Slik klager du på håndverkeren

Hvis du er misfornøyd må du begynne med å klage til håndverkerfirmaet.

Send en skriftlig klage, da sikrer du deg dokumentasjon. Bruk gjerne Forbrukerrådets klagebrev.

Du bør klage så snart du oppdager feilen.

Fristen for å klage på en tjeneste er to år etter at oppdraget ble avsluttet. Men hvis resultatet av jobben er ment å vare vesentlig lenger, er fristen fem år.

Håndverkeren har rett til å selv reparere mangelen innen rimelig tid.

Hvis du ikke når frem her, kan du klage til Forbrukerrådet, som behandler klagen gratis. (Håndverkerklagenemda ble nedlagt i 2011).

Fyll inn klageskjema som du finner på nettsiden. Legg ved relevant dokumentasjon som kvitteringer, kontrakter og mailer.

Forbrukerrådet prøver å hjelpe partene til å bli enige - de er ingen domstol.

Hvis du ikke er fornøyd med det Forbrukerrådet kommer fram til, kan du klage saken inn for Forbrukertvistutvalget (FTU).

Det må skje skriftlig innen fire uker etter at Forbrukerrådet avsluttet saken.

FTU avsier et vedtak i saken som er bindende på lik linje med en dom. All saksbehandling er skriftlig og det koster ingenting å få en sak behandlet i FTU.

Avgjørelsen er bindende med mindre en av partene klager saken videre inn for tingretten innen fire uker.

Kilder: Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget

Nordmenn bruker 60 milliarder kroner i året på oppussing, men velger ofte feil prosjekter. Og hva gjør du når drømmekjøkkenet ble skjevt eller det lekre designbadet isteden ble preget av sprukne fliser og lekkasjer fra rørene?

Selv om du har lov til å gjøre noe arbeid i hjemmet selv, må man fort få håndverkere inn når man skal pusse opp. Men det er ikke alltid resultatet blir som man drømte om og da kan det være fint å vite hvordan du kan klage på håndverkeren.

- Kan holde igjen betalingen

Forbrukerrådet forteller at folk som tar kontakt med dem som oftest er misfornøyd med selve jobben som er utført eller de er uenige i prisen.

- Hvis du er misfornøyd bør du si fra til de som gjorde jobben så fort som mulig og prøve å få til en løsning med håndverkeren, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice til klikk.no.

Hvis håndverkeren nekter for at noe er galt anbefaler hun å få noen andre fagfolk til å komme og vurdere arbeidet, helst noen fra lauget der du bor.

- Du har rett til å holde tilbake betalingen for den delen av arbeidet som du mener er for dårlig. Og hvis håndverkeren ikke vil rette opp feilene kan du få en annen til å gjøre det og så kreve de ekstra omkostningene dekket av den første håndverkeren, sier Flønes.

Hun legger til at en vanlig klage er at håndverkeren ikke blir ferdig i tide. Det er lurt å ta med et punkt om dagbøter i kontrakten når du skriver en slik med håndverkeren, da kan du kreve disse betalt for hver dag han er forsinket.

- Prøv å snakke med håndverkeren

Håndverkerne selv ber kundene ta kontakt dersom de er misfornøyde.

- Vi har stor tro på at de fleste saker løses best i minnelighet. Første skritt er å ta en ordentlig prat med bedriften som har utført arbeidet. Hvis det ikke fører frem så send en skriftlig klage til bedriften, gjerne med en svarfrist, sier Tirill Ilebekk Hansen, kommunikasjonssjef i Norske Rørleggerbedrifters Landsforening (NRL).

Hvis du ikke får noe svar på den skriftlige klagen innen rimelig tid eller er uenig i svaret, så kan du ta saken videre.

- Hvis rørleggerbedriften du benytter er medlem i NRL, kan du ta kontakt med oss og klagen kan bli behandlet av en lokal skjønnsnemnd, sier Hansen til klikk.no.

Hun understreker at de aller fleste klagene på rørleggere kommer på bedrifter som ikke er organisert.

- Vi anbefaler alle forbrukere å tenke på mer enn lavest mulig pris når de velger en rørleggerbedrift til et oppdrag. På nettstedet skikkeligrorlegger.no gir vi gode råd til deg som skal velge en rørlegger, sier Hansen.

Husk å skrive kontrakt

En skriftlig kontrakt er avgjørende for å stå sterkt ved eventuell misnøye og klage. Og mange som klager har ikke skrevet noen kontrakt eller har en mangelfull kontrakt.

- Kontrakten skal inneholde informasjon om oppgaven som skal løses, pris, dato for ferdigstillelse og gjerne informasjon om hvordan eventuelle tilleggsbetalinger eller oppgaver som oppdages underveis skal løses, sier Hansen.

MANGE KLAGER: Bilreparasjoner er den typen håndverkeroppdrag som får flest klager mot seg hos Forbrukerrådet. © Illustrasjonsbilde: Colourbox

Forbrukerrådet legger til at du også kan avtale dagbøter ved en forsinkelse i en slik kontrakt. Gratis avtaler kan blant annet lastes ned på Forbrukerrådets nettside.

2424 personer har tatt kontakt med Forbrukerrådet om håndverkertjenester det første halvåret av 2013.

- Der vi kjenner typen av oppdrag er spørsmål om bilreparasjoner den vanligste henvendelsen. Etter det følger snekker, rørlegger, elektriker, arbeid på tomt, maler, murer og blikkenslager, forteller Ingeborg Flønes.

Kommer ny klagenemnd

I løpet av høsten 2013 vil en rekke bransjeorganisasjoner sammen med Huseiernes Landsforbund, etablere en ny klagenemnd for håndverkertjenester. Saksgangen her vil være svært lik den som i dag praktiseres i Forbrukerrådet (se faktaboks).

- Alle klager på organiserte bedrifter kan rettes til Klagenemnda, mens klager på ikke-organiserte må rettes til Forbrukerrådet. Klager fra nemnda kan evt også tas videre til Forbrukerrådet, forteller kommunikasjonssjef i NRL, Tirill Ilebekk Hansen.

Hun mener fordelen med klagenemnda er kortere saksbehandlingstid og faglig vurdering av klagesakene. I tillegg er det mulig med lokal oppfølging via bransjeforeningenes avdelingskontorer.

Les også:

Nordmenn pusser opp feil

Dette kan du gjøre selv av elektrisk hjemme

Pass på dette før du leier ut bolig

Slik får du deilige bær til sommeren

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!