- Nå styrer media boligprisene

Om boligprisene går opp eller ned er på kort sikt styrt av det som skrives i media, i følge sosialøkonom Kjell Senneset i Prognosesenteret.

Psykologi, media og uventede renteøkninger gjør det stadig vanskeligere å si hva som skjer med boligpriser og -renter.
Psykologi, media og uventede renteøkninger gjør det stadig vanskeligere å si hva som skjer med boligpriser og -renter. Foto: Foto: Crestock
Sist oppdatert

Prognosesenteret tror fremdeles på en prisvekst i boligmarkedet på 2-4 prosent i 2009. Men den psykologiske effekten av den siste renteøkningen fra Norges Bank kan stikke kjepper i hjulene for analytikerne.

- De psykologiske faktorene og bombardementet fra media har gjort det langt vanskeligere å beregne nøyaktig hva som vil skje med renten og boligprisene, sier sosialøkonom Kjell Senneset i Prognosesenteret til Klikk.

Den ene dagen hører vi at prisene skal stige, den neste at de synker. Forvarslene er nesten like mange og ulike som ekspertene og mediekanlalene, og de fleste av oss må bare innrømme at vi rett og slett ikke vet hva som vil skje.

- Tommelfingeregelen er at en renteøkning på 1 prosent gir en reduserer prisveksten på boliger med 2 prosent, sier Senneset.

På kort sikt kan imidlertid det som skrives og sies i media bety at fundamentale forhold skyves litt til side og prisene utvikler seg annerledes enn analytikerne har regnet med.

Selv om Senneset og Prognosesenteret tror på fortsatt boligprisvekst i årene som kommer, tar de forbehold for effekten av ytterligere en renteøkning ved neste rentemøte i Norges Bank.

- Psykologiske effekter tatt i betraktning kan en renteøkning på 1 prosent i verste fall spise opp prisveksten på 2-4 prosent, og i verste fall føre til fall i prisene, sier eksperten.

Denne saken ble første gang publisert 26/06 2008, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også