Har du brukt håndverkere har du sikkert diskutert livlig hva de bør gjøre og absolutt ikke bør gjøre. De bør komme til avtalt tid, ikke være for dyre, rydde, ikke snakke for mye i telefonen (bortsett fra når det er du som ringer) og så videre.

Det er mulig du ikke har tenkt over det, men dette går også andre veien.

Maleren

Malermester Jens Petter Lunde har lang erfaring i malerfaget og har fått noen kommentarer som stiller store krav til selvbeherskelsen.

- Det typiske er når du har gjort en stor jobb, og virkelig lagt sjela di i den, så kommer eieren inn, og finner selvsagt en bitteliten flekk, peker på den og sier: - Hva med den da?

- Det er jo i og for seg greit å påpeke flekken, men det går an å starte med noe slikt som - Bra jobba, eller - Dette ble fint, sier Lunde.

Tømreren

- Når du setter opp et bygg så er det enkelte ting som går fort og som gjør mye ut av seg, også er det andre deler av jobben som innebærer mye pirk, og som nesten ikke synes i det hele tatt, forklarer tømrermester Håvard Vestlund hos Ryen og Vestlund.

- Når vi holder på med dette pirket, som ikke synes så godt, er det gjerne slik at byggherren stikker innom. Og da kommer ofte følgende kommentar: - Jøss, nå går det tregt her.

Rørleggeren

Håkon Johannesen hos Rørleggersentralen opplever en del ganger at kunden titter ham over skulderen mens han jobber, irriterende nok i og for seg.

- Og da blir ikke akkurat humøret bedre når de spør: - Er du sikker på at det er sånn det skal gjøres? Et slikt spørsmål er det fristende å tolke som mistillit, sier Johannesen.

Elektrikeren

- Klassikeren er når vi har jobbet med et skjult anlegg, da er det naturlig nok ikke så lett å se alle kabler og alt utstyret du har brukt, forteller elektriker Nicolai Laache hos Fixel.

- Da er det rett som det er at kunden sier: - Det er litt vanskelig å se hva dere har gjort, til tross for at de selv har bestilt skjult anlegg, sier Laache.

Til slutt noen råd fra klikk:

  • Jobben blir ikke billigere, eller bedre om du står over håndverkerne mens de jobber.
  • Vit hva du gjør før du overprøver håndverkerens beslutninger.
  • Jobber håndverkeren i et større firma, og du vil klage på regningen, så gjør det til den i firmaet som styrer med fakturaer, ikke håndverkeren.

Les også:

Slik krymper du håndverkerregningen

Ti grunner til ikke å velge svart arbeidskraft

Ny design til baderommet i høst

© Foto: Crestock

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!