Om lag 80 prosent av beboerne i nye boliger er fornøyd og bare 10 prosent misfornøyd. Mest fornøyd er beboerne med kjøkkenet, badet og oppvarmingsløsningene, og minst fornøyd med lydisolering mellom rom i boligen og til naboleilighet, fremgår det av en ny rapport fra Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR).

- At 10 prosent er misfornøyde kan dels skyldes at forventningene til hva de skulle få, var høye, skriver forskerne Rolf Barlindhaug og Marit Ekne Ruud, som står bak rapporten.

Den håndverksmessige utførelsen er imidlertid ofte for dårlig, og det rapporteres om feil og mangler etter overlevering. Kjøperne er jevnt over fornøyde med informasjonen ør overlevering av boligen, men dette snur til misnøye med informasjon og oppfølging av feil og mangler etter overtakelsen.

85 prosent av alle som har investert i ny bolig finner en eller annen feil, og 15 prosent karakteriserer feilene som alvorlige. De fleste feilene blir imidlertid rettet.

Les hele rapporten her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!