Om prosjektet:

Hvem bor her?

Ole og Marie-Louise Høstbo og døtrene Telma (11) og Agnes (8). Driver dansk møbelkunst (dmk.dk), som forhandler skandinaviske møbler fra 1920 til 1970-tallet.

Hva ser vi?

Modernistisk villa på 320 kvm tegnet av den danske arkitekten Kay Fisker i 1936.

Hvorfor ser vi på dette?

Eneboligens stil har overlevd over 75 år.

Noen hus tar pusten fra en på grunn av eksteriøret. Andre skiller seg ut på grunn av et særegent interiør.

Hjemmet til Marie-Louise og Ole Høstbo skårer maks på begge punkter. Paret bor i et hus nord for København, bygget av den kjente danske arkitekten Kay Fisker.

Innvendig er det møblert med noen av de største danske designperlene fra det 20. århundre.

Den storslåtte hallen og de plassbygde løsningene må ta skylden for at paret havnet nettopp her for ni år siden.

Den gule teglsteinen, kobbertaket og teakvinduene trakk heller ikke ned, ei heller at husene vegg i vegg er tegnet av mestrene Poul Henningsen og Arne Jacobsen.

Fascinasjonen for nettopp denne perioden i dansk design- og arkitekturhistorie er imidlertid er ikke tilfeldig.

Sammen driver Marie-Louise og Ole Høstbo nemlig firmaet Dansk Møbelkunst, med galleri i Paris og showroom på Østerbro i København. Begge steder er fylt til randen av lekre danske møbelobjekter.

- Her hjemme har vi supplert med internasjonal design, dels fra tiden da huset ble reist, dels med moderne objekter, sier Marie-Louise.

Villaen ble tegnet i en tid da arkitekturen sto sterkt, både i Danmark og internasjonalt.

- I denne perioden oppsto også et enestående samarbeid mellom arkitekter og snekkere, slik ble grunnsteinen til det vi i dag kjenner som Dansk Design lagt, forklarer Marie-Louise.

Hun er særlig begeistret over alle de store vinduspartiene som sørger for å trekke lyset langt inn i rommene og som understreker takhøyden.

Hjemme hos Marie-Louise og Ole Høstbo, Bonytt nr 1 2014.

TON-I-TON: Stolen under trappen er tegnet av den danske arkitekten Fritz Schlegel. © Foto: Heidi Lerkenfeldt/Linnea press

Hjemme hos Marie-Louise og Ole Høstbo, Bonytt nr 1 2014.

MODERNE IGJEN: Omsorgsfulle detaljer er tegnet inn overalt i huset. Slik som marmorplaten som hviler på toppen av alle radiatorene. Vintage glassklokke av Anne Jørgensen. © Foto: Heidi Lerkenfeldt/Linnea press

Hjemme hos Marie-Louise og Ole Høstbo, Bonytt nr 1 2014.

ROM PÅ ROM: Huset er 320 kvm stort, hvilket gjør det mulig å legge stuene i rad og rekke helt uten å tenke på plassen. Sofaen heter Magnum og er fra FlexForm. Lampen i taket er en klassiker fra den franske industridesigneren Serge Mouille. De to lærpuffene er laget av Ivan Schlechter © Foto: Heidi Lerkenfeldt/Linnea press

Hjemme hos Marie-Louise og Ole Høstbo, Bonytt nr 1 2014.

STILRENT: Sofabordet er laget hos Wyeth i mørkbeiset bambus. Vasene er kjøpt på en ferie i Thailand. Peisen og bokskapene er tegnet og bygget til rommet og er en del av det originale interiøret. © Foto: Heidi Lerkenfeldt/Linnea press

- Vår kjærlighet for modernismen, huset sjel og historie og alle våre reiser preger interiøret. Også arbeidet vårt, da selvfølgelig. Via jobben har vi bokstavelig talt tatt alle møblene i våre hender. Slik oppdager vi håndverksmessige detaljer ved møblene vi ikke visste fantes. Når du først oppdager dem og lar fingertuppene stryke over dem, kan du nesten ikke la vær å ta møblene med hjem, sier Marie-Louise.

I sitt eget galleri har paret tilgang til sjeldne eksemplarer av nordisk design. Ulike kombinasjoner blir stadig prøvd ut. Men få av møblene blir stående lenge i Kay Fisker-huset.

Og de som gjør det, tåler å stå for seg selv.

- Møblene skal komplimentere husets arkitektur for at innredningen kan lykkes - men de må aldri, aldri la seg underordne eller dikteres, sier Marie-Louise.

Hjemme hos Marie-Louise og Ole Høstbo, Bonytt nr 1 2014.

STIL SOM HODLER KOKEN: Spisestuen har lenge vært det mest brukte rommet i huset. Her er plass til middager, lek, lekser og samvær. Spisestolene er The Chair, tegnet av Hans J Wegner i 1949. Spisebordet er tegnet av P.V. Engelhardt. Lysekronen er tegnet av Poul Henningsen. Garderobeveggen er tegnet av Jules Wabbes. © Foto: Heidi Lerkenfeldt/Linnea press

Hjemme hos Marie-Louise og Ole Høstbo, Bonytt nr 1 2014.

LIKE FINT: Kjøkkenet er originalt, håndsnekret og hvitmalt. Overalt er det innebygget skap og skuffer. Kannene er fra Stelton, kjele av Sori Yanagi fra Gateway Japan. © Foto: Heidi Lerkenfeldt/Linnea press

Hjemme hos Marie-Louise og Ole Høstbo, Bonytt nr 1 2014.

DANSKE IKONER: Arne Jacobsen bordlampe, Kaj Bojesen elefant og keramikk fra Anne Jørgensen. Sparebøssen er fra Ørskov. © Foto: Heidi Lerkenfeldt/Linnea press

Hjemme hos Marie-Louise og Ole Høstbo, Bonytt nr 1 2014.

HØRER HJEMME HER: Stolen er tegner av Poul Kjærholm og heter PK 9. Det originale læret har en patina og lød som gagner hele rommet. Maleriet er av Per Kirkeby. © Foto: Heidi Lerkenfeldt/Linnea press

At trender har det med å komme tilbake er en kjent sak.

- Vi har sett mye av den typiske skandinaviske stramheten komme mer og mer, med synlig vekt på godt håndverk og god komfort, sier interiørarkitekt Boris Miller til Bonytt.

Møbler med former som tydelig nikker mot 1950-tallet har dukket opp hos mange forhandlere og i alle prisklasser i det siste, og ekspertene mener vi har mer i vente.

Ifølge Knut Skoe, informasjonssjef i Møbelrådet, er det ofte slik at trender ikke treffer den første generasjonen etter sin opprinnelsestid, men heller den andre og tredje.

- De estetiske egenskapene, i tillegg til kvaliteten på selve materialet og designet vil jeg tro er hovedgrunnen til at møbler som nikker mot design fra 1950- og 1960-tallet kommer så sterkt tilbake, forklarer Skoe.

- Kvalitetene overskuer øyeblikksbilde og tåler "øyets slitasje".

Skoe mener at retroinspirasjonen i hovedsak dreier seg om betydningen av identitet og historie, som igjen er med på å gi oss en tilhørighet og trygghet.

- Når for eksempel femti- og sekstitallet har en slik posisjon som det har fått, tror jeg det handler om at det var tiden for utviklingen av designerfagene og industrialisering samt en særlig vellykket spredning av skandinavisk design, som var folkelig, vakker og praktisk, sier han til Bonytt.

Hjemme hos Marie-Louise og Ole Høstbo, Bonytt nr 1 2014.

LANG OG LEKKER: Korridoren i andre etasje forbinder alle soverommene sammen. Men gangen er mer enn en passasje; karmene er så dype at de fungerer som sitteplasser. © Foto: Heidi Lerkenfeldt/Linnea press

Hjemme hos Marie-Louise og Ole Høstbo, Bonytt nr 1 2014.

SOM TATT RETT UT AV TV-SERIEN "MAD MEN": Lysekronen er tegnet av Vilhelm Lauritzen for Christiansborg, bygningen der det danske folketinget holder til. Skrivebordet og de to stolene er tegnet av Kaare Klint. Bordlampe fra Serge Mouille. © Foto: Heidi Lerkenfeldt/Linnea press

Hjemme hos Marie-Louise og Ole Høstbo, Bonytt nr 1 2014.

TÅLT TIDENS TANN: Også toalettets grønne innredning er originalt. © Foto: Heidi Lerkenfeldt/Linnea press

Hjemme hos Marie-Louise og Ole Høstbo, Bonytt nr 1 2014.

STRAM FASADE: Materialene i huset gir følelse av evig verdi. Tak av kobber, vinduene av teak. © Foto: Heidi Lerkenfeldt/Linnea press

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!