Chelsea Flower Show

SPA-HAGE: "The Canary Islands Spa Garden" fra fjorårets show. © Foto: Scanpix

Chelsea Flower Show

ARKITEKTYR: "The Laurent-Perrier Garden" fra i fjor utforsker forholdet mellom natur og arkitektur. © Foto: Scanpix

Chelsea Flower Show

KONGELIG ÅPNING: Dronning Elizabeth åpner hvert år Chelsea Flower Show. © Foto: Scanpix

Chelsea Flower Show

VIRKELIGHETEN: Showhagen "Real Life by Brett" fra fjorårets konkurranse. © Foto: Scanpix

Chelsea Flower Show

SHOWHAGE: "The Lloyds TSB Garden" var en av deltakerne i konkurransen i 2009. © Foto: Scanpix

I mai hvert å arrangeres Chelsea Flower Show i London. Dette er verdens mest prestisjetunge hageshow, og er tilsvarer OL i hagedesign .

Her ser man det ypperste av årets hagetrender.

For første gang har et norsk bidrag klart å komme igjennom nåløyet, og blitt akseptert som et av bidragene til showhagene.

Største årlige arrangementet

Chelsea Flower Show eies og drives av det engelske hageselskapet Royal Horticultural Society (RHS) som er en stor autoritet på hagebruk i verden.

Showet har eksistert i 200 år, og har derfor stor faglig tyngde. Det velansett i bransjen og har utstillere fra hele verden.

- Det er det største årlige arrangementet og den største begivenheten inne hagebruk i verden, forteller Tommy Tønsberg ved Hageselskapet og Norsk Hagetidend.

Det er selveste dronning Elizabeth som åpner showet, og det tiltrekker seg masse kjendiser.

Stjerner som Bono, Ringo Starr, Rod Stewart, Helena Bonham Carter og Dame Helen Mirren har alle besøkt showet, så det er derfor et bra sted for å bli sett og se kjendiser.

Hageshowet varer i fem dager og har opp mot 160.000 besøkende i løpet av de dagene - i tillegg til at hele 2500 journalister dekker showet.

Konkurranse i hagedesign

Men hva er egentlig Chelsea Flower Show?

Hageshowet inkluderer 14 store designhager - såkalte show gardens, mindre hager og 100 blomsterutstillere.

Det er mange som kniver om sjansen til å få vist frem sin design i showhagene, og det er derfor ekstremt vanskelig å bli akseptert.

Blir man valgt ut, betyr det at man er blant de aller beste inne hagedesign i verden.

Disse hagene konkurrerer om å vinne gullmedaljen for best design. Denne medaljen er den gjeveste du kan vinne innen hagedesign, og kan bety mye for karrieren videre.

- Dessuten er England hagelandet fremfor noe, så hvis man lykkes her blir man også vel ansett i resten av verden, forteller Tønsberg.

I tillegg til at man kan oppleve vakre og nyskapende designhager, så er det også her nye planter og nye sorter lanseres. Chelsea Flower Show er derfor stedet man drar hvis man ønsker å følge med på siste nytt inne hagebruk.

Tønsberg sammenligner Chelsea Flower Show med moteuka siden det er her de nye trendene blir presentert.

- Det er som fashion week for hagefolk, forklarer han.

Norges første deltagelse

For aller første gang har et norsk designteam klart å passere det trange nåløyet og blitt akseptert for å vise frem sin designhage under årets Chelsea Flower Show.

- Det er en stor ære å være Norges første deltager, og også litt skremmende. Det er ikke ofte du får muligheten til å representere landet ditt, sier Darren Saines, mannen bak designet.

Han forteller at det har vært en drøm for han i mange år å få lov til å delta på hageshowet og konkurransen, men han understreker at det her ikke er et enmanns show.

=

DET NORSKE BIDRAGET: Kebony og natur i Darren Saines design. © Tegning: Darren Saines

- Jeg er avhengig av og tar imot råd fra folk som kjenner til og er eksperter på sine områder. Jeg har et godt nettverk av mennesker, så jeg vet hvem jeg skal spørre om hva, sier Saines.

Designeren forteller også at de aldri hadde klart å få ting i havn hvis det ikke hadde vært for den norske dugnadsånden. Han mener det er en fantastisk tradisjon.

Drømmen er selvfølgelig å vinne gullmedaljen.

- Når du har kommet såpass langt, så er det det alle drømmer om, sier han.

Nyskapende designhage

Saines og hans team har blitt tildelt en av den store showhagene på 220 kvm, som er de mest prestisjefylte hagene og de hagene som får mest oppmerksomhet.

Ikke nok med det, de har også fått tildelt hage nummer to i hovedalleen, noe som er en av de beste plasseringene man kan få siden det er en av de aller første hagene de besøkende vil se.

Hagen temaet skal designe heter «Naturally Norway», og de har funnet inspirasjon i den norske naturen og Norges naturlige skjønnhet. Hagen skal også tydelig vise Norges fire årstider, og har et miljøvennlig aspekt ved seg.

Det norske teamet samarbeider blant annet med den miljøvennlige treprodusenten Kebony.

I tillegg bruker de materialer som aldri har blitt brukt før under hageshowet, og de tar også i bruk nye løsninger, teknologier og produkter.

- Vi ønsker å vise verden at Norge og norske hagetradisjoner har mye å tilby resten av verden, forklarer Saines, som håper at deres designhagen kan være en vekker for mange andre i bransjen.

Blir fulgt av BBC

I tillegg til at Chelsea Flower Show har mange tusen besøkende, er det også mange millioner TV-seere som følger konkurransen verden over.

Den britiske TV-kanalen BBC har alene rundt 280 redaksjonelle medarbeidere som jobber med sendingene fra showet, og de vil ha over elleve timer med sending derfra.

Hvert år velger BBC ut tre hager som de følger under forberedelsene til konkurransen, og i år er en av de hagene det norske bidraget.

Dette lover veldig godt for Saines og resten av det norske temaet. BBC følger nemlig kun de hagene de mener har potensial til å vinne gullmedaljen - de følger sine favoritter i konkurransen.

Les også:

Dette er den norske drømmehagen

Slik får du tidlig vår i hagen

10 planter som overlever alt

Barn nummer to får mindre oppmerksomhet

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!