Norske arkitekter i verdenstoppen

Wallpaper hyller norsk arkitektur

Det anerkjente designmagasinet Wallpaper hyller norsk design. "Poetisk" og "guddommelig" er ord de bruker for å beskrive den norske arkitekturen.

INTERNASJONALT: Oslo International Schools fasade gjenspeiler skolens mangfoldighet.
INTERNASJONALT: Oslo International Schools fasade gjenspeiler skolens mangfoldighet. Foto: Foto: jva arkitekter
Sist oppdatert

God arkitektur kan endre livet ditt, får vi vite. Da er det godt å se at norsk arkitektur blir mer og mer interessant i utlandet. Blant annet ble operahuset i Bjørvika ble kåret til verdens beste kulturbygg under "World Architecture Festival" i Barcelona.

Designmagasinet Wallpaper har nå laget et reisebrev fra Norge der de viser et utvalg bygg de synes fortjener oppmerksomhet.

"Selv om alle byggene er forskjellige i form, virker det som om norsk arkitektur har ett felles dominerende tema: Naturen og menneskets plass i denne. Dyktige norske arkitekter utmerker seg ved å bygge harmoniske byggverk i røft terreng - og resultatet er ofte poetisk. Hytter gror frem fra steinete grunn, likeså rasteplasser langs veien og offentlige bygg, spredd i landskapet som om de var plassert der av Gud selv," skriver Wallpaper.

Tidligere har de også skrevet om arkitekt Todd Saunders' Villa G i Bergen, som i likhet med villaen til arkitekt Anette Lyngsaas er bygget med stor takhøyde.

Det er flott at norsk arkitektur blir mer interessant for utlandet, for vi konkurrerer om oppmerksomheten mot endel ekstrem arkitektur.

 

Dette er byggene som blir hyllet av Wallpaper:

Atelier Oslo

Lanternen overdekker et uterom i Langgata i Sandnes, og brukes i mange forskjellige sammenhenger, fra konserter og torghandel til uformell møteplass i byen. Lanternen, tegnet av Atelier Oslo, var et Norwegian Wood-prosjekt i forbindelse med kulturåret i Stavanger/Sandnes 2008, og det var derfor en premiss å bygge miljøvennlig og benytte tre i alle deler av konstruksjonen.

Konstruksjonen fortolker husformen som allerede finnes i det gamle trehusmiljøet i Langgata. Et transparent tak i tre og glass blir holdt oppe av 4 søyleknipper. Søylene er plassert slik at uformelle rom oppstår, og tilrettelegger for uformelle måter å oppleve prosjektet. Prosjektet er lyssatt slik at det fremstår som en lanterne om kvelden.

"Den nye serien 'Norwegian Wood'-prosjekter imponerer med eksperimentelle og varige design i tre", skriver Wallpaper, som synes søylene minner om klynger med trær.

For å gi taket et lett og abstrakt uttrykk har alle elementene i taket helt like dimensjoner. Søylene forgrener seg ut i taket for å fordele belastningen i takflaten. De er flyttet inn under konstruksjonen slik at de står beskyttet. Dette er også gjort for å viske ut skille mellom overdekket og ikke overdekket uterom. Ingen ting som står på bakken markerer når man er overdekket.
For å gi taket et lett og abstrakt uttrykk har alle elementene i taket helt like dimensjoner. Søylene forgrener seg ut i taket for å fordele belastningen i takflaten. De er flyttet inn under konstruksjonen slik at de står beskyttet. Dette er også gjort for å viske ut skille mellom overdekket og ikke overdekket uterom. Ingen ting som står på bakken markerer når man er overdekket. Foto: Foto: Atelier Oslo

Barcode

HYLLET: Det utskjelte Bjørvika-prosjektet Barcode blir hyllet av utenlandske Wallpaper.
HYLLET: Det utskjelte Bjørvika-prosjektet Barcode blir hyllet av utenlandske Wallpaper. Foto: Foto: A-lab/ © Jiri Havran

A-labs PWC- bygg ligger overfor operaen i Oslo og er den første "streken" som blir reist i byutviklingens Barcode-prosjekt (barcode = strekkode, journ. anm). Konstruksjonen er modernistisk og fargede glass liver opp fasaden. Bygget ligger rett ved Oslo S, og vil fungere som prosjektets ansikt mot sentrum.

Det har vært endel kontrovers rundt prosjektet, som arkitektene sier skal uttrykke "åpenhet, letthet og teknologi innenfor rammen av et enkelt formspråk". De har hatt et ønske om at bygget skal oppleves forskjellig avhengig av avstanden bygget betraktes fra, tid på døgnet og årstid.

Barnehage i Trondheim

Brendeland og Kristoffersen står bak utførelsen av Trondheim kommunes initiativ til å bygge om et gammelt bilforhandlerlokale til barnehage. Kommunen har som prosjekt å bygge ut en del av kommunen på en miljøvennlig måte, og på Svartlamoen fikk dette gamle bilbygget nytt liv. Den ytre kontruksjonen er bevart, og inne ligger tre "hus" rundt en plass - alt inne i en glasspavilliong.

BILFORHANDLER: Det blir vel mest lekebiler i dette lokalet etter at det ble ombygget til barnehage.
BILFORHANDLER: Det blir vel mest lekebiler i dette lokalet etter at det ble ombygget til barnehage. Foto: Foto: David Grandorge/Brendeland og Kristoffersen

"Med geniale løsninger, som et atelier, en scene og en skjult hule under kjøkkenbenken, blir dette en type kreativt rom som du gladelig vill latt barnet ditt oppholde seg i", skriver Wallpaper.

Tidligere har Klikk.no skrevet om andre kreative løsninger for å dekke opp barnehagebehovet, som å benytte takplassen i Oslo.

Lekeplass i Stavanger

- Geoparken på Kjerringholmen er tegnet av Helen og Hard er en eksperimentell plass som tester ut resirkulering av materiale fra oljeindustrien. Parken gjenskaper topografien av Troll-feltet i en 1:500-skala. Prosjektet er utført i samarbeid med Stavanger kommune kulturhovedstad-året 2008, Norsk Oljemuseum og lokale ungdomslag. Wallpaper har falt for måten parken er laget på, samt innovativt design og materialvalg.

EN DRØM: Barn elsker skjulte rom og å gå på oppdagelsesferd.
EN DRØM: Barn elsker skjulte rom og å gå på oppdagelsesferd. Foto: Foto: ©David Grandorge

Les også: Svømmebasseng over balkongen

Oslo International School

- Arbeidsutvandrere som bor i Oslo kan sende barna sine til denne Jarmund/Vigsnæs -bygde skolen om de ønsker en engelskspråklig utdanning. Oslo International School er en privatskole for omkring 500 elever fra mer enn 50 nasjoner. Her er også en barnehage. Byggets multinasjonale funksjon gjenspeiles i den fargerike fasaden til barneskolens fløy, som er bygget med ti forskjellige farger.

Juvet hotell

RESIRKULERT: Geopark laget av gamle og brukte elementer fra petroleumsindustrien.
RESIRKULERT: Geopark laget av gamle og brukte elementer fra petroleumsindustrien. Foto: Foto: Helen og Hard

- Gudbrandsjuvet, en heftig ravine der elven har gravd ut intrikate formasjoner, er åstedet for Jensen & Skodvin arkitekters hotell. Ifølge sagnet fra 1500-tallet er juvet oppkalt etter Gudbrand, som stakk av med brura og hoppet over kløfta for å redde seg selv og madammen. Gudbrand ble erklært lovløs og levde resten av livet i en steinhytte i en av sidedalene til Gudbrandsjuvet.

Der kan du også bo, for nå har altså noen av landets mest talentfulle arkitekter tegnet og bygget et landskapshotell sammensatt av småhus med glassvinduer. Dermed får du selskap av din egen lille bit av det dramatiske landskapet utenfor. Likevel oppleves husene som veldig private og skjermet.

Les mer om Juvet hotell: Stram arkitektur i vill natur

INTERNASJONALT: Oslo International Schools fasade gjenspeiler skolens mangfoldighet.
INTERNASJONALT: Oslo International Schools fasade gjenspeiler skolens mangfoldighet. Foto: Foto: jva arkitekter

Utsiktsplattform Gudbrandsjuvet

-Jensen & Skodvin har også laget denne plattformen ved Gudbrandsjuvet. Hovedplattformen er laget av 25 mm tykke stålplater som er laserkuttet, og henger ut over juvet som en bro som er festet i hver ende.

Geometrien i rekkverket gjør at det kan følge plattformen helt rundt, selv om det er stor forskjell i sikkerhetskravene fra sted til sted. Den store kurven innover gjør at turistene kan lene seg sikkert ut over de frådende vannmassene. Broene er laget av forskjellige materialer alt ettersom hva som passer best i forhold til naturen og forholdene rundt.

Les også: Solbergplassen - Malerisk utsiktspunkt

Frøbanken, Svalbard

EGEN PERLE: Det supermoderne bygget Juvet ligger rett ved den tradisjoenelle, gamle gården Burtigarden.
EGEN PERLE: Det supermoderne bygget Juvet ligger rett ved den tradisjoenelle, gamle gården Burtigarden. Foto: Foto: Jensen & Skodvin

Det hele er som tatt ut av en fremtidsfilm: I en slags overdimensjonert gapahuk midt på vidda på Svalbard er det samlet frø fra hele verden i tilfelle vi en gang blir uten mat. Da kan frøene være med på å sikre videre matproduksjon.

"Tiltaket reflekterer nordmenns hang til å spare til trangere tider", skriver Wallpaper om Peter W. Søderman/Barlindhaug Consults "hvelv" Frøbanken er gravd ut i permafrost og holder naturlig - 20 grader. Frøene er derfor sikret selv om det blir strømbrudd. Byggets framside og toppen av fasaden viser kunsten til Dyveke Sanne. Triangler laget av et reflekterende syrebestandig stål, diokriske speil og prismer bryter lyset og sprer det ut i omgivelsene i alle retninger.

Gyldendalhuset

Ombyggingen av norges største forlagshus, Gyldendal Norsk Forlag AS, ble utført av landets kanskje eneste superkjendisarkitekt, Sverre Fehn og hans arkitektkontor, i samarbeid med Kima arkitektur.

Forlaget har holdt til mellom Universitetsgata og Sehestedsplass siden begynnelsen av 1800-tallet. Bygget viser Fehns genialitet i forhold til å jobbe med nye og eksisterende bygg: Han beholdt den gamle fasaden som sto i det som var bakgården mellom de to byggene Gyldendal disponerte. Bakgården er bygget inn slik at de to byggene som tidligere var separate, fusjonerte til ett stort kontorbygg.

UTSIKTSPUNKT: Plattformen over Gudbrandsjuvet gir tilgang til noe av den mest spektakulære naturen Norge har å by på.
UTSIKTSPUNKT: Plattformen over Gudbrandsjuvet gir tilgang til noe av den mest spektakulære naturen Norge har å by på. Foto: Foto: Jensen & Skodvin

"Eksteriøret og interiøret finner sin dialog mellom det ekstremt moderne og det tradisjonelt maleriske," skriver Wallpaper om en av Sverre Fehns siste store arkitektoniske bragder. Fehn døde 23. februar 2009.

Museum, Bankplassen 3

Da avdøde Sverre Fehn tegnet Nasjonalmuseet - Arkitektur, videreførte han sin allerede betydelige kulturelle arv. Den eldre bygningen på Bankplassen 3 er fra 1830, er tegnet av Christian Heinrich Grosch og er en sentral del av norsk arkitekturhistorie.

"I dag oppfattes det nye utstillingslokalet som en passende motsetning mellom klassisisme og modernistisk arkitektur, et sammenstøt mellom Fehn og Grosch, de to mest inflytelsesrike norske arkitektene fra 1800-tallet og frem til i dag," skryter Wallpaper.

Foto: Photo © Statsbygg/Jaro Hollan

Huset er bygget ut i tre perioder: Hovedhuset, som opprinnelig var Norges Banks hovedbygning, ble tegnet av Christian Heinrich Grosch i 1830. Buchersalen var opprinnelig en magasinfløy, og ble tegnet av Henry Bucher i 1911, og den nye Ulltveit-Moe paviljongen ble tegnet av Sverre Fehn i 2002.

Godt norsk

Norge øker i popularitet blant trendsetterne. Ikke bare var kurator for den norske delen av designutstillingen i London, 100 % Norway, redaktør i Wallpaper. Wallpaper satte også av en hel egen del av bladet til å presentere norske designobjekter i forbindelse med utstillingen.

Wallpaper har også kommet med en guide til Oslo i sin klassiske serie av reiseguider.

Kilder: Wallpaper.com, arkitektkontorene, wikipedia (om Sverre Fehn)

NYTT OG GAMMELT: Bakgården er bygget inn og danskehusets fasade har fått et ansiktsløft - men er for det store og hele bevart i sin helhet.
NYTT OG GAMMELT: Bakgården er bygget inn og danskehusets fasade har fått et ansiktsløft - men er for det store og hele bevart i sin helhet. Foto: Foto: Gyldendal.no og fotograf Dag Alveng

Les mer boligstoff:

"FEHNISK": Arkitekturmuseets nye del, som ligger på Bankplassen i Oslo, er tegnet av Sverre Fehn.
"FEHNISK": Arkitekturmuseets nye del, som ligger på Bankplassen i Oslo, er tegnet av Sverre Fehn. Foto: Foto: Statsbygg/jaro.hollan

Arkitektur for nybegynnere

Denne saken ble første gang publisert 20/01 2010, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også