Ifølge Dagbladet.no fikk vi nesten 100 kilo reklame i posten sist år, men avstemningen på avisens nettsider viser at de færreste av oss ønsker reklame i postkassen.

I ferietiden kan dette spesielt være et problem, fordi en full postkasse forteller at her er det ingen hjemme.

Utfordringen er imidlertid at mye av reklamen kommer som innstikk i avisene, og da er nesten den eneste måte å bli kvitt brosjyrene på å si opp avisen.

- Det man som postkasseeier imidletid kan gjøre er å bruke sin forbrukermakt, sier daglig leder i Grønn Hverdag, Tone Granaas, til klikk.no.

- For er det mange nok som sier nei, må kjedene og avisene endre sin distribusjon, og for eksempel benyttet nettet i langt større grad.

Hva gjør du med reklamen som kommer med avisene og som ellers havner i postkassen din? Bli med i forumdebatten.

Klistremerke på postkassen

For å unngå at postkassen fylles opp av reklame har man som boligeier flere muligheter.

Hos Grønn Hverdag har man to ulike klistremerker til å sette på postkassen.

På det ene står det "Uadressert reklame - nei takk!", mens det andre sier tydelig i fra at gratisaviser er uønsket.

- Dette er faktisk en av de mest populære tingene vi sender ut, forteller Tone Granaas.

Posten respekterer

Ifølge informasjonssjef Jørn Michalsen hos Posten er alle deres postbud instruert til å respektere klistremerker som seier nei til reklame.

- Dersom vi får beskjed om at reservasjonen ikke blir respektert av våre bud, så følger vi opp det, sier han til klikk.no.

- Vi er imidlertid ikke de eneste distributørene av uadressert reklame, men vi kan bare ta ansvar for den posten vi distribuerer.

Reservere seg i Brønnøysundregisteret

Når det gjelder såkalt adressert reklame, finnes det mulighet til også å reservere seg mot dette.

Det kan man gjøre på nettsidene til Brønnøysundregistrene.

- Innstikkene leses

Ifølge Dagbladet var MAXBO en av de store distributørene av reklame.

- Vi benytter oss hovedsaklig av innstikk i avisene, og det betyr at det bare er de som abonnerer på avisene som får reklamen, sier markedsdirektør i Løvenskiold Handel, Tina Karp, til klikk.no.

Hun forteller at Maxbo har en særdeles god erfaring med avisinnstikkene.

- Vi opplever at dette blir lest av abonnentene.

Karp forteller at de imidlertid har vridd markedsføring over på andre kanaler enn avisinnstikk.

- Vi ser at det åpner seg andre kanaler, og MAXBO har gjennom de siste årene økt annonseandelen innenfor kanaler som blant annet internett.

Les også:

Velg postkassen som passer deg

Kule ferdighus til blåmeisene

Unngå skader og innbrudd mens du er på ferie

Har ikke råd til bursdagsgaver

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!