Et atrium gir en god beskyttelse, både mot innsyn og vær. Det gir mulighet til å skape sin egen verden, et adskilt rom hvor man former tilværelsen etter sine egne tideslag. Denne hytta i den svenske skjærgården er formet av de samme momentene. Den ser lukket ut fra utsiden, men vel inne i atriet er det gjestfritt og generøst. Plassene er mange og store, stemningen innbyr til ro og fred. For vel inne i dette atriet nær havet befinner du deg i en egen verden. De sure havvindene slipper ikke inn, heller ikke naboer eller nysgjerrige forbipasserende får innblikk her i dette private uterommet.

- Det er nettopp det som er atriets fortreffelighet, man skaper et skjermet sted som beskytter for mer enn for vær og vind, sier arkitekt Karin Wingårdh hos Wingårdhs arkitekter. Det er hun som har prosjektert dette fritidshuset og flere av nabohyttene.

Inne i atriumet er det lagt et treddekke som er terrassert i forhold til terrenget. Det bryter monotomien som ellers ville ha blitt med en helt flat platting. Terrasseringen skaper også soner i uterommet, og trappene, med ekstra dype trinn, fungerer også som sitteplasser.

En gammel furu ble spart under byggeprosessen, og den danner nå et selvsagt midtpunkt i uterommet.

Hytta består av tre bygningskropper; en langstrakt hovedhytte på drøye 60 m2, vinkelrett på denne et gjestehus på knappe 50m2 og til slutt et uthus 90 grader på gjestehuset igjen. Mellom hovedhytta og gjestehuset er det bygget en levegg med en døråpning. Det hele skaper en bygningskropp som både er lukket og åpen.

Atriumshus ved havet=

SKJERMING: Pergolaen med sin glassplate, trepersiennene og treet til høyre gir god skjerming fra både regn og sol, og gjør atriumet anvendelig i all slags vær. © FOTO: Espen Grønli

Atriumshus ved havet=

GYLLEN STEMNING: Fargene fra svabergene hentes opp igjen i borddekkingen. Både telysholdere og flaskevase kommer fra Home & Cottage. © FOTO: Espen Grønli

Gjestfrihet

Plasseringen av hytta er gjort meget bevisst, både i forhold til været og med hensyn på at det skal tas i mot gjester.

- Bygningenes plassering i forhold til hverandre beskytter mot blåsten, hindrer innsyn fra nabohus som ligger tett, og sist men ikke minst, plasseringen gjør det mulig å ta imot gjester over lengre tid, forklarer Wingårdh.

- Og ved å legge gjestene i en egen bygning blir det enklere å ta imot og leve lenger med besøkende. Det er godt for gjestene og godt for vertskapet, og i det fine gårdsrommet mellom husene oppstår møtene.

Atriumshus ved havet=

EN STILLE KROK: Nordvest i atriet, i enden av gjestefløyen, finnes også rom for kontemplasjon. En smalspilet skjermvegg forbinder gjestehus med redskapsboden som utgjør den tredje veggen i atriet. Stolen Diamond Chair, design Harry Bertoia. Krakk fra Ikea PS. © FOTO: Espen Grønli

Byggfakta

  • Tre bygningskropper: Et hovedhus på ca. 60 kvm, et gjestehus på nærmere 50 kvm og et mindre uthus.
  • Terrassedekke på 15 x 15 meter: Forbinder bygningene med hverandre og danner et atrium. Gulvbordene er av trykkimpregnert tre.
  • Utvendig kledning: Stående panel behandlet med jernvitriol.
  • Arkitekt: Karin Wingårdh, wingardhs.se.

Det gode uterommet

Karin Wingårdh er meget tydelig på hva som kjennetegner et godt uterom.

Det skal kunne brukes uavhengig av værforholdene.

- I et godt uterom skal det finnes steder for alle værforhold. Om det blåser et sted, skal det finnes ly et annet. Om det regner skal det finnes rom under tak, om det er stekende sol skal det være mulig å oppsøke skygge.

Hun mener at det også i et uterom skal finnes steder med fin nær-utsikt, samtidig som de lange siktlinjene bevares.

- I dette tilfellet har beboerne vært flinke til å sikre sin egen nærutsikt ved å ta vare på trærne. Også havet er godt synlig fra atriet, men kun på avstand, det ligger noen hundre meter fra huset.

Atriumshus ved havet=

KLASSIKERE: En liten bjørk sørger for skygge til den lille sitteplassen i sydenden av uteplassen. Foldestolene er designet av Mogens Koch i 1932, finnes hos danske rudrasmussen.com. Bord og pledd fra Milla Boutique. © FOTO: Espen Grønli

Atriumshus ved havet=

ALT PÅ ET BRETT: Med alt på et brett blir det enkelt å frakte med seg det du trenger for en liten rast. Om vinden skulle snu, tar man med seg brettet til en annen del av uterommet. Både kurvbrett og tekanne kommer fra Bolina. © FOTO: Espen Grønli

- Bevar det grønne

Mange velger å bygge en platting i atriumet, blant annet for å øke brukermuligheten når det regner og et jord- og gressdekke ellers ville blitt sølete.

For å unngå at denne plattingen blir gold og ensformig, har Wingårdh flere råd. Blant annet å legge dekket i flere nivåer.

- I stedet for å sprenge bort terreng for å få et jevnt underlag, bruk heller nivåforskjellen til å skape variasjon. Trappetrinn skaper spenning, og er en fin anledning til å definere ulike soner, hvert hus får sine lokale steder, utdyper hun.

Hun råder også til å ta vare på planter og trær under byggeperioden, dersom det er mulig.

- Hvis ikke, planlegg det inn i prosjektet. Det gjør uterommet levende og grønt og skaper mulighet for skygge på hete dager.

Atriumshus ved havet=

SONEDELT: Den nederste delen av plattingen ligger rett utenfor gjestefløyen. En par trinn opp og du er på nivå med terrassegulvet utenfor hovedhytta. Ned fra pergolaen til høyre skimtes noen trepersienner, de skjermer mot den lave ettermiddagssolen. © FOTO: Espen Grønli

Både estetisk og praktisk

Langs hele hovedbygget løper en pergola, som er en overdekking. Denne har ifølge Wingård en todelt funksjon.

- Den er der for å gi skygge og for at det ikke skal bli vått langs veggen. Med en glassplate lagt oppe på spilene i pergolaen blir det en tørr plass, selv om regnet høljer ned. Og skoene man kipper av seg utenfor verandadøren, holder seg også tørre. Grep som dette er derfor ikke bare estetisk begrunnet, de er praktiske og funksjonelle i hverdagslivet.

Atriumshus ved havet=

HETT SAMLINGSPUNKT: Peisen i stål er tegnet og bygget av beboerne selv. Skjelettet i stål er sveiset sammen og hektet direkte på pipeløpet. Innvendig er den også stålkledd, bunnen er dekket av murstein. Den vakre rustne fargen kom helt av seg selv etter et par sesonger, det sørget de salte havvindene for. Peisen krager ut fra veggen og er festet relativt høyt på pipa, siden den også brukes som grill. Spilene i pergolaen skjermer mot solen, glasset over sikrer en tørr sone langs veggen. Den hvite trådstolen kommer fra Hay. © FOTO: Espen Grønli

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!