I forrige uke varslet både Skandiabanken og Nordea at de satte ned utlånsrenten. Noen dager etterpå kom imidlertid meldingen om at de satte opp renten, som følge av en tidligere varslet renteøkning.

Forklaringen på dette er at bankene må overholde en seks ukers varslingsfrist. Denne innebærer at det må gå minimum seks uker mellom en renteendring varsles og når den trer i kraft. Så den renteøkningen som kom nå, ble altså varslet i september.

Renteøkningen i september kom som følge av at bankenes innlånskostnader på den tiden, den såkalte pengemarkedsrenten, var spesielt høy.

Men kunne renteøkningen vært annullert? Formelt sett ville det ikke vært noe i veien for dette.

- Varslingsplikten på seks uker gjelder bare endringer til skade for forbrukeren og omfatter dermed ikke endringer til gunst for kunden, sier førstekonsulent i Justisdepartementes lovaavdeling, Johannes Eriksen.

Det betyr at dersom bankene hadde ønsket, eksisterer det ikke noe juridisk hinder for at de kunne ha kansellert en renteøkning, og det med en langt kortere frist enn seks uker.

Les hva du kan gjøre dersom banken ikke setter ned renten.

Praktisk umulig

Nordea hadde i høst lånt ut drøyt 150 milliarder til sine privatkunder. Deres varslede renteøkning fra september blir stående frem til midten av desember før den nye utlånsrenten slår inn. I denne perioden blir renten liggende 0,5 prosent over desember-renten. Et raskt regnestykke viser at disse fem ukene gir banken en gevinst på nesten 74 millioner kroner. For 2007 hadde banken drøye 21 milliarder i renteinntekter. De forventer noenlunde det samme i år også.

På spørsmål om det hadde vært mulig å la de 74 millionene komme kundene til gode i form av å annullere den varslede renteøkningen, er svaret fra informasjonssjef Thomas Sevang i Nordea som følger:

- Det er utfordrende både for kunden og bankene at det kommer mange reentendringer kort etter hverandre, men rent faktisk er det slik at vi ikke kansellerer en varslet renteøkning.

Han utdyper dette ved å si at det er tekniske utfordringer som gjør renteendringer med korte intervaller er praktisk umulig. Sevang mener også at det ikke er riktig overfor kundene å annullere en varslet renteøkning.

- For at det skal være korrekt formidlet til nye og gamle kunder, kan vi ikke snakke om annullering. Vi varsler om nye rentesatser og virkningsdatoer.

Rettferdig

Også Fokus Bank satte opp renten etter å ha varslet et rentekutt. Der er de opptatt av at kundene skal oppfatte renteendringene som rettferdige.

- For eksisterende kunder praktiserer vi seks ukers varslingsfrist både når renten settes ned og når den settes opp. Dette mener vi er forutsigbart og rettferdig i forhold til både innskudds- og utlånskunder, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Lenard Langli.

Les også: Her får du lavest boligrente,

Klikk holder deg oppdatert på alt som har med renta og boligøkonomi å gjøre.

Lei hele rentespetakkelet? Reis bort fra det, da vel.

Trenger du en liten oppmuntring i helgen? Lag deg et gourmetmåltid .

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!