.

ROMDELER. Den hvite muren deler terrassen inn i rom. I stuedelen står et bord av glassfiberamert betong med peis i midten. Fuglehusene er lagd av Kristin Antonsen. Karpedammen er et dekorativt element i uterommet. © FOTO: Espen Grønli

arkitekt Odd Degnæs. Terrasse. Badestamp, vegetasjon

JEVN TEMPERATUR: Badet på terrassen. Stampen av sibirsk lerk holder 40 grader året rundt. © FOTO: Espen Grønli

Den 250 kvadratmeter store takterrassen strekker seg fra nord langs vestsiden, og ender i en stor plass på sørspissen. Den har gjennomtenkte og praktiske løsninger.

Japansk hagekunst

En hvit mur deler terrassen opp i flere rom; spisestue og kjøkken, salong og avslapningsdel. Badestampen troner ved enden av karpedammen.

- Jeg er inspirert av japansk hagekunst, som gjenspeiler naturen og binder uteplassen sammen med omgivelsene . Hekken går langs hele kanten av terrassen slik at vi får følelsen av å være ett med parken nedenfor, sier eier og arkitekt Odd Dægnes.

Utnyttet mulighetene

Odd Dægnes og DARK arkitektkontor var for noen år siden involvert i boligprosjektet Waldemars hage, og da ble han oppmerksom på et gammelt kontorbygg i nærheten som skulle gjøres om til leiligheter.

Arkitekten ble betatt av mulighetene på taket. Opprinnelig var det tegnet inn tre leiligheter der, men nå består den av arkitektens leilighet samt takterrassen.

Skjulte rør

Med så stor plass til rådighet var det viktig å planlegge romfordelingen godt.

Ventilatorbokser og soilrør for leilighetene under var spredt rundt på taket, men ble samlet og ender nå i en murvegg.

Romfordelingen

Veggen deler terrassen i en østdel, med kjøkkenkrok og spisebord, og en vestdel, med solsenger og sitteplasser til kveldskosen.

Helt ytterst ligger badet. Badestampen i sibirsk lerk holder 40 grader året rundt.

Sammenheng med leiligheten

Åpningene i veggen er naturlige gangsoner, slik at terrassen oppleves som én hel, ikke to adskilte.

Terrassen er også en helt integrert del av leiligheten, med gulv i plan og store foldevinduer i glass som åpnes på solfylte dager.

Rene linjer

Linjene i gulvpanelene fortsetter uavbrutt innenfra og ut.

Det gjør også granittstien, som er husets livsåre og går fra nord til sør, hvor den ender i badestampen.

Japansk hagekunst

Det viktigste er å skape assosiasjoner til naturen, uten å etterligne den. En formklippet hekk skal ligne en skog i horisonten. Ofte brukes sand som etterligning av vann. I motsetning til det de fleste tror er formspråket uformelt, uten symmetri eller tydelige geometriske linjer.

Hagene er oftest små, og det er nær kontakt mellom inne og ute. Vintergrønne planter er viktige og grunnen er ofte dekket av mose eller sand.

Vekstene beskjæres slik at de holder formen nesten uendret gjennom lang tid.

arkitekt Odd Degnæs. spisebord, takterrasse, vegetasjon,=

ALT I ETT. Utekjøkkenet står diskret bak muren som skjuler en markise som trekkes ut når det regner eller som ly for solen. Bordet med plass til tolv har Degnæs tegnet. © FOTO: Espen Grønli

250 kvadratmeter stor takterrasse i Oslo sentrum, eid av arkitekt Odd Degnæs.

LINJEKUNST. Gulvet inne i stuen ut mot terrassen er lagt med 30 cm bord av dansk kongeik, og linjene fortsetter ut mot terrassen. Skyvedørene i glass åpnes opp ved behov. © FOTO: Espen Grønli

250 kvadratmeter stor takterrasse arkitekt Odd Degnæs. karpedam, takterrasse

ÅPENHET. Terrassen sett inn mot leiligheten. Hagestuen har skyvedører i glass som kan åpnes opp ut mot takterrassen. Skulpturen "Nike" er lagd av Inger Sannes. © FOTO: Espen Grønli

250 kvadratmeter,arkitekt Odd Degnæs. Terrassen er inspirert av japansk hagekunst, Karper, karpedam=

KARPEDAM. Det er liv og røre i karpedammen som er et av de mange dekorative innslagene på terreassen. © FOTO: Espen Grønli

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!