Nå er stumtjeneren Wild Bill i produksjon og i butikk - hadde det ikke vært for crowdfunding - ville den praktiske kaktusen fremdeles vært en prototyp.

Crowdfunding?

Du kan like godt lære deg ordet med én gang. Crowdfunding går kort fortalt ut på at en produktidé blir realisert dersom den får tilstrekkelig finansiell støtte. Ved å støtte en idé, blir du en garantist for at produktet vil selge nok til at det vil lønne seg å produsere det. Konseptet korter altså ned avstanden mellom idé og ferdig produkt, mellom designer og produsent. Og muligheten for å skape et unikt, personlig hjem, blir større.

Utnytter sosiale medier

Oppskriften er nokså enkel: Liker du en idé så godt at du kunne tenke deg å eie produktet, betaler du en gitt sum til prosjektet. Om mange nok gjør som deg, vil ideen bli realisert. Og "mange nok", det kan det fort bli, takket være den aktive bruken av sosiale medier.

- Sosiale medier gir folk anledning til å være på å bestemme. Det er en bedre modell enn at det sitter noen innkjøpere i en kjede og avgjør hvilke møbler og produkter som skal ut på markedet, sier den norske gründeren Sigbjørn Dugal, som står bak plattformen The.Creator.ME til Bonytt.no.

I utgangspunktet kan hvem som helst sende inn ideer til produkter. Det koster ingenting å sende inn forslag, og potensialet for å tjene penger er stort. I praksis skal det imidlertid litt til for å slå igjennom som designer.

Kettle Lamp av Jonas Merian

TEKJELE SOM LAMPESKJERM: Kettle Lamp er designet av Jonas Merian, og fikk nok støtte til å bli produsert. © FOTO: The.Creator.ME

X-Plus er designet av Xiaoxi.

VANT DESIGNPRIS: Krakk, hylle eller bord? Multifunksjonsobjektet X-Plus ble tildelt Red Dot Design Award i 2011, og ble produsert etter å fått tilstrekkelig antall stemmer. © FOTO: The.Creator.ME

- Man trenger ikke være utdannet designer for at produktet blir realisert. Men det viser seg at skaperne våre er folk som elsker design, og har en innovativ tilnærming til disiplinen. Det skal jo litt til for å få folk til å bruke 150 dollar på et produkt de ikke kan ta på eller prøvesitte, forteller Dugal.

Norsk forankring

Dugal har bodd i Kina i tolv år, og driver firmaet derfra. Men arenaen er global. Skaperne og kundene kommer fra hele verden. Norge er representert gjennom designerne Atle Tveit og Sigurd Strøm, som begge har fått møbler i produksjon gjennom den The.Creator.ME.

Fly Me to the Moon av Sigurd Strøm og Torstein Nilsen

NORSK PRISVINNER: Loungestolen Fly Me to the Moon er designet av Sigurd Strøm og Torstein Nilsen. Stolen fikk Merket for God Design i 2008, og ble opprinnelig produsert av Isak, drevet av Sigbjørn Dugal. © FOTO: The.Creator.ME

Atle Tveit

FREMGANGSRIK: Atle Tveit har designet produkter blant annet Northern Lighting, Muuto og Variér. Stumtjeneren Wild Bill ble imidlertid til gjennom crowdfunding. © FOTO: atletveitdesign.no

Møbelprofessor Sigurd Strøm står i samarbeid med Torstein Nilsen bak loungestolen Fly Me to the Moon, som i 2008 ble tildelt Merket for God Design av Norsk Designråd.

Atle Tveits stumtjener Wild Bill, er likeledes finansiert via entusiastiske nettbrukere, og er nå å få kjøpt i norske interiørbutikker. De hundre første eksemplarene er nummererte og markedsføres som såkalt Limited Edition.

- Hva er ditt råd til folk som har en designer i magen og vil prøve å få kommersialisert ideen sin?

- Jobb hardt og målrettet mot produsentene. Har du gode nok ideer, og klarer å vise dem på en god måte, kan du nå langt. Og da snakker jeg ikke om fete 3D-visualiseringer, for det alene overbeviser ingen, sier Tveit.

Ingen snarvei til suksess

Selv om et nettprosjekt som The.Creator.ME setter deg i direkte kontakt med markedet, går ikke Tveit med på at kanalen representerer en snarvei til gjennombrudd som designer.

- Du må argumentere for dine valg, være åpen for andre løsninger, tørre å la eget design utvikle seg fra idé til ferdig produkt. Og det er en lang prosess uansett hvor god ideen er i utgangspunktet.

Tveit anbefaler at man gjør som proffene, nemlig jobber med hendene.

- Forsøk så langt det lar seg gjøre å jobbe fysisk, altså bygge modeller, såkalte mock-ups eller prototyper. Det er i den praktiske prosessen du går løs på de mange problemstillingene som må løses underveis, råder Tveit.

Det var i denne fasen Tveit presenterte sin kaktusformede stumtjener, altså som en gjennomarbeidet prototyp, ikke som skriblerier på en serviett.

Stumtjeneren Wild Bill er designet av Atle Tveit

PRAKTISK KAKTUS: Stumtjeneren Wild Bill designet av Atle Tveit var det første produktet som kom i produksjon gjennom The.Creator.ME. © FOTO: The.Creator.ME

- Får du napp hos en produsent gjennom en nettside kan det jo fort være starten på noe mer, videre henvendelser, oppmerksomhet og oppdrag.

Begynte i USA

The.Creator.Me er ikke den eneste i sitt slag, og var heller ikke den første. Våren 2009 startet en gruppe amerikanske entusiaster plattformen Kickstarter, som i dag har to og en halv millioner støttespillere, og samler inn støtte til over 30 000 prosjekter.

Og antall ideer som søkes om å bli produsert vokser og vokser.

Clip Tree

FLEKSIBLE KNAGGER: Clip Tree er et knaggsystem som er blitt til gjennom Kickstarter. Ideen fikk tilstrekkelig antall supportere i slutten av oktober 2012. © FOTO: Kickstarter

Stolen Re-ply er designet av Dan Goldstein

PAPPSTOL: Stolen Re-ply ligger an til å bli satt i produksjon hos Kickstarter. © FOTO: Kickstarter

- Kan det bli for mange ideer der ute?

- Ja, det kan hende at det blir vanskeligere for de virkelig gode ideene å nå ut fordi de forsvinner i jungelen av halvdårlige og idiotiske ideer som kanskje aldri burde vært lagt ut. Men det er samtidig vanskelig å se for seg en form for kurering, nettopp fordi det vil stride mot filosofien om at folket, og ikke fagfolk, skal bestemme, sier Tveit.

Facet Collection fra Kickstarter

AVTAGBARE FLISER: Vinylflisene Facet Collection kan klebes rett på parketten og tas av igjen når man er lei. Prosjektet er realisert gjennom Kickstarter. © FOTO: Kickstarter

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!