- Det er først og fremst drømmen som driver meg, jeg hadde ikke klart å holde på slik for noen andres skyld, sier Denice.

Denice Hagen

Denice Hagen kunne ingenting om interiør da hun startet på Instagram for halvannet år siden.

- Den gang viste jeg mest bilder fra Pinterest og Weheartit, så begynte jeg å reposte bilder fra andre profiler på Instagram, og da tok det helt av. En periode fikk jeg 5000–6000 nye følgere om dagen, sier nittenåringen.

Vi møter henne hjemme hos besteforeldrene i Tyristrand, like utenfor Hønefoss. Denice bor i nabohuset, sammen med foreldrene og lillebroren, men der står alt på hodet på grunn av oppussing. Denice er prosjektleder. Hun har bestemt at veggene skal være grå og ha brede, hvite lister. Hun liker det klassisk. Snart reiser hun til Paris for å finne møbler, inspirert av bildene hun legger ut hver eneste dag.

- Jeg opplever at folk er glade for å bli repostet. De takker, og jeg får nye følgere, likes og hyggelige kommentarer tilbake. I dag oppgir jeg alltid hvem jeg har lånt bildet fra, men i begynnelsen var jeg ikke like opptatt av det. Det fikk jeg kjeft for, sier Denice.

Stolt av norsk interiør

Om forretningsideen ikke var så bevisst i starten, er den like enkel som den er genial: Denice reposter interiørbilder hun selv liker, med en liten kommentar.

- Jeg begynte på Facebook, og deretter med en Instagram-konto på som het @tipstilhjemmet. For å nå flere skiftet jeg navn til @interior123 og begynte å skrive på engelsk. Jeg ser at korte tekster gir mest likes, for eksempel «I want this chair» eller «Love this view».

Denice er opptatt av å fronte norske instagrammere, selv om hun også legger ut et og annet amerikansk foto og drømmebilder fra designere, hoteller og reisemål.

- 80 prosent av bildene jeg velger er norske. Nordmenn er veldig flinke med interiør og det gjør meg stolt! Kanskje er det fordi vi tilbringer store deler av året inne? Uansett bruker vi mye penger på å pusse opp, så etterspørselen etter gode interiørtips er der hele tiden.

Hun er veldig nøye med hvilke bilder hun legger ut. Stort sett finner hun dem ganske raskt, men noen ganger kan hun bruke opptil to timer på å finne det perfekte bildet.

- Jeg skjønner nesten ikke selv hvorfor jeg har så mange følgere. Jeg er ikke flink til å kommentere hos andre, og har aldri blitt repostet selv. Men kanskje jeg har valgt en stil som treffer mange? Interiøret på bildene er stort sett ganske oppnåelig også, dette er noe folk kan klare selv.

 

DENICE HAGEN: - De siste årene har jeg lært utrolig mye. Jeg føler meg nesten som en gammel dame i en ung kropp, sier 19-åringen. © Margrethe Myhrer

Bestevenn med pappa

Helt fra starten har Denice vært opptatt av å holde aktiviteten oppe på kontoen sin.

- Jeg legger ut fire til seks bilder hver dag, spredt gjennom hele dagen. Det krever disiplin og kan være slitsomt, for eksempel når jeg er på ferie og bare vil slappe av. Men jeg gjør det alltid. For min generasjon er det egentlig ikke noe skille mellom livet på nett og livet i virkeligheten.

For fire år siden startet Denice nettbutikken Petworld.no sammen med faren Jan Erik. Der selger de mat og utstyr til kjæledyr. I år forventer de en omsetning på 12 millioner kroner, og et overskudd på 600 000 kroner.

- Pappa er min beste venn og største forbilde. Vi tilbringer mye tid sammen og snakker om drømmene våre. Og vi drømmer stort. Nå skal vi satse på å ta en større markedsandel i kjæledyrbransjen, og snart åpner vi interiørbutikk på nett.

Denice har flere forslag til konsepter i hodet og ulike samarbeidspartnere er på banen, men ingenting er bestemt ennå. Det eneste de vet sikkert, er at butikken må skille seg ut.

- Det er flust av nettbutikker der ute, mange små som kommer og går. Hvis vi skal overleve i den verdenen, må vi være noe utenom det vanlige.

MANGE LIKES: Et populært bilde kan få godt over 20 000 likes. © Bilder fra instagramkontoen @interior123

 

TIDKREVENDE: Med 640 k følgere bruker Denice hagen mye tid på å gi ærlige og engasjerte tilbakemeldinger. © FOTO: Margrethe Myhrer

Ikke tid til annonsører

En periode hadde Denice annonser på Instagram-kontoen sin.

- Jeg har tjent penger på det før, og kan gjøre det igjen hvis jeg vil, men akkurat nå har jeg ikke kapasitet nok til å følge opp annonsørene. Av og til får jeg tilbud fra hoteller som vil at jeg skal bo hos dem og legge ut et bilde, men da er jeg alltid åpen om det på Instagram.

Lurer du på hva den unge businessdamen lever av? Enn så lenge bor hun hjemme og tar ut lønn under skattegrensen.

- Jeg skal bo hos foreldrene mine til jeg er 70! Ha-ha. Nei da, men jeg har det veldig fint hjemme, og så lenge pappa og jeg jobber så tett sammen, er det også praktisk.

I vår var Denice russ. To kvelder var hun på fest. Russebilen hun var med på fikk hun knapt kjørt med.

- Vennene mine spør hvorfor jeg ikke vil være med på fest, men jeg kan jo ikke la være å jobbe, da må jeg bare ta det igjen senere. Hvis du vil noe her i verden, må du tjene pengene selv. Du kan ikke vente på at en mann skal komme og redde deg.

Denice Hagen sine tips til å få flere følgere

• Bestem deg for en tydelig profil og hold deg til den. Hvis du bare vil legge ut interiørbilder, så gjør det, ikke bland med private bilder. Da er det bedre å ha to forskjellige kontoer.

• Legg bare ut bilder av høy kvalitet, husk at  Instagram er en bildetjeneste.

• Oppdater kontoen jevnlig, helst hver dag. Samtidig er det viktig ikke å spamme. Jeg poster mellom fire og seks bilder hver dag, men det ville nok vært for mye på en privat profil.

• Krediter alltid kilden hvis du legger ut andres bilder.

• Fremsnakk andre. Anbefal kontoer du liker, vis et bilde derfra og skriv en setning eller to om hvorfor den er blant dine favoritter. Da blir du gjerne oppdaget selv også.

• Lik og kommenter andres bilder. Gi ærlige og engasjerte tilbakemeldinger.

• Merk bildene med hashtagene til de store profilene, som #interior123. Da får flere sett bildene dine.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!