Mange opplever at det er mangler ved boligen de nettopp har kjøpt.

Dårlige boligsalgsrapporter kan være en av årsakene til at det ikke informeres om mangler, for ifølge Dagens Næringsliv oppdages det grove feil i boligsalgsrapportene.

- Vi er kjent med at kvaliteten på den tekniske tilstandsrapporteringen ikke alltid er god nok, sier underdirektør i Forbrukerrådet, Torgeir Øines, til klikk.no.

Han understreker at det både er snakk om at kvaliteten på selve rapporteringen må bli bedre og bedring av fagkunnskapen hos dem som utfører rapportene.

- Forbrukerrådet ønsker en lovpålagt ordning med tilstandsrapporter ved boligsalg. Det vil øke bruken og på sikt heve kvaliteten.

Unøyaktige boligsalgsrapporter

Opplysningene kommer frem i en gjennomgang forsikringsselskapet Protector har gjort.

De gjennomgikk 700 boligsalgsrapporter og fant feil ved 560, eller 80 prosent, av dem.

Ifølge Merete Bernau, leder for skadeoppgjør i Protector Forsikring, dreier det seg om at rapportene ikke utføres i henhold til den instruksen Norges Takseringsforbund har for sine medlemmer.

- Generelt opplever vi at det er veldig få takstmenn som skriver en boligsalgsrapport slik den skal gjøres, sier hun til klikk.no.

I hovedsak handler dette om at det mangler egenmeldingsskjema fra selger.

Dessuten er risiko-konstruksjoner som drenering, grunn og fundamenter, grunnforhold og rom under terreng ikke blir tilfredsstillende beskrevet.

- Og dette er jo forhold som det vil kunne koste mye å utbedre.

Selgers ansvar

Det er boligselger som bestiller en takst, og ifølge Øines er det også selger som er ansvarlig for at rapporten ikke inneholder feil.

- Men dersom det har vært klare forsømmelser fra takstmannens side, vil denne kunne gjøres ansvarlig av selger.

Øines råder derfor en boligselger til å stille klare krav når han eller hun bestiller en takst eller en tilstandsrapport.

- Selger plikter også å bidra med egne opplysninger, og gå nøye igjennom rapporten når den foreligger.

Dagens Næringsliv forteller blant annet om et eksempel hvor et nesten 25 år gammelt bad ble beskrevet som "av nyere dato". Resultatet ble 60 000 kroner i erstatning til kjøper.

- Dette virker som en feilopplysning som selgeren burde oppdaget og korrigert, mener Øines

Vanskelig å avdekke

En dårlig gjennomført tilstandsrapport er ifølge Torgeir Øines vanskelig å avdekke for en kjøper.

- Problemet er blant annet at det ofte tas mange forbehold i rapporten.

Hans råd er at man ikke legger mer i rapporten enn det som står der.

- En kjøper bør være kritisk til alle salgsdokumenter. Sørg for å lese godt igjennom hva som er undersøkt og still spørsmål.

Ønsker å forbedre kvaliteten

For tiden ligger det en NOU på bordet hos Justisdepartementet. Målsettingen er å øke bruken av tilstandsrapporter, som per dato ikke er obligatorisk ved kjøp og salg av bolig.

- Vi mener at et tettere samarbeid mellom eiendomsmegler og takstmann vil gi bedre kvalitet på rapportene, sier Bernau, som viser til et samarbeid de har innledet med Eiendomsmegler1 Midt-Norge for å legge press på takstmannen for å gjøre en tilfredsstillende tilstandsvurdering. Resultatet har vært en klar forbedring i forhold til kvaliteten på rapportene.

- Blir bedt om å skjule mangler

- Vi tar rapporten selvfølgelig på alvor, og jobber kontinuerlig med å bedre kvaliteten på rapporteringen. Blant annet går vi igjennom instruksen til våre takstmenn, sier administrerende direktør i Norges Takseringsforbund, Arne Støbakk, til klikk.no.

- Men vi opplever denne rapporten som en massiv kampanje fra alliansen eiendomsmeglere og eierskifteselskaper. Disse har en interesse av at takstmannen fortsatt er avhengig av eiendomsmegleren, som ønsker en takst skreddersydd for deres salgsstrategi.

Støbakk henviser i denne sammenheng til en undersøkelse gjennomført av NRKs Forbrukerinspektørene. Der sier én av to takstmenn at de blir bedt av meglerne om å skjule mangler for boligkjøpere.

Les også:

10 råd for klagefritt boligsalg

Røyklukt hindrer boligsalg

Vær ærlig når du selger boligen din

Les dette før du kjøper barnesykkel

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!