Arkitektur

Fasaden er som et stykke brettet papir

Japansk arkitektur er kjent for sine kreative grep. Dette huset er intet unntak.

BRETTET FASADE: Ved å hente inspirasjon fra den japanske papirbrettekunsten, origami, ville arkitekten bryte opp den ensformige fasaden.

BRETTET FASADE: Ved å hente inspirasjon fra den japanske papirbrettekunsten, origami, ville arkitekten bryte opp den ensformige fasaden. Foto: FOTO: Yoshio Shiratori/Hashimoto Yukio Design Studio

Publisert Oppdatert

Japansk arkitektur har gjennom årene levert et mangfold av spennende prosjekter. De bærer blant annet preg av stor kreativitet på små tomter. Mange av prosjektene har også plukket opp elementer fra japansk kultur.

Noe som også gjelder for dette huset i Kyoto. Fasaden har fått en liten brett oppe i høyre hjørne, som om sementen ség litt ned før den rakk å størkne.

Arkitekten, Yukio Hashimoto, forteller til klikk.no at den lille bretten bringer tankene til origami, den japanske papirbrettekunsten.

- Den lille bretten er ment å gi oppdrift til den ellers noe lukkede og tunge fasaden, sier han.

Denne bretten har arkitekten fanget opp igjen ved å vippe ut veggen over inngangsdøren, som er laget av japansk kastanjetre.

Men ellers preges fasaden av rene linjer, og man får nesten inntrykk av at den er et stykke papir som er brettet her og der.

ET STYKKE PAPIR: Når man står i husets front, får man nesten et inntrykk av å stå foran et stykke papir.

ET STYKKE PAPIR: Når man står i husets front, får man nesten et inntrykk av å stå foran et stykke papir. Foto: FOTO: Yoshio Shiratori/Hashimoto Yukio Design Studio

Fasade uten vinduer

Fasaden er uten vinduer, og hadde det ikke vært for den lille bretten i øvre, høyre hjørne ville tankene beveget seg i retning av at dette var en bunker.

Men i det øyeblikk man går inn kastanjetredøren, med den lille bretten i overkant, forstår man at dette er alt annet enn en ugjestmild bygning.

Det er et levende, organisk hjem hvor lyset faller inn i dets midte. Og ifølge arkitekturnettstedet Dezeen er dette noe man finner igjen i mange japanske hjem.

Innvendig hage

EN VIPP MOT REGNET: Så enkelt kan et tak over inngangspartiet gjøres. Vippen fremhever på en varsom måte også inngangspartiet, som med sin dør i kastanjetre, er en tydelig kontrast til den hvite fasaden.

EN VIPP MOT REGNET: Så enkelt kan et tak over inngangspartiet gjøres. Vippen fremhever på en varsom måte også inngangspartiet, som med sin dør i kastanjetre, er en tydelig kontrast til den hvite fasaden. Foto: FOTO: Yoshio Shiratori/Hashimoto Yukio Design Studio

I norske hjem er det vanlige at boligens yttervegger danner et skille mellom det ytre og det indre, mellom natur og interiør og mellom komfort og klima. I Japan har man de samme behovene, men likevel er det en tradisjon for å bygge omgivelsene inn i huset.

- Når man åpner inngangsdøren åpenbares en indre hage som overstrømmes av lys, forteller Hashimoto.

- Tradisjonelle japanske hjem, blant annet i områdene rundt Kyoto, skjuler ofte slike hager, som kan oppfattes som et mellomrom som både er ute og inne.

Tradisjon og modernitet

Både innvendig og utvendig fremstår huset med et klart og sterkt modernistisk uttrykk.

INNVENDIG HAGE: Innvendige atriumer er ifølge arkitekten mye brukt i japansk boligbygging, det lar også lyset flomme uhindret inn.

INNVENDIG HAGE: Innvendige atriumer er ifølge arkitekten mye brukt i japansk boligbygging, det lar også lyset flomme uhindret inn. Foto: FOTO: Yoshio Shiratori/Hashimoto Yukio Design Studio

Men samtidig er boligen ifølge Yukio Hashimoto bygget på en tydelig tradisjonell tanke.

- Dette hjemmet har en enkel og moderne struktur, men byggets form er likevel sammenfallende med en arkitektonisk arealbruk som er tradisjonell i Japan, sier han.

Betong og tre

Huset er i hovedsak oppført i betong. På gulvet i første etasje er det brukt fliser, som ifølge Dezeen spiller sammen med det harde dekket i det innvendige atriumet hvor det også er plantet et tre.

Dette forandrer seg imidlertid i annen etasje, hvor det er brukt tredekke på gulvet, skriver nettstedet.

RENE LINJER: Både innvendig og utvendig er huset formet av rene, ubrutte linjer. Her fra badet.

RENE LINJER: Både innvendig og utvendig er huset formet av rene, ubrutte linjer. Her fra badet. Foto: FOTO: Yoshio Shiratori/Hashimoto Yukio Design Studio

NOK EN VIPP: Også i interiøret har arkitektene latt seg inspirere av den japanske papirbrettekunsten. Og her gir formbruken også et fint lysspill.

NOK EN VIPP: Også i interiøret har arkitektene latt seg inspirere av den japanske papirbrettekunsten. Og her gir formbruken også et fint lysspill. Foto: FOTO: Yoshio Shiratori/Hashimoto Yukio Design Studio

Hovedtrappen er plassert i husets bakkant, og beveger seg fra soverommene i første etasje og opp til kjøkkenet og et åpent oppholdsrom i annen etasje.

Et trappeløp nummer to går langs veggen i atriumet og leder opp til en usjenert takterrasse på toppen.

Les også:

Skal du ha smalere hus, må du sove oppreist

Lite skiller mellom inne og ute

På jakt etter gode interiørideer? Du finner dem i Inspirasjonsguiden

MYE LYS: Gjennom hele husets kjerne løper det et atrium som gir et rikelig lysinnslipp, til tross for at huset er sparsomt utstyrt med vinduer. Trappen i bakkant går opp til en skjermet takterrasse.

MYE LYS: Gjennom hele husets kjerne løper det et atrium som gir et rikelig lysinnslipp, til tross for at huset er sparsomt utstyrt med vinduer. Trappen i bakkant går opp til en skjermet takterrasse. Foto: FOTO: Yoshio Shiratori/Hashimoto Yukio Design Studio

Planløsning. Førsteetasjen øverst.

Planløsning. Førsteetasjen øverst. Foto: ILLUSTRASJON: Hashimoto Yukio Design Studio

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag