Arkitektur

Dette er faktisk en kirke!

Og bare vent til du ser resten av bildene.

ÅPEN DØR: En av visjonene til arkitektene var å gjøre kirken til et sosialt møtested, og da var det viktig at inngangspartiet var åpent og inviterende (FOTO:  Miguel de Guzmán)
ÅPEN DØR: En av visjonene til arkitektene var å gjøre kirken til et sosialt møtested, og da var det viktig at inngangspartiet var åpent og inviterende (FOTO: Miguel de Guzmán)
Sist oppdatert

Arkitektur skaper berikelser på flere områder. Den kan ha en verdi i seg selv, for sine fysiske omgivelser men også for sitt sosiale omland. Det siste er tilfellet for denne spanske kirken.

"La Ascensión del Señor" i Sevilla er tegnet av det spanske arkitektkontoret AGi architects og er nylig nominert til den europeiske unionens pris for samtidsarkitektur, Mies van der Rohe Award 2015. Den ble også nylig premiert i World Architecture Festival i kategorien for kirkebygg.

Samlingssted

Fra starten av sitt oppdrag forstod arkitektene at det handlet om mer enn bare å designe en kirke. Det dreide seg blant annet om generelt å gjenreise Kirken som et sosialt samlingssted, og spesielt om å skape en kirke i et nybyggerområde uten identitet og med risiko for ekskludering av befolkningsgrupper.

"Visjonen var å skape et møtested hvor innbyggerne vil kjenne seg velkomne, og så vil de videre innover i bygget oppleve kirkens spirituelle kraft", skriver arkitektkontorets pressekontakt, Almudena Grande, i en epost til klikk.no. 

BRED OG VID: Her er man velkommen, la det ikke herske noen tvil om det. (FOTO: Miguel de Guzmán)
BRED OG VID: Her er man velkommen, la det ikke herske noen tvil om det. (FOTO: Miguel de Guzmán)

Et inviterende kirkebygg

Det bærende elementet i arkitektenes visjon om å skape et samlingssted er inngangspartiet. Det er bredt og inviterende, som om det skulle vært hentet ut av salmen "Gjør døren høy, gjør porten vid".

Og i kirkens bakkant ligger hagen, som er tilgjengelig rett fra gaten gjennom brede glassdører langs den ene siden av kirkerommet.

I tillegg er de tradisjonelle, kirkelige krusifiksene gitt en sekundær plassering, for å underbygge det alminnelige, inviterende uttrykket.

 

Liturgisk lysbruk

ÅPEN: Langs den ene siden av kirkerommet løper det store glassdører, som åpner kirken mot en frodig hage. (FOTO: Miguel de Guzmán)
ÅPEN: Langs den ene siden av kirkerommet løper det store glassdører, som åpner kirken mot en frodig hage. (FOTO: Miguel de Guzmán)

Det er lite som utvendig avslører La Ascensión del Señor som en kirke, men innvendig er det lagt vekt på å fremheve det sakrale og liturgiske, først og fremst ved bruk av lys.

Fra taket, som beveger seg i forskjellige nivåer, flommer sollyset gjennom åpninger av ulik størrelse. Det gir de liturgiske rommene et særlig liv.

Tredelt kirkerom

Kirkens innvendige areal er delt i tre rom for gudsdyrking. Først det store kirkerommet, dernest et rom for dåpsliturgien og til slutt et rom for syndenes forlatelse.

LYSÅPNINGER: Gjennom forskjellige åpninger i blant annet taket, flommer det naturlig lys inn i kirkerommet og forsterker det liturgiske elementet. (FOTO:  Miguel de Guzmán)
LYSÅPNINGER: Gjennom forskjellige åpninger i blant annet taket, flommer det naturlig lys inn i kirkerommet og forsterker det liturgiske elementet. (FOTO: Miguel de Guzmán)
MONUMENTALT: De rene og enkle linjene bidrar til å forsterke det store kirkerommets monumentale preg. (FOTO: Miguel de Guzmán)
MONUMENTALT: De rene og enkle linjene bidrar til å forsterke det store kirkerommets monumentale preg. (FOTO: Miguel de Guzmán)

Alle disse rommene er sammenbundet, som både gir rom for sosiale aktiviteter og en utvidelse av det liturgiske arealet.

Økonomi og bærekraft

Siden det var et kirkesamfunn med sparsomt med midler, ble økonomi et viktig element i designen av kirken. Det er også lagt vekt på å bruke resirkuler

bare materialer, slik at kirken fremstår med en bærekraft i tillegg til sin oversanselig dimmensjon.

INGEN KRUSIFIKSER: Bruken av kristelige krusifikser er holdt på et minimum, for å understreke kirkens sosiale og sekulære posisjon. (FOTO: Miguel de Guzmán)
INGEN KRUSIFIKSER: Bruken av kristelige krusifikser er holdt på et minimum, for å understreke kirkens sosiale og sekulære posisjon. (FOTO: Miguel de Guzmán)
SKRIFTEROM: Innvendig er kirken inndelt i tre religiøse rom, blant annet et rom skriftemål. (FOTO: Miguel de Guzmán)
SKRIFTEROM: Innvendig er kirken inndelt i tre religiøse rom, blant annet et rom skriftemål. (FOTO: Miguel de Guzmán)

"Men til tross for det begrensede budsjettet, har arkitektene likevel funnet plass til spesialdesignede benker, skriftealter og små detaljer ellers. Dette er en kirke som på alle måter har en nærhet til lokalsamfunnet og dets utfordringer", avslutter Grande i sin epost.

DÅPSLITURGI: Kirken har tre kirkerom. Dette er rommet for dåpsliturgien. (FOTO: Miguel de Guzmán)
DÅPSLITURGI: Kirken har tre kirkerom. Dette er rommet for dåpsliturgien. (FOTO: Miguel de Guzmán)
NÆRHET: Kirken ligger midt i en av Sevillas nye bydeler, som har sosiale utfordringer. (FOTO: Miguel de Guzmán)
NÆRHET: Kirken ligger midt i en av Sevillas nye bydeler, som har sosiale utfordringer. (FOTO: Miguel de Guzmán)

Denne saken ble første gang publisert 14/12 2014, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også