STYR UNNA RUSHET Er det feil på snøfreseren så ikke vent til høsten med å sende den på reparasjon, anbefaler Lasse Nilsen=

STYR UNNA RUSHET: Er det feil på snøfreseren så ikke vent til høsten med å sende den på reparasjon, anbefaler Lasse Nilsen © FOTO: Øivind Lie

TØM TANKEN Ikke la bensin stå på tanken når snøfreseren lagres=

TØM TANKEN: Ikke la bensin stå på tanken når snøfreseren lagres © FOTO: Øivind Lie

MILJØBENSIN Bruker du miljøbensin slipper du å tømme tanken.=

MILJØBENSIN: Bruker du miljøbensin slipper du å tømme tanken. © FOTO: Øivind Lie

NY OLJE Dette røret stikker ut bak motoren på de fleste snøfresere. Her tapper du oljen.=

NY OLJE: Dette røret stikker ut bak motoren på de fleste snøfresere. Her tapper du oljen. © FOTO: Øivind Lie

SMØR OG JUSTER Smør bevegelige deler og juster slakke overføringer.=

SMØR OG JUSTER: Smør bevegelige deler og juster slakke overføringer. © FOTO: Øivind Lie

BRYTEPINNE Ta en sjekk om de er hele=

BRYTEPINNE: Ta en sjekk om de er hele © FOTO: Øivind Lie

Mange droppet å måke snø med skuffe og gikk over til snøfreser i vinter.

Snøfresere har vært utrolig populære og mange forhandlere meldte at de gikk tomme allerede tidlig i sesongen.

Men nå som våren har kommet, er det fort gjort å fokusere på å få hagen klar og glemme at snøfreseren trenger litt stell før den lagres.

Lasse Nilsen i hagemaskinfirmaet L.R. Nilsen har noen enkle råd for hvordan freseren skal beholde futten også til neste år.

Tøm den for bensin

Startvanskelighetene når snøen kommer skyldes ofte feil lagring, og feil nummer én er å la bensinen stå på freseren mens den lagres.

Bensin lager kondens og kondensen skaper korrosjon i systemet.

Likeledes tærer bensinen på pakninger.

Avdamping

En annen god grunn til å tømme freseren for drivstoff, er at bensin som står over til neste sesong vil avdampe.

Det betyr at de flyktige stoffene som skal gjøre en motor lett å starte mangler når du fortvilet står og drar i snora etter første snøfall.

Miljøbensin

Går du over til miljøbensin, gjør du det enkelt for deg selv. Den kan lagres i to år, både i kanne og på tanken.

Kjør den tom

Det enkleste er å starte freseren og la den gå til den stopper. Er det mye bensin på tanken kan du tømme ut mesteparten med en oljesuger.

Husk at du fremdeles må kjøre motoren helt tom for bensin.

Bytt oljen

Har du en firetakts-motor har den separat oljetank. Den oljen skal byttes en gang i året. Det er lurt å gjøre det nå.

Å tappe den gamle oljen kan du gjøre ved å bruke oljesugeren eller tappe fra røret som stikker ut bak motoren.

Tappingen går fortere hvis motoren er varm, så dette er smart å gjøre etter at du har kjørt den tom for bensin.

Fyll på ny olje, og velg en god syntetisk type. Nivået skal opp til øverste strek på peilepinnen.

Reparer nå

Det er nå du husker hva som er feil, derfor er det nå du skal reparere evnetuelle feil. Da slipper du unna rushet når snøen kommer.

Er det slakk og slark, så juster overføringer og smør bevegelige deler. Sjekk også at brytepinnene er hele.

Sett den på klosser

Arnold Farstad, som skriver for Hagelaget Molde, anbefaler å sette maskinen på klosser for å avlaste dekkene,

- Da beholder du riktig lufttrykk.

Få med deg mer om snekring og verktøy:

Følg meg på Facebook og diskuter verktøy i Verktøyforumet.

Les også:

Gustent kjellerrom ble supert vaskerom

Gjødsel er viktig for en vellykket hage

Når naboens hagearbeid er en plage

Klem Kristine og Jeanette

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!