Mens noen bygger garasjer for at bilen skal ha et sted å bo, tar andre bilen ut av garasjen og flytter inn selv.

Og for deg som ikke tror at det går an å bo i noe som absolutt ikke var beregnet som bolig i utgangspunktet, bare se hvor feil du kan ta.

Denne forfalne garasjen i Bordeaux, på bare 40 m2, hadde alle odds mot seg for å kunne bli beboelig.

For ikke å snakke om stilig. Men det stoppet ikke det franske arkitektfirmaet Fabre/deMarien.

Garasjeprosjektet, som de har kalt 100 % Box, var ferdigstilt i desember 2009, og har mottatt oppmerkesomhet verden over.

Arkitektene fra Fabre/deMarien så potensialet i den gamle garasjen.

FALLEFERDIG: Ingen hadde trodd at den slitne gamle garasjen skulle få nytt liv som leilighet. © FOTO: Fabre/deMarien

Fra utsiden var bygget ingenting mer enn en sliten gammel garasje før arkitektene gikk i gang.

Garasjen hadde stått mer eller mindre ubrukt i årevis, inneklemt mellom to andre bygg, før arkitektene fra Fabre/deMarien tok på seg jobben.

Skyvedørene fungerer som inngang i boligen.

NY DRAKT: Arkitektene lagde skyvedører i tre og fjernet den rustne garasjeporten. © FOTO: Fabre/deMerien

Det første det anerkjente franske arkitektfirmaet gjorde var å erstatte den gamle garasjeporten med to trepaneler som i prinsippet fungerer som skyvedører, og kan skli forbi hverandre for å gi ankomst til bygget.

På denne måten kommer man seg inn til bygget og oppnår støyskjerming fra trafikken på veien utenfor.

Flotte kontraster mellom hvitt interiør og gulvet i betong.

HVITT OG VAKKERT: Kjøkkenet i leiligheten er stramt og hvitt, og de store vinduene slipper inn masse lys. © FOTO: Fabre/deMarien

Innenfor dørene oppdager man aller først en liten veranda med tredekke. Fra denne fører en glassdør inn i huset.

Selve interiøret er holdt i hvitt for å maksimere lys- og romfølelsen, noe de store glassvinduene også bidrar til.

Gulvet er støpt i råbetong, som et lite hint til boligenes tidligere liv som garasje.

Kjøkkenet, som også er holdt i hvitt, er både romslig og funksjonelt. Smart belysning samt de store vinduene skaper et godt opplyst rom, og det lange spisebordet gjør det enkelt å invitere til middag.

Kontraster mellom tre og betong passer til garasjens historie.

SMÅTT OG GODT: Funksjonell design gjør at hovedrommet i leiligheten føles romslig. © FOTO: Fabre/deMarien

Arkitektene har tenkt smart for å skape god plass på få kvadratmetre.

ROM I ROM: På toppen av treklossen midt i rommet er det laget en sovehems. © FOTO: Fabre/deMarien

I oppholdsrommet er det gjort plass til både arbeid og hygge, og den buede trekonstruksjonen tilfører varme i de minimalistiske omgivelsene.

Bak arbeidsstasjonen fører en smal trapp opp til sovehemsen, som er kompakt men inneholder alt man trenger på et soverom.

Fabre/deMarien ble startet opp i 2004 av arkitektene Julie Fabre og Matthieu de Maren.

Firmaet har vunnet nasjonale designpriser.

Prosjektet 100 % Box blir beskrevet av arkitektene som:

"Et prosjekt som passer perfekt med vår metodikk, man skal bygge byen i byen. Ved å gjøre dette, bevarer man og fornyer det rike mønstret av kommersielle bygninger, oppbevaringsdepot, fabrikker og eneboliger i byen."

På sovehemsen er det akkurat nok plass til det viktigste, en seng.

SOV SØTT: Det er ikke høyt under taket på sovehemsen, men takvinduet gjør at det føles mindre trangt. © FOTO: Fabre/deMarien

Mens det i Norge fortsatt er uvanlig å snakke om å gjøre bolig av garasjen, er dette i både Storbritania, Irland og USA et ikke uvanlig tiltak for å skaffe seg større boareal.

Et mangfold "garage conversion" firmaer har spesialisert seg på å gjøre garasjen din om til en del av huset.

Mange skaffer seg et ekstra soverom, lekerom til barna, hjemmekontor eller bare får mer plass til kjøkken og stue ved å bruke garasjen, som kanskje tidligere var ingenting mer enn en oppsamlingsplass for gammelt rot.

Lar det seg gjøre i Norge?

- Selv om det fortsatt ikke er spesielt vanlig i Norge å gjøre garasjer om til boliger eller del av boligen, lar det seg som oftest fint gjøre, forteller Marianne Kaperdal i Plan- og bygningsetaten i Oslo til klikk.no.

- En slik endring vil være en søknadspliktig bruksendring, noe som i praksis vil si at du må søke om tillatelse før du går igang. I tillegg må man jo passe på at garasjen blir regulert til boligstandard.

I Norge gjelder også 4-meters regelen i forhold til naboer. Skulle garasjen ligge nærmere naboens hus enn 4 meter, må man eventuelt få naboens samtykke til prosjektet.

Kilder: Ourproperty.co.uk, Ideal Home magazine , Environ.ie , Plan - og bygningsetaten, Oslo kommune

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!