40 år og like slapp

En drøy mannsalder etter originalens fødsel er flere sittesekker på vei inn i motebildet.

Ekornes' egenutviklede "Funny" henvender seg til de aller minste.
Ekornes fikk varemerket Sacco i 1988, og produserer etter den originale oppskriften. Prisen starter på kr 599.
Puteformede "FatBoy" fra danske Hetland Nordic er en av Saccos mange konkurrenter, fra kr 1999.
Det svenske designfirmaet Little Red Stuga lanserer i sommer "Kebnekaise" - en sittesekk i strikket ullgarn.
Nederlandske Moooi har dristet seg til å produsere en noe stivere variant av sittesekken, "Dickie" koster kr 7700, Euklides.
"Sacco" har vært produsert hos Zanotta sammenhengende i 40 år. Salget har passert 1,2 millioner eksemplarer på verdensbasis, kr 4465, Expo Nova Møbler.
"Sacco"s tre fedre: Piero Gatti, Franco Teodoro og Cesare Paolini.
"Sumoboy" fra Innovationliving er en slags krysning av en sittesekk og en megapuff.
"FatBoy" fra Hetland Nordic får du også i blomstrende mønster fra Marimekko.

Aldri hadde en stol omsluttet kroppen på samme måte.

Året er 1968. Konvensjoner står under press, også i formgivermiljøet. Designertrioen Gatti, Paolini og Teodoro er blant dem som utfordrer møbelidealet der rasjonalitet og beherskelse er kategoriske plussord. Hvorfor skal alle lenestoler bestå av rygg, sete og fire bein? Deres svar er "Sacco", en utflytende pose fylt av tusenvis av små skumkuler.

I motsetning til flere av tidens formmessige krumspring, er Sacco mer enn et statement. Den er også et usedvanlig ergonomisk møbel. Aldri hadde en stol omsluttet kroppen på samme måte. At den er vanskelig å komme opp av skyldes ikke bare at det faktisk er strevsomt å reise seg fra en nesten liggende positur. Men hvorfor forbinder vi Sacco med 1980-tallets ungdomsrom?

Da den vestlandske møbelgiganten Ekornes på slutten av 80-tallet kjøpte svenske Ulfers fikk de også rettighetene til å produsere sittesekken under navnet Sacco.

Møbelet hadde en umiddelbar appell, og fylte snart de tusen hjem, og særlig barne- og ungdomsrommene. Sacco er imidlertid mer enn et åttitallsfenomen; salgstallene forteller at populariteten var like stor gjennom nittitallet med ca. 40 000 solgte Saccoer årlig.

De siste årene har nye variasjoner over den originale ideen om et mykt posemøbel gjort sitt inntog i trendbildet. Nye farger, materialer og former utfordrer den originale sittesekken, som selv er blitt en veletablert klassiker.