Boligsalg

Selg boligen med kreative løsninger

En boligselger laget sin egen annonse og fikk salget unna på få dager.

SALG: Tilleggsytelser brukes i stadig større grad av boligselgere.
SALG: Tilleggsytelser brukes i stadig større grad av boligselgere. Foto: Foto: Crestock.com
Sist oppdatert

Aftenposten har siden oktober fulgt 54 vilkårlige boliger som er lagt ut for salg, og i går kunne Aftenposten.no rapportere at fortsatt er 34 av dem usolgt.

Men et tregt boligmarked er som gjødsel for boligselgernes kreativitet. Noen skaper for eksempel sine egne salgsannonser.

- Meglere kan ikke lage annonser

Andreas Madsen, som driver sitt eget reklamebyrå, skulle selge sine foreldres hus. De bestemte seg for å utforme sin egen annonse, fordi de ønsket å skille seg ut fra alle standardannonsene.

- Meglerne kjøper annonsepakker med fastlagte maler, ikke noe skiller seg ut. Og folk tror at meglerne kan utforme annonser, men det kan de ikke..

Ikke overraskende er Madsens råd i denne sammenheng å ta kontakt med et reklamebyrå.

- Det ligger mye psykologi i å utforme en selgende annonse, og reklamebyråer kan jo dette, sier Madsen.

For Madsens del holdt det med én visning på foreldrenes hus, og da hadde han byttet ut standardformuleringene om hagestørrelser og kveldssol med beskrivelser som "5-mila i hagen" og "Langbord i hagen, pyntes i kveldssol og ryddes i morgensol."

Les også: Slik reduserer du salgstapet

ANNERLEDES: Slik valgte Anders Madsen å presentere foreldrenes bolig når den skulle selges. Boligen ble solgt på én visning.
ANNERLEDES: Slik valgte Anders Madsen å presentere foreldrenes bolig når den skulle selges. Boligen ble solgt på én visning. Foto: Design: Anders Madsen

Varsom med tilleggsytelser

Madsens salgstips:

1. Henvend deg til kun én målgruppe om gangen, du skal jo bare ha én kjøper.

2. Pass på at overskriften synliggjør eiendommens fortrinn sett med målgruppens øyne, unngå å bruke slitne superlativer.

3. Lag en layout som skiller seg fra mengden av boligannonser, i stedet for å gli anonymt inn blant alle de andre.

4. Dersom boligen ikke selges på første annonse-/visningsrunde, rett neste annonserunde mot en annen målgruppe, eller lag i hvert fall ny overskrift/layout på annonsen. Har du mulighet til å vente noen uker, bør du høre med megleren om det kan det være lurt. Du vil jo ikke gi inntrykk av at boligen er uselgbar.

5. La ingen andre enn profesjonelle kommunikatører få utforme boligannonsen din. For folk flest representerer den jo en altfor stor del av formuen til at amatører bør få dette ansvaret.

Flere tips finner du her.

Tilleggsytelser brukes i stadig større grad av boligselgere som synes måneder uten å ha sett en kjøper begynner å bli en mental påkjennelse. De har lokket blant annet med betalte håndverkertjenester.

- Å selge en bolig ved å tilby en oppusningspakke vil kunne være lovlig, sier seksjonssjef hos Forbrukerombudet, Jo Gjedrem.

Generelt fraråder han å spille på forhold som ikke har sammenheng med boligen.

- Og jeg tviler på at man klarer å skape særlig oppmerksomhet med tilgift, jeg ville heller ha fokusert på det særegne og spesielle, sier Gjedrem.

Han forteller at Forbrukerombudet spesielt har fokusert på boligsalg rettet mot unge.

- Vi har slått ned på tilfeller hvor det har vært lokket med både scootere og flatskjermer. Ved kjøp av en så viktige ting som en bolig er det spesielt viktig at tilgiften ikke virker tilslørende og tar oppmerksomheten bort fra boligkjøpet.

Les også: Spar penger på boligsalget.

Styr unna superlativene

Kreative boligselgere lokker bl.a med sydhavscruise for å få solgt.
Kreative boligselgere lokker bl.a med sydhavscruise for å få solgt. Foto: Foto: Flickr

- Superlativer er kun effektive når de brukes sjelden. Når beskrivelser og ord gjentas mange ganger, mister de etter hvert sin betydning, sier Jonas Bakken, universitetslektor ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier ved Universitetet i Oslo.

Han mener at overstrømmende formuleringer fungerer best når det handler om ting som er ukjent for folk, for eksempel et eksotisk reisemål.

- Bruk heller beskrivelser av hvordan det er å bo der, i stedet for å si noe statisk om stedet. Hvis man får noen til å ofre mer enn et kvart sekund på en annonse, har man kanskje skapt en nysgjerrighet som får kjøperen til å lese videre.

Utholdenhet

Ifølge fagfolk er det imidlertid verken superlativer eller mengder av tilleggsytelser som selger en bolig, men evnen til å skille seg ut - og evnen til å være tålmodig.

- Mitt beste råd til frustrerte boligselgere er å holde ut og beregne god tid. Ikke bli stresset, sier Ellen Onsum hos Ring Eiendomsmegling.

FORTELL! Hvis hagen er spesiell, må dette komme fram i annonsen uten å bruke floskler og klisjeer.
FORTELL! Hvis hagen er spesiell, må dette komme fram i annonsen uten å bruke floskler og klisjeer. Foto: Foto: Crestock.com

Les også:

Forsikrer seg mot tregt boligmarked

Se mobilbildene direkte på TV

Prøv:

Boligplanlegger - design stua før salget!

Denne saken ble første gang publisert 19/02 2009, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også