Spennet var stort på høstvisningen til Bransjehuset Sorgenfrigaten, fra Per Spooks parisinspirerte servise, til Per Finnes fjelllviddeformede bestikk. Det handlet om nyheter fra tradisjonsrike produsenter som Magnor, Villeroy & Boch og HardangerBestikk .

Fornyelse og innovasjon kan stå som signalord for det som ble vist på denne visningen. Det er hele tiden kampen om å vinne forbrukerens gunst, samtidig som tradisjonsbunden produsenter beveger seg inn på nye områder.

Serviset Bistro fra Magnor. Design: Per Spook. © Foto: Magnor

Fashion-servise

- Dette er parisinspirert!

Per Spook bor delvis i Paris og delvis i Norge, men var veldig tydelig på at det serviset han har designet for Magnor har svært lite norsk i seg, men desto mer av franske følelser og levesett. Samtidig signaliserer designen at her har man med en moteskaper å gjøre. Spenstige kreasjoner preger tallerkenene.

Bistro, som serviset heter, skal symbolisere det enkle og sjarmfulle. At det ble dekor fra moteverdenen var ikke bevisst fra Spook, men han tenkte, hvorfor ikke?, og så fungerte det også som en signatur for ham selv (uten at han har vært helt sikker på det, for han har også signert dekoren med eget navn).

Vinterlandskap

Mens Per Spook har hentet all sin inspirasjon fra det franske, og det han selv kaller fashion, har Per Finne vandret over snødekkede vidder for å finne formene til sin design for HardangerBestikk.

- Bestikket Tuva har linjeføring fra fjellviddene og elementer som finnes igjen i snø og ski, og for meg er vinteren en inspirasjon.

Til denne visningen hadde Finne også skapt et eggesett, bestående av eggeholdere, skje og en spesialformet øse for å hente egget opp fra det kokende vannet.

Med ørlite fantasi var det ikke vanskelig å fornemme Finnes inspirasjon fra vinterlandskapene. Eggeholderen lignet for eksempel mest på det hullet man får når man gnir tommelen sin mot en isflate. Og det har også vært Finnes tanke, at holderen nærmest bare skulle være et hull, et sted å sette egget.

Eggholder med skje fra HardangerBestikk. Design: Per Finne. © Foto: Øystein Klakegg

=

Tapasgaffel fra Bjørklund. Design: Eirin Støen © Foto: Bjørklund

Fra ost til tapas

Imellom Spooks fashion og Finnes vinterlandskap, har firmaet Bjørklund plassert seg. Bjørklund ble i sin tid etablert av oppfinneren av ostehøvelen, Thor Bjørklund. Og lenge var det ostehøvler som kom ut av produksjonslinjene deres på Lillehammer, men i de senere årene har dette endret seg.

- Vi har gått fra å fremstille ostehøvler til å satse på design. Vi produserer nå blant annet tapassett og parmesansett. Vi har også et skalldyrsett, designet av Eirin Støen, som vi har fått en designpris for, forteller administrerende direktør Kristen Gunstad.

Sorte engler fra Magnor. Design: Gro Eriksson © Foto: Magnor

Sorte engler

Glassdesigneren Gro Eriksson var også representert med nye ting på visningen. For Magnor har hun skapt gjenstander både til bruk og pynt, blant annet en kuleformet blomstervase og et fat med inspirasjon fra snøkrystaller.

Det kanskje mest spesielle var hennes sorte engler, gitt en kjegleform med engelens hode som en liten kule på toppen. Eriksson beskriver at det ikke ligger noen symbolikk i valget av den sorte fargen. Det var Magnor som ønsket det slik. Derimot er det en viss dypere mening generelt i det hun skaper.

- Det er mitt mål at tingene mine skal være uttrykk for en norsk kultur, og jeg er opptatt av at den norske kunsthåndverkskulturen opprettholdes. Og slikt sett er det et lite politisk signal i mine arbeider.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!