Hytte på Golsfjellet

Tegnet drømmehytta selv

Denne hytta er bygget for å være personlig, komfortabel og lettstelt. Ingen sak for Trine Hjelle, som fingernemt tegnet seg ut av alle potensielle problemer.

LUFTIG: Mønehøyden er akkurat så stor som tomten tillot. Det ga muligheten til å lage et stort, luftig allrom med raus takhøyde.
LUFTIG: Mønehøyden er akkurat så stor som tomten tillot. Det ga muligheten til å lage et stort, luftig allrom med raus takhøyde. Foto: Foto: Espen Grønli
Sist oppdatert

Om denne hytta:

Hvem eier den?

Trine Hjelle, med mann og to barn på 15 og 16 år. Trine er interiørarkitekt MNIL og medeier i interiørarkitektfirmaet Annet Format,

Hva ser vi på?

Hytte på 114 kvm, på Golsfjellet.

Hvorfor ser vi på den?

Hytta rendyrker de kvalitetene Trine var ute etter: hjemmekomfort og fjellutsikt.

Med ulike tegneprogrammer på nettet, har det åpnet seg muligheter for dem som ønsker å tegne sin egen hytte. Det finnes flere vellykkede eksempler på dem som har gjort det, selvgjorte løsninger gir hytta personlig preg.

Trines hytte, som vi skriver om i denne er reportasjen er tegnet av henne selv. Den er ikke vanskelig å finne frem til. Hadde den ikke ligget på et hyttefelt, kunne man tatt den for å være en enebolig. Men som seg hør og bør finner du ikke maken i ferdighuskatalogene. Ikke i hyttekatalogene heller.

- Jeg ville at hytta skulle være tilpasset oss, ikke omvendt. Derfor vurderte jeg ikke ferdighytte engang, sier hun til Bonytt.

I stedet satte hun seg ned med blanke ark. Skjønt, helt blanke var de ikke. Tomten var jo der, og den la visse føringer.

Terrenget skråner svakt ned mot Tisleifjorden i nord. På den andre siden av vannet: fløyelsmyke vidder i nordøst og Jotunheimens skarpe totusenmeterstopper i nordvest. Og rett mot vest den lokale nuten Skogshorn - ingen ting å miste pusten av, men et fint sted å hvile øyet på.

Alt dette ønsket Trine å ta med seg inn i hytta. Derfor fikk den store, vinduer mot nord og vest - nær sagt hele fasaden består av glass. Slik velter landskapet inn. Enten man står bak kjøkkenbenken, sitter ved spisebordet, eller gynger foran peisen, fjellheimen har man alltid i synsfeltet.

FIN BELIGGENHET: De store glassflatene lar landskapet spille hovedrollen i den nybygde hytta.
FIN BELIGGENHET: De store glassflatene lar landskapet spille hovedrollen i den nybygde hytta. Foto: Foto: Espen Grønli
MONOKROMT: Trine valgte svart kjøkken og beiset vegger og tak mørkegrå for å skape et enhetlig og rolig allrom. De mørke flatene møter sin motpol i den hvite spisegruppen og i det snødekte landskapet utenfor. Innredningen er fra Ikea, glasset i sprutsonen fra Lacobel. Benkeplaten er i Corian.
MONOKROMT: Trine valgte svart kjøkken og beiset vegger og tak mørkegrå for å skape et enhetlig og rolig allrom. De mørke flatene møter sin motpol i den hvite spisegruppen og i det snødekte landskapet utenfor. Innredningen er fra Ikea, glasset i sprutsonen fra Lacobel. Benkeplaten er i Corian. Foto: Foto: Espen Grønli
HERLIG MIKS: De gamle spannene og kjøkkenredskapene står i bevisst sterk kontrast til de nye, glattpolerte flatene.
HERLIG MIKS: De gamle spannene og kjøkkenredskapene står i bevisst sterk kontrast til de nye, glattpolerte flatene. Foto: Foto: Espen Grønli

Var det mulig å lage en uteplass med slik utsikt også?

Hun kunne alltids lage en terrasse på nordsiden, men hvem vil sitte på skyggesiden med nordavinden i fleisen? Ikke Trine i hvert fall.

Uteplassen måtte legges på sørsiden, i solveggen. Ved å gi hytta en U-form, skapte Trine på den måten et uterom i le for vinden også.

Men utsikten på denne siden er ikke like fin. Det gjaldt å lede blikket vekk fra nabohytter, parkerte biler og strømledninger. Takket være store vindusflater også på sørveggen, kan hun nå se tvers gjennom hytta og ut mot vannet og fjellet på den andre siden. Mens sola varmer kroppen.

Og Trines hytteliv er komfortabelt. Hun sliter seg ikke ut på å bære vann og ved. Derimot pusler hun mye rundt kjøkkenøya.

SONEDELT: De slitesterke flisene i skiferimitasjon marker hvor det er lov å gå med sko. Glasskyvedøren mot venstre leder inn til uteplassen. Peisen er kledd med glassfliser fra Trend går nesten i ett med veggen, og lar flammene komme til sin rett.
SONEDELT: De slitesterke flisene i skiferimitasjon marker hvor det er lov å gå med sko. Glasskyvedøren mot venstre leder inn til uteplassen. Peisen er kledd med glassfliser fra Trend går nesten i ett med veggen, og lar flammene komme til sin rett. Foto: Foto: Espen Grønli
MODERNE STIL: Det helhvite spisemøblementet består av stoler fra Fritz Hansen og bord fra Hay. To av de gamle stolene er fra den forrige hytta. Lampen Scheisse er fra Northern Lighting.
MODERNE STIL: Det helhvite spisemøblementet består av stoler fra Fritz Hansen og bord fra Hay. To av de gamle stolene er fra den forrige hytta. Lampen Scheisse er fra Northern Lighting. Foto: Foto: Espen Grønli
UTENFOR SPISEKROKEN. Hytta har orkesterplass til det åpne landskapet på Golsfjellet.
UTENFOR SPISEKROKEN. Hytta har orkesterplass til det åpne landskapet på Golsfjellet. Foto: Foto: Espen Grønli
SMART LØSNING: Trappen er laget av en benkeplate. Fremfor å lage et lukket trappeløp, valgte Trine å sette inn en glassvegg. Den bygger cirka fem centimeter mindre enn en vegg ville gjort, og gjør det dessuten lysere.
SMART LØSNING: Trappen er laget av en benkeplate. Fremfor å lage et lukket trappeløp, valgte Trine å sette inn en glassvegg. Den bygger cirka fem centimeter mindre enn en vegg ville gjort, og gjør det dessuten lysere. Foto: Foto: Espen Grønli

- Her oppe har jeg bedre tid. Derfor er nivået på maten bedre på hytta enn hjemme, sier hun til Bonytt.

Menyen er ikke spesielt hyttete. Det går mer i prosecco, serranoskinke og manchego enn i rømmegrøt, fenalår og flatbrød. Heller ikke interiøret er utpreget hyttepreget.

Likevel, blant glatte kjøkkenfronter, hvitlakkerte syverstoler og dimbare downlights finnes det spor av tradisjonell, norsk hyttekultur. På kjøkkenbenken står noen bulkete melkespann, og mange av ullpleddene rundt omkring er sydd av tekstiler som fantes i gamlehytta - den som sto her før og som nå er flyttet.

- Det er viktig for meg å videreføre noen gamle tradisjoner, som en motvekt mot alt det nye, sier Trine.

Les også:

Arkitektens drømmehytte

LØST OG FAST: Sofaen består av kryssfiner og skumgummi, og er laget på mål for å utnytte plassen best mulig. De førtito putene som for tiden myldrer i stuekroken er sydd av tekstilrester fra Trines egen virksomhet, eller av stoffer som hun har kjøpt på ulike reiser. Det lysende elghodet er fra Northern Lighting. Øvrig belysning fra iGuzzini.
LØST OG FAST: Sofaen består av kryssfiner og skumgummi, og er laget på mål for å utnytte plassen best mulig. De førtito putene som for tiden myldrer i stuekroken er sydd av tekstilrester fra Trines egen virksomhet, eller av stoffer som hun har kjøpt på ulike reiser. Det lysende elghodet er fra Northern Lighting. Øvrig belysning fra iGuzzini. Foto: Foto: Espen Grønli
STEMNINGSFULLT: Innfelte spotlys i veggen belyser gulvet i den nokså mørke korridoren som leder inn til foreldresoverommet.
STEMNINGSFULLT: Innfelte spotlys i veggen belyser gulvet i den nokså mørke korridoren som leder inn til foreldresoverommet. Foto: Foto: Espen Grønli
UTSIKT FRA SENGEN: Da Trine Hjelle designet hytta, tenkte hun «innenfra og ut». Det resulterte blant annet i at vinduet på soverommet er plassert slik at man kan se ut fra sengen. Vegglampe fra Northern Lighting, tapetet Lasari Flock er fra Romo.
UTSIKT FRA SENGEN: Da Trine Hjelle designet hytta, tenkte hun «innenfra og ut». Det resulterte blant annet i at vinduet på soverommet er plassert slik at man kan se ut fra sengen. Vegglampe fra Northern Lighting, tapetet Lasari Flock er fra Romo. Foto: Foto: Espen Grønli
NYTER LIVET: Den beste uteplassen er der sola kommer rundt tidlig på ettermiddagen. Selve inngangen til hytta går gjennom et vindfang på baksiden av spileveggen.
NYTER LIVET: Den beste uteplassen er der sola kommer rundt tidlig på ettermiddagen. Selve inngangen til hytta går gjennom et vindfang på baksiden av spileveggen. Foto: Foto: Espen Grønli
PLANTEGNING: Hytta er tegnet som en U slik at det er mulig å sitte ute i solen i le for vinden.
PLANTEGNING: Hytta er tegnet som en U slik at det er mulig å sitte ute i solen i le for vinden. Foto: Illustrasjon: Trine Hjelle

Guide til moderne ferdighytter

Hytta ble tegnet etter seterfjørset

Denne saken ble første gang publisert 26/11 2013, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også