Den oppsiktsvekkende hvite eneboligen på 196 kvadratmeter er vridd slik at den tilpasser seg nabohusene og eiernes ønske om maksimal utsikt over sjøen.

- I tillegg til å strekke seg mot vannet i sør åpner huset seg også mot furuskogen i nord. Det var altså hensynet til disse to hovedgløttene som i stor grad dirigerte prosjektets konsept, utdyper arkitekt Håkon Vigsnæs i Jarmund & Vigsnæs arkitekter.

En rekke hus og hytter som gir deg hakeslepp

Han og kollegene hans har tidligere også gjort seg bemerket med andre spektakulære prosjekter.

Blant annet med en praktisk og plasseffektiv skihytte i Nordmarka, en moderne bolig ved Mjøsa kledd med gjenbruksmaterialer og en trekantet Nesoddenvilla som langt fra er A 4.

Smekker, men like vel kraftfull arkitektur.

TIDLØS STIL: White House har også full åpning mot skogsterrenget. Dette er kul arkitektur som går aldri av moten. © FOTO: Ivan Brodey

Kult med kritthvitt

Navnet på huset, White House, er for øvrig avledet av at boligen er hvitmalt både på utsiden og innvendig.

Dette er gjort for at man i en viss grad ville tilpasse seg områdets skipperaktige trehus.

Full åpning mot solen og horisonten.

ÅPENHET I HØYSETET: Solen får flomme uhemmet inn de åpne romsonene sentralt i huset. © FOTO: Ivan Brodey

Langsmalt og innkrympet

Huset er en såkalt kompleks bygning, og den er formet som et langstrakt rektangel som er trukket inn, og krympet på midten.

Det har to terrasser. Den i sørvest er løftet litt opp for å gi beboerne ekstra god utsikt over fjorden.

Eik på veggene

Innvendige vegger og tak i annen etasje er kledd med eik - et varig tremateriale som bare blir finere med tiden.

Gulv og enkelte vegger i etasjen under er laget av betong som ble støpt på stedet.

Utmerket kontakt mellom ute og inne.

UTSØKT UTSIKT: Kjøkken og spisestueområdet har enorm utsikt over nabolaget og indre Oslo-fjord. © FOTO: Ivan Brodey

Enkelhelt, renhet og solide materialer er altid et sikkert kort.

SIKKER ELEGANSE: Ingen ting kan måle seg med den enkle elegansen i moderne interiører. Plasstøpt, ubehandlet betong i husets første etasje. © FOTO: Ivan Brodey

White House i Wallpaper

Arkitekten forteller at dette huset ble bygget med et begrenset budsjett, og at både dette og diverse bygningstekniske reguleringer, påvirket resultatet.

- Disse momentene bare inspirerte oss, og ga oss pardoksalt nok en følelse av frihet, uttalte Vigsnæs til Wallpaper da denne boligen ble vist i dette internasjonalt trendledende magasinet i 2007.

Wallpaper har også ved en anledning dekket bredden i ny, norsk arkitektur.

- Husets linjer ble valgt i forhold til hvordan boligene omkring så ut, og hvordan disse lå i terrenget. Å få inn morgensolen langt innover i boligen var også et av våre hovedmål, sa Vigsnæs til Wallpaper.

Mørkt møter lyst.

FINSTEMT SAMSPILL: Det mørke treverket matcher det ellers lyse interiøret på en utmerket måte. © FOTO: Ivan Brodey

Firmaets tre partnere.

DET KREATIVE TEAMET: Fra venstre arkitektene Einar Jarmund, Allessandra Kosberg og Håkon Vigsnæs. © FOTO: Nils Petter Dale

=

© Tegning: Jarmund&Vigsnæs

Internasjonal suksess

- Hvis vi klarer å gjøre bygningene våre forskjellige fra gang til gang, samtidig som de ikke er så lett gjenkjennbare som signert nettopp av oss, har vi nådd målet vårt, sier Håkon Vigsnæs.

I flere omganger har Jarmund & Vigsæs gjort det skarpt i internasjonale rangereringer av verdens ledende arkitekttektkontorer.

De har vært kåret til å være Nordens beste, og til å tilhøre klodens førti beste kontorer. White House har for øvrig turnert jorda rundt via utstillingen "Lost in nature".

Vikitg kapital

- Det er selvfølgelig vanskelig å rangerere arkitektonisk kvalitet, men positiv oppmerksomhet er en viktig kapital, også for oss arkitekter, sa arkitekt Einar Jarmund til D2 for en tid siden.

Han sier at det er interessant å legge merke til at bygningene ikke behøver å være spesielt store eller kostbare for å verdsettes, og at det selvfølgelig er morsomt å lede an.

- Det er spennende og høyst velfortjent at disse arkitektene får såpass anerkjennelse internasjonalt, kommenterer Eva Madshus, seniorkurator ved Nasjonalmuseet.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!