Designbransje i hardt vær. "Blow away vase" ble til ved å digitalisere en ærverdig hollandsk porselensvase av typen Royal Delft og utsette dataanimasjonen for simulert vind. Det endelige resultatet er i ekte porselen. Design ved Front for Moooi. © Produsenten

Møbelmessen i Milano er verdens største og viktigste. I løpet av en snau apriluke valfarter produsenter, designere og pressefolk designmetropolen for å lansere og bivåne nyheter.

For selv midt oppe i en økonomisk krisesituasjon fortsetter showet. Og trenden er tydelig: det finnes ingen entydig trend.

Se video fra møbelmessen i Milano

Noen maner til ansvarlig, nedtonet design, mens andre fortsetter å presse fantasien til ytterpunktene.

- Det dekorative sporet er på vei ut igjen, men vi får nok en annen minimalisme enn forrige gang. Jeg synes det bra at vi har krise. Da skjæres tåpelige og overflødige former bort, og det man står igjen med er ofte god kvalitet, mener Eero Koivisto, partner i det fremgangsrike designfellesskapet Claesson Koivisto Rune.

Les også: Helle Tjabergs blogg fra Milano

- Mange firmaer har nok lagt produktutviklingen litt på is. Mange av nyhetene har vi egentlig sett før - det er gamle ting i ny drakt, mener Torbjørn Anderssen i Norway Says.

- Er det negativt?

- Nei. Tempoet har vært høyt. Da er det sunt å konsolidere litt og ta et hvileskjær.

Men ikke alle tar pause fra nyhetsjaget. Blant de mest fantasifulle og nyskapende i år er den svenske designerkvartetten Front.

Deres pussige sofaer for Moroso bærer varsel i seg om at vi kanskje går lysere tider i møte. Om ikke annet kan budskapet være at selv i stundens alvor, er det lov å leke.

Se video fra møbelmessen i Milano

Les også:

Skjenken er blitt trendy

Møblene vi elsker

Bokhyller for enhver smak

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!