Bolig og visning

Fyller leiligheten med grønne epler og fargerikt høstløv

Boligstylister går stadig nye veier for å tiltrekke seg folk.

NYTENKENDE: En ganske tom leilighet har blitt stylet med enkle midler. Grønne epler og fargerikt høstløv gir en annerledes presentasjon.

NYTENKENDE: En ganske tom leilighet har blitt stylet med enkle midler. Grønne epler og fargerikt høstløv gir en annerledes presentasjon. Foto: FOTO: privatmegleren

Publisert Oppdatert

Mange velger å selge boligen sin om høsten, siden det gjerne regnes som en god tid for boligsalg. Det kan også være en gunstig periode om man ser etter hytte på fjellet.

Men det finnes mange objekter på markedet og det gjelder å fange oppmerksomheten til kjøperne. Det er ikke alltid nok å rydde rommene og vaske gulvet, litt styling kan være vel verdt tiden og pengene.

Boligstyling

Boligstyling har blitt et velkjent begrep og mange prioriterer en eller annen form for styling når de skal selge boligen sin. Når noen meglerhus velger ordinær boligstyling, sverger andre til kreative boligannonser med fiktive historier og poesi i bildetekstene.

I Sverige går enkelte meglerhus nye veier i jakten på kjøpernes oppmerksomhet. Fantastic Franc er opptatt av markedsføring, og styler blant annet med frukt for å skille seg ut fra mengden.

KUNSTNERISKE EFFEKTER: Stylisten har lekt seg med fargespill og dekorasjoner.

KUNSTNERISKE EFFEKTER: Stylisten har lekt seg med fargespill og dekorasjoner. Foto: FOTO: Privatmegleren

FRISK FRUKT: Eplene er plassert i alle rommene i boligen.

FRISK FRUKT: Eplene er plassert i alle rommene i boligen. Foto: FOTO: Privatmegleren

Styling med frukt

Også i Norge ser man nå eksempler på kreative og originale måter å presentere salgsobjekter på. Med glimt i øyet har privatmegleren gjort som svenskene og fylt en 4-roms leilighet på Vika med grønne epler og høstløv.

- En nesten tom leilighet skulle gjøres hyggelig med enkle midler, forklarer Ellen Enger, interiørkonsulent ved Privatmegleren Børke & Partners AS.

- Leiligheten har store, gode rom som det er enkelt å møblere visuelt. 30 kilo epler og fargerikt høstløv ga oss en frisk, hyggelig og annerledes presentasjon.

- Det er ikke noe vi gjør daglig, presiserer Kari Børke, daglig leder ved Privatmegleren på Stabekk. Men det er morsomt å gjøre noe annerledes av og til.

Forteller et eventyr

HØSTLØV: Gulvene er dekorert med fargerikt høstløv.

HØSTLØV: Gulvene er dekorert med fargerikt høstløv. Foto: FOTO: privatmegleren

Generelt kaster flere meglerhus seg på den kreative bølgen i håp om å lokke til seg folk på visning. Eie eiendomsmegling forteller i en annonse en historie om huset og eiendommen.

Eneboligen på Jar i Bærum har ifølge annonsen en indianerskog og et sheriffkontor. Her er et utdrag fra historien i annonsen:

"Bringebær i fryseren. Buskene tar en pause. Indianerne, derimot, tar ikke pause, de er på raid. Lekestuen er blitt til sheriffkontor der cowboyene gjør seg klare til å fange banditter. Men bandittene vil ikke fanges. De vil ha boller og brus. Sheriffens isblå blikk gir klart svar. Her blir det brus. Den siste mohikaner raider lillesøsters teselskap. "

Originale bildetekster

Bildetekstene i annonsen skiller seg også ut:

Den eneste grunnen til å sette fra seg kaffekopp og solbriller må være å hente mer kaffe.

Peis. Bare må ha peis. Hvor ellers skulle man lage marshmallows?

Annonsens påvirkningskraft

Hvordan vil slike bilder påvirke leserne på interessenter som ser etter bolig på finn.no?

EVENTYRLIG:

EVENTYRLIG: Foto: Skjermdump: finn.no

- Jeg regner med at eplene er et forsøk på å stikke seg ut fra de andre objektene som ligger ute, sier Erik Olson, professor i markedsføring på BI. Men siden det første bilde i annonsen ikke har en overdreven bruk av epler vil nok de fleste titte videre, om de da ikke er interessert i objektet av andre grunner, som beliggenhet, størrelse og lignende.

- Men om interessentene legger merke til eplene kan det nok vekke en nysgjerrighet og føre til økt visning av bildene, påpeker han. Dette betyr ikke nødvendigvis at det vil føre til flere kjøpere av boligen. Men forbrukere ønsker vanligvis å forstå årsaken bak noe de ser. En mulig reaksjon kan for eksempel være "hva er de prøver å distrahere meg fra ved å ha slike uvanlige bilder?" Og selv om negative tanker ikke oppstår, kan den artistiske stylingen faktisk resultere i skuffelse på visningen av eiendommen, siden den ansett som ordinær i forhold til forventningene bildene har skapt.

Økt sidevisning

Professoren mener at kreative og artistiske bilder etter stor sannsynlighet vil føre til økt visning av annonsen.

- Grunnen til det er at menneskehjernen automatisk ofrer mer oppmerksomhet på det som er uvanlig. Siden det er tusenvis av eiendommer på finn.no til enhver tid, kan det være vanskelig å bli lagt merke til. Men jeg tror det seerne ser på bildene i stor grad er avhengig av hva hensikten med bildene er. Kunstneriske bilder som dette kan være mer hensiktsmessig i en bolig avbildet i et boligmagasin, som for eksempel Bonytt, eller i utstillingsvinduet til en møbelforretning. Der er det mindre sannsynlig at kunsten blir tolket på en negativ måte, men heller sett på som noe morsomt eller kreativt.

Les også:

Her finner du de kuleste interiørbildene

Ordene som forteller halve sannheter i boligannonsene

- Ingen fare for boligsmell

Dette tør vi ikke spørre jordmor om

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag