Rettigheter når strømleverandøren går konkurs

  • Du blir automatisk overført til ditt nettselskap (de du betaler nettleien til). Disse har plikt til å levere såkalt leveringspliktig kraft.
  • For leveringspliktig kraft gjelder særskilte tariffer (pris for kraften). Denne vil ofte være betraktelig dyrere enn den kraften du kan kjøpe ved ordinære avtaler. Grunnen til det er at du skal bli oppfordret til å inngå ny ordinær kraftavtale med en kraftleverandør.
  • Dersom du blir overført til leveringspliktig kraft, plikter selskapet å informere om det, samt fortelle deg at du bør foreta deg noe snarest mulig. Det skal blant annet opplyses om alternative kraftleverandører som det kan inngås avtale med, alternativt henvises til Konkurransetilsynets kraftprisdatabase.
  • Penger til gode (som for eksempel forskuddsbetalt strøm) hos det konkursrammede selskapet, må i hovedsak anses som tapt.

Kilde: Forbrukerportalen.no

Klikk.no har forsøkt å komme i kontakt med selskapets daglige leder, Glenn Nøstedahl, både ved å ringe, per sms, telefonsvarer og e-post, uten hell.

Send klage i stedet for å betale. Da senker Vitel prisen fra over 140 øre per kWh ned til spotpris.

Måtte legge ned

23. februar lå Vitel på andreplass i Klikks oversikt over de ti rimeligste strømleverandørene.

Dagen etter måtte de innstille sin virksomhet fordi de ikke klarte å stille nødvendig økonomisk sikkerhet. Sluttfakturaen har kommet til tidligere kunder.

Et problem for mange har vært at Vitel på sluttfakturaen opererte med forskuddsbetaling.

I slutten av februar sa Glenn Nøstedahl i Vitel til Aftenposten.no at Vitels kunder ikke trenger ikke å frykte å tape forskuddsbetalingen. Han sa til nettavisen at kundene enten vil få sluttfaktura, eller få utbetalt det de har til gode.

Problemet er bare at Vitel på fakturaene opererer med strømpriser som ligger skyhøyt over hva som var markedspris i vinter. Vitel har etter et klikk.no erfarer fakturert opp til 148,75 øre per kWh.

- Vårt råd til forbrukere som får slike fakturaer er å klage til selskapet. Når de ikke frem der skal de ta kontakt med Elklagenemnda, sier underdirektør Torgeir Øines i Forbrukerrådet til klikk.no.

Vitel informerer på nettisidene om at de kun tar imot skriftlige henvendelser. Du kan sende klage per e-post til Vitel, på support@vitel.no.

Klagene har begynt å strømme til Elklagenemnda.

Per 22. april var det kommet inn 300 henvendelser til nemnda bare på Vitels sluttfakturaer. Vanligvis får de totalt 100 klager i året.

- Vi må ta en avgjørelse på hvordan vi prinsipielt skal forholde oss til så mange likelydende klager på ett og samme selskap, for dette er en helt spesiell situasjon, sier nemndas sekretariatsleder, Snorre Lamark til klikk.no.

De som klager får tilbud om spotpris

Tidligere kunder av Vitel som klager til selskapet, får nå tilbud om å betale spotpris i stedet for den energiprisen som Vitel har brukt i fakturaen.

- Et tilbud om spotpris høres ut som et fornuftig alternativ, sier Øines.

For januar har Vitel fakturert en kWh-pris på 143,75 øre, mens de for februar fakturerte 148,75 øre/kWh.

I den samme perioden var den gjennomsnittlige spotprisen på Nordpools energibørs for januar 41,13 øre per kWh, mens den for februar var 64,27 øre.

- Ikke grunnlag for så høye priser

Øines mener at det neppe er avtalemessig grunnlag for å kreve så høye energipriser som Vitel gjør på sine fakturaer.

- Dels handler det om kravet om at prisendringer må varsles, og dels dreier det seg om selskapet i ettertid kan komme og presentere så høye priser.

Be om forklaring

Forbrukerrådet har forsøkt å få Vitel til å dokumentere grunnlaget for de prisene de opererer med i sluttfakturaene, men det har de ikke lykkes med.

- Når forbrukeren er i kontakt med Vitel, bør de be om en forklaring på hvorfor de har brukt så høy energipris, råder Torgeir Øines. Han understreker at det er viktig å være klar over at Vitel har et rettmessig krav på å få betalt for den strømmen de har levert.

Klag, så unngår du inkasso

Øines understreker at det er viktig at man som forbruker er aktiv i forhold til å klage på fakturaen dersom man mener den ikke er riktig.

- Sitter man bare og venter og unnlater å betale, vil saken bare rulle videre og etter hvert gå til inkasso.

For i det øyeblikk man klager til selskapet er kravet omstridt, som det heter, og da vil ikke selskapet kunne sende ut inkassovarsel.

Avventer Elklagenemdas behandling

- Vi avventer nå Elklagenemndas behandling av alle de klagene som har kommet inn før vi går ut med mer informasjon om dette, forklarer Øines.

- Vitel og deres fakturaer skal opp på vårt første møte mandag 26. april, og da vil vi som nevnt ta stilling hvordan vi prinsipielt skal forholde hos til alle de klagene som har kommet inn, sier Lamark i Elklagenemnda.

Klikk.no vil oppdatere saken etter Elklagenemndas møtes på mandag.

Les også:

Opptimal oppvarming av boligen

Alt om fyring og oppvarming

Selg strøm til naboen

Stor test av barnesykler

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!