Unik bolig i flere lag

I dette huset har man plantet trærne innenfor veggen

Hagen og trærne ligger innefor veggen i dette huset.

SER TVERS IGJENNOM HUSET: Unik arkitektur i Japan.
SER TVERS IGJENNOM HUSET: Unik arkitektur i Japan. Foto: FOTO: Iwan Baan
Sist oppdatert

Å bo tett kan by på mange arkitektoniske utfordringer. Mange som bor i byer eller tettbebyggede strøk må ta hensyn til innsyn fra naboer og gjenboere når de skal bygge eller innrede. Å få plass til sin egen lille hageflekk er også noe som slett ikke er alle byboere forunt. Og jo større byen man bor i er, desto trangere har man naturligvis en tendens til å bo.

Men for dette paret, som skulle bygge sitt nye hjem midt i byen Oita i Japan, ble utfordringer heldigvis gjort om til realitet og oppfylte drømmer med hjelp fra arkitektene hos Sou Fujimoto Architects.

Inneklemt mellom veier og bebyggelse

Ifølge design- og arkitekturnettstedet Arch Daily var det et ungt par med en hund som kom til de anerkjente arkitektene med et ønske om et hjem som skulle fungere for dem.

- Tomten lå relativt vanskelig til, med kjørevei på to sider av huset, og ellers andre bygninger nokså tett innpå, forklarer arkitekt Yumiko Nogiri til nettstedet.

- Så her besto utfordringen i flere deler; gi familien det hjemmet de ønsket seg, og samtidig sørge for at de fikk et hus som fungerte mest mulig optimalt på den plassen vi hadde tilgjengelig.

MINIMALISTSIK: Den hvite boksen som er ytterveggen på dette huset skiller seg sterkt fra annen bebyggelse i nabolaget.
MINIMALISTSIK: Den hvite boksen som er ytterveggen på dette huset skiller seg sterkt fra annen bebyggelse i nabolaget. Foto: FOTO: Iwan Baan
INGEN INNSYN: Trærne som er plantet innenfor ytterveggen skjermer for innsyn. Og jo tettere og større trærne blir, jo mindre innsyn får man i huset.
INGEN INNSYN: Trærne som er plantet innenfor ytterveggen skjermer for innsyn. Og jo tettere og større trærne blir, jo mindre innsyn får man i huset. Foto: FOTO: Iwan Baan

Løsningen arkitektene kom opp med, var å bygge huset som flere skall satt utenpå hverandre.

INNERST: Den innerste "boksen" i huset består av soverom og stue. Selv om huset ikke er stort, føles det åpent og lyst takket være det smarte designet.
INNERST: Den innerste "boksen" i huset består av soverom og stue. Selv om huset ikke er stort, føles det åpent og lyst takket være det smarte designet. Foto: FOTO: Iwan Baan

- Dette minner på mange måter om en gammel japansk teknikk når det gjelder papirbretting, forklarer Nogiri.

- Man har flere lag med luft mellom, som alle er avhengig av hverandre for å kunne fungere slik det er tenkt.

Bygget huset som en løk

Arkitekten sammenligner den moderne bygningen med en løk:

- Man "bretter" på en måte av lag for lag, og kommer til syvende og sist til kjernen.

Huset, som har fått navnet N House, består av tre lag - eller skall.

- Den ytterste veggen bygger inn en semi-privat gårdsplass og et utendørs oppholdsrom som består av en platting i treverk, trær og en hage, forklarer Nogiri.

- Mens boksen innefor, altså det midterste laget i huset, består av inne-områder som bad og kjøkken. Og til slutt, innenfor det tredje "skallet", finner man soverom, spisestue og oppholdsrom.

Som med byggesett blir "boksene" mindre jo lengre innover i huset du beveger deg.

GJENNOMLYST: Selv om huset er flere lag innover, har man sørget for at alle deler av huset er opplyst av naturlig dagslys.
GJENNOMLYST: Selv om huset er flere lag innover, har man sørget for at alle deler av huset er opplyst av naturlig dagslys. Foto: FOTO: Iwan Baan
DAGSLYS: De store "hullene" i alle vegger siler lyset innover i boligen.
DAGSLYS: De store "hullene" i alle vegger siler lyset innover i boligen. Foto: FOTO: Iwan Baan
LAG PÅ LAG: De store utskjæringene gjør at man fra husets innerste sone også har utsikt mot "hagen".
LAG PÅ LAG: De store utskjæringene gjør at man fra husets innerste sone også har utsikt mot "hagen". Foto: FOTO: Iwan Baan

- Det ytterste "skallet" dekker jo hele huset, forklarer arkitekten.

- Mens skallene innenfor er mindre i størrelse, slik at de passer i hverandre.

Bor innefor alle veggene

Arkitekt Sou Fujimoto forklarer til nettstedet Inhabitat at beboerne av huset ikke bare bor i den innerste kjernen av boligen, men at de beveger seg mellom alle sonene, også de som ligger "utendørs" i husets ytterste lag.

- Paret hadde et ønske om et hus hvor de kunne ha plass til å også være ute, og hvor skillet mellom ute og inne ikke skulle være så markant, forklarer Fujimoto.

- Det er derfor det på mange måter føles som å leve blant skyene når man befinner deg i dette huset.

Arkitekten forklarer:

- Det eksisterer ingen direkte avgrensninger, bare en gradvis forandring i område og domene. Mange vil kanskje si at dette er et av kjennetegnene på god arkitektur; et utendørsområde som føles som om det er inne, og et inneområde som kjennes som om man er ute.

HULL I VEGGEN: Selv om veggene er fulle av full har ikke naboene fritt innsyn til dette huset.
HULL I VEGGEN: Selv om veggene er fulle av full har ikke naboene fritt innsyn til dette huset. Foto: FOTO: Iwan Baan
INNE-HAGE: Trærne er plantet inne i huset.
INNE-HAGE: Trærne er plantet inne i huset. Foto: FOTO: Iwan Baan

Fujimoto fortsetter:

- Her er inne uten tvil ute, og vise versa. Målet vårt var å skape en arkitektur som verken dreide seg om plass eller form, men om å uttrykke rikheten og variasjonen i det som befinner seg "mellom" hus og gater.

Gater på flere sider

Trærne som er plantet inne i husets første lag er i hovedsak plassert der for å skape et visuelt skille og hindre innsyn gjennom de store utskjærte firkantene i ytterveggen.

- I tillegg gir trærne en fin fargekontrast mot alt det hvite, forklarer Fujimoto.

- Tanken er at trærne etter hvert vil vokse seg større, og i enda større grad vil skape en barriere mot gaten utenfor, og gjøre at hagen som befinner seg i husets ytterste lag vil bli enda mer privat og beskyttet.

Laget åpninger for elementene

HVITT: Interiøret i House N er holdt i hvitt. Tanken er at de grønne trærne som er plantet i det ytterste rommet i huset skal være en fargerik kontrast.
HVITT: Interiøret i House N er holdt i hvitt. Tanken er at de grønne trærne som er plantet i det ytterste rommet i huset skal være en fargerik kontrast. Foto: FOTO: Iwan Baan
GRØNTOMRÅDER: Det var ikke plass til hage utenfor dette huset. Derfor havnet hagen på innsiden.
GRØNTOMRÅDER: Det var ikke plass til hage utenfor dette huset. Derfor havnet hagen på innsiden. Foto: FOTO: Iwan Baan
STILLE STED: Selv om en travel gate løper like utenfor huset, får man en følelse av ro og natur innenfor den ytterste veggen.
STILLE STED: Selv om en travel gate løper like utenfor huset, får man en følelse av ro og natur innenfor den ytterste veggen. Foto: FOTO: Iwan Baan

I husets ytterste vegg har man "skjært" ut store firkanter - noe som sørger for at lys, luft og regn alle kan strømme inn i huset.

- Ikke bare bidrar dette til at hagen faktisk blir som en hage, forklarer arkitekten.

- Men det bidrar også til at lyset filtreres innover i huset og sørger for at man oppnår ulikt lys og ulike stemninger ettersom lyset utenfor vinduene forandrer seg i løpet av dagen.

Minimalisme i interiøret

I japansk arkitektur er en av teoriene om interiør at hjemmet skal fremme en livsstil basert på minimal enkelhet og selvrefleksjon. Denne teorien kommer godt til syne også i denne boligen, som er både hvit og minimal i interiør, eksteriør og utsmykking.

Interiøret domineres av hvite vegger og lineære former. Møbler er holdt til et minimum, og bare det absolutt mest nødvendige får plass. Møblene som er benyttet er enkle og klassiske.

I japansk tradisjon skal hus skal være funksjon før form, og tanken er at materialene i seg selv er vakre, og bør få lov til å være det i sin naturlige tilstand.

SLIK BLIR HUSET: Slik så arkitektene for seg at trærne skulle beskytte huset fra innsyn og støy.
SLIK BLIR HUSET: Slik så arkitektene for seg at trærne skulle beskytte huset fra innsyn og støy. Foto: Illustrasjon: Sou Fujimoto Architects
NYTENKENDE OG TRADISJONELT: Arkitektene påstår at de var inspirert av en gammel japansk teknikk for bretting av papir da de tegnet dette huset.
NYTENKENDE OG TRADISJONELT: Arkitektene påstår at de var inspirert av en gammel japansk teknikk for bretting av papir da de tegnet dette huset. Foto: Illustrasjon: Sou Fujimoto Architects

Les også:

Slik søker du frem flotte bilder i Inspirasjonsguiden

Bygget høyt på minitomt for å få nok plass

Slik skal vi bo i fremtiden

Disse hyttene liker nordmenn

TRE LAG: Ytterst er det plantet trær som skal sørge for at innsyn fra gaten minimeres.
TRE LAG: Ytterst er det plantet trær som skal sørge for at innsyn fra gaten minimeres. Foto: Illustrasjon: Sou Fujimoto Architects
FORSKJELL: Slik forklarer arkitekten forskjellen på tradisjonelle hus og N House.
FORSKJELL: Slik forklarer arkitekten forskjellen på tradisjonelle hus og N House. Foto: Illustrasjon: Sou Fujimoto Architects

Denne saken ble første gang publisert 24/11 2012, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også