I dag åpner Norges største messe for hytte og fritidsbolig på Norges Varemesse. Her vil noen av Norges største hytteprodusenter stå klare til å vise frem sine modeller.

Vi har sett nærmere på noen av modellene som solgte godt i fjor, og bildet er entydig: Nordmenn har en hang mot tradisjonell arkitektur.

Det selges desidert flest hytter og leiligheter på fjellet i perioden vi nå går inn i, i tillegg til i september og oktober. Mange hyttekommuner forventer storinnrykk i påsken, og høyt utbud av fritidsboliger innebærer større mulighet for å finne nettopp din drømmehytte.

Populære modeller

Saltdalshytta, som er en av Norges største hytteprodusenter, har fem ulike hytteserier og totalt 170 modeller. Blant de cirka 400 hyttene som ble bestilt i fjor er Aurora-serien den mest populære, opplyser markedsansvarlig Øyvind Skogvoll i Saltdalshytta.

En medvirkende årsak til at den ble populær, mener han handler om at den ble godt markedsført på TV2 og diverse andre medier, fordi den var førstepremie i programmet Farmen i 2010.

Disse hyttemodellene selges som varmt hvetebrød

MIDGARD: Dette er Rana Hyttas mestselgende modell. Veiledende pris byggesett 502 800 kroner. © FOTO: Produsenten

Samme år etter år

Hyttemodellen Midgard har vært Rana Hyttas bestselger år etter år. Det var den også i 2010. Det blir den sikkert også neste år...

Vi velger altså det vante. Markedsansvarlig Geir Benden i Rana Hytta forteller at Midgard har vært i Rana Hyttas system i godt og vel 20 år. Suksessen er en vinkelhytte med flere lune kroker på terrassen.

Mer skal altså ikke til?

Disse hyttemodellene selges som varmt hvetebrød

AURORA: Aurora 994A var Saltdalshyttas mestselgende modell i 2010. 768 000 til 798 500 kroner for elementbyggesettet, avhengig av hvor i landet det skal leveres. © FOTO: Produsenten

Hyttemarkedet

Økonomer og meglere som Hytteliv har vært i kontakt med forventer en moderat prisvekst i 2011 og ferdighytteprodusentene hevder de har lagt finanskrisen bak seg. Den årlige analysen fra Eiendomsmeglerforetakenes Forening (EFF) viser en stabil prisutvikling for hytter på fjellet.

Gjennomsnittsprisen for en fjellhytte er nå på 1.705.000 kroner, en prisøkning på én prosent fra 2009.

Disse hyttemodellene selges som varmt hvetebrød

FEMUND: En av de mestselgende modellene til Norgeshus er Femund. En tradisjonell oppstuggu med to sidefløyer. Fra 1 501 965 kroner. © FOTO: Produsenten

Besøkstallene fra Finn viser samtidig økt hytteinteresse.

I fjor var det i snitt 15 prosent flere brukere på nettområdet "Fritidsboliger til salgs".

Og i 2010 ble det publisert 5276 fritidsboliger, mot 4917 annonser i 2009. Det er en økning på syv prosent.

Disse hyttemodellene selges som varmt hvetebrød

SOLEI: Dette var modellen Solhytten solgte mest av i 2010. Pris for byggesettet er 552 300 kroner. © FOTO: Produsenten

- Valgene er ikke spesielt sprelske, konstaterer hytteforsker Finn Arne Jørgensen. Modellene er verken supermoderne eller spesielt nyskapende.

- Men det er jo heller ikke poenget, det er tradisjon som står i fokus. Likevel; det er interessant å registrere at så få drømmer om å skille seg ut år etter år, legger han til.

Disse hyttemodellene selges som varmt hvetebrød

SKARET: Dette var den mest populære modellen til Rindalshytter. 568 000 kroner som bindingsverk i byggesett, 646 000 kroner i stavlaftbyggesett. © FOTO: Produsenten

Teknisk tegner

En teknisk tegner som lytter til hytteeiernes behov er suksessoppskriften, ifølge hyttefirmaet Familiehytta.

De har vokst sterkt de siste årene, og det startet med at daglig leder Torbjørn Kaarud selv skriblet ned en hytte på et ark. Deretter tok en teknisk tegner steget videre.

Disse hyttemodellene selges som varmt hvetebrød

FH 81 OSEN: Dette var den modellen Familiehytta solgte mest av i 2010. Rundt 58 slike modeller ble levert i fjor. Pris for byggesettet er 449 000 kroner. © FOTO: Produsenten

Disse hyttemodellene selges som varmt hvetebrød

HOLMSBU: Dette var den mestselgende modellen til Drammens Hus & Hytter AS. Cirka 833 000 kroner ferdig oppsatt. © FOTO: Produsenten

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!