Arkitektur

Arkitekturen som gjør omveiene til en glede

Når du likevel skal kjøre bil, kan du like godt gjøre den til en arkitektonisk opplevelse.

Mørk regnværsdag over Trollstigen. Arkitekt: Reiulf Ramstad Arkitekter as. Landskapsarkitekt: Multiconsult. ©Foto: Steinar Skaar / Statens vegvesen

Mørk regnværsdag over Trollstigen. Arkitekt: Reiulf Ramstad Arkitekter as. Landskapsarkitekt: Multiconsult. ©Foto: Steinar Skaar / Statens vegvesen Foto: Steinar Skaar / Statens vegvesen

Publisert Oppdatert

Kommer sommerferien din til å inneholde en lengre biltur? Og er du innstilt på å kjøre via C for å komme fra A til B? Kanskje er du også opptatt av arkitektur? Svarer du ja på disse spørsmålene, så har Statens vegvesen et godt forslag til deg. 18 veistrekninger har fått status som Nasjonal turistveg, som blant annet innebærer at det er satset på arkitektur og kunst langs disse veiene.

- Nyskapende arkitektur og og tankevekkende kunst er nøkkelord i denne satsningen, forteller Trine Kanter Zerwekh til klikk.no. Hun er ansvarlig for profilering og reiselivskontakt i Nasjonale turistveger.

- Alle prosjektene skal være innovative og kreative, og vi har vært bevisste på å satse på unge norske arkitekter.

Så langt er 50 arkitekter og kunstnere engasjert i prosjektene, og flere kjente arkitektnavn går igjen, blant annet Code arkitektur, Reiulf Ramstad arkitekter, Snøhetta, Jensen & Skodvin, og Carl-Viggo Hølmebakk. I et par tilfeller har man hentet inn internasjonalt renommerte arkitekter, hvorav Peter Zumthor fra Sveits har det største internasjonale navnet.

Da prosjektet ble etablert i 1994 ble det plukket ut fire pilotprosjekter. Det var Sognefjellsveien, Hardanger, Helgelandskysten og Gamle Strynefjellvegen. I 1998 ble det gitt klarsignal til å videreføre prosjektet, og da ble kommunene invitert til å sende inn forslag til prosjekter.

- Vi fikk inn 52 forslag, og av disse ble 18 veistrekninger valgt ut, forklarer Kanter Zerwekh.

De 18 strekningene ligger fra Jæren i syd til Varangerhalvøya i nord, og er valgt ut for å være et godt alternativ til hovedveiene.

- Utbyggingen av rasteplassene og utsiktspunktene skal gå helt frem til 2023. Totalt er det planlagt 250 plasser, og så langt er nærmere 150 rasteplasser ferdigstilt , utdyper Kanter Zerwekh.

I år ble to større anlegg åpnet, ved Steindalsfossen og Eldhusøya. Det første ligger ved Nasjonal turistveg Hardanger og det andre langs Nasjonal turistveg Atlanterhavsvegen.

Satsingen har ført til at flere veistrekninger har fått ny oppmerksomhet. Blant annet har Nasjonal turistveg Rondane og Senja opplevd stor trafikkvekst.

Stor internasjonal oppmerksomhet

Det overordnede målet med satsingen er å bidra til å gjøre Norge enda mer attraktivt som reislivsmål, for på den måten å styrke næringsliv og bosetting i distriktene.

Ifølge Kanter Zerwekh har Nasjonale turistveger fått stor oppmerksomhet internasjonalt, og hun forteller at mange henvender seg til dem for å lære om prosjektet.

- Så langt er vi alene i verden om å ha en slik systematisk satsing på arkitektur og kunst langs veien.

Flere av tiltakene har blitt tildelt ulike priser både for utformingen og materialbruken.

Kilde: Nasjonale Turistveger.

Les også:

Vridde huset på siden for å få plass på tomten

Denne hytta er arkitektur i verdensklasse

På jakt etter gode interiørideer? Du finner dem i Inspirasjonsguiden

Varanger

Går mellom Varangerbotn og Hamningberg (fv. 75/341) og er 160 km lang.

Strekningen inneholder fire steder som har fått hver sin installasjon. På Steilneset finnes et minnested om de 91 ofrene som på 1600-tallet ble brent på bålet for trolldom. Historien formidles gjennom kunst og arkitektur, som realisert i et samarbeidsprosjekt mellom billedkunstneren Louise Bourgeois og arkitekten Peter Zumthor. Ofrenes skjebner beskrives gjennom plakater, hefter og bøker skrevet av Liv Helene Willumsen.

På Steilneset finnes også et fuglekikkerskjul. Det gir godt utsyn og ly mot vær og vind, og det er registrert nesten 100 ulike fuglearter.

I Gornitak finnes en rasteplass med toalett. Navnet er samisk (Gorgetak) og betyr oppstigning, og henspiller på stedet man kommer på land og starter oppstigningen til fjellet. Under 2. verdenskrig ble steinhuset på rasteplassen brukt som ammunisjonslager. Arkitekt har vært Margrete Friis, med Berg & Dyring som landskapsarkitekter.

Ved veiens endepunkt ligger det nedlagte fiskeværet Hamningberg, med sin bebyggelse fra 1800-tallet.

Havøysund

Nasjonal turistveg Havøysund går mellom Kokelv og Havøysund (fv. 889). Strekningen er 66 km lang.

Bålvarme og ly for vinden i fugletitterskjul nær Steilneset minnested i Vardø, Nasjonal turistveg Varanger. Arkitekt: biotope.no

Bålvarme og ly for vinden i fugletitterskjul nær Steilneset minnested i Vardø, Nasjonal turistveg Varanger. Arkitekt: biotope.no Foto: FOTO: Tormod Amundsen / biotope.no

Natt ved Steilneset i Vardø, minnehallen som leder fram til Louise Bourgeois' kunstverk til minne om de 91 som ble brent for trolldomsvirksomhet. Den internasjonalt kjente arkitekten Peter Zumthor har tegnet både minnehallen og glassbygget rundt kunstverket

Natt ved Steilneset i Vardø, minnehallen som leder fram til Louise Bourgeois' kunstverk til minne om de 91 som ble brent for trolldomsvirksomhet. Den internasjonalt kjente arkitekten Peter Zumthor har tegnet både minnehallen og glassbygget rundt kunstverket Foto: FOTO: Bjarne Riesto

Rasteplassen Gornitak på Nasjonal turistveg Varanger, Europaveg 75 ved Varangerfjorden. Arkitekt: Margrete Friis Landskapsarkitekt: Berg og Dyring.

Rasteplassen Gornitak på Nasjonal turistveg Varanger, Europaveg 75 ved Varangerfjorden. Arkitekt: Margrete Friis Landskapsarkitekt: Berg og Dyring. Foto: FOTO: Hege Lysholm/Statens vegvesen

På denne strekningen er det tilrettelagt med tre rasteplasser, alle med arkitektoniske øyenslyster.

Rasteplassen Selvika er utstyrt med toalett, sykkelskur og grillplass. Alt md full universell tilgjengelighet. Her finnes også den eneste tilgjengelige sandstranden på strekningen mellom Snefjord og Havøysund. Arkitekt er Reiulf Ramstad Arkitekter AS.

I Lillefjord ligger det en rasteplass med en bro og tilhørende natursti. Arkitekt er PUSHAK arkitekter.

Den siste rasteplassen ligger i Snefjord. Her er det satt ut tre sittebokser, som er plassert slik at man finner le uansett hvilken retning vinden blåser. Arkitekt er PUSHAK arkitekter (Langeland, Drage Kleiva, Melbye og Gromholt).

Senja

Nasjonal turistveg Senja mellom Gryllefjord og Botnhamn er 90 km lang (fv. 86/862).

Senja er Norges nest største øy og er på mange måter et tverrsnitt av det norske landskapet. Kjøreturen går derfor gjennom en natur preget av dype fjorder, strender, stupbratte fjell og levende fiskevær.

Værbeskyttende sittebokser på rasteplasssen ved riksveg 889 i Snefjord, Nasjonal Turistveg Havøysund. Arkitekt: PUSHAK arkitekter (Langeland, Drage Kleiva, Melbye, Gromholt).

Værbeskyttende sittebokser på rasteplasssen ved riksveg 889 i Snefjord, Nasjonal Turistveg Havøysund. Arkitekt: PUSHAK arkitekter (Langeland, Drage Kleiva, Melbye, Gromholt). Foto: FOTO: Anne Olsen-Ryum for Statens vegvesen

Selvika rasteplass ved Nasjonal turistveg Havøysund. Rasteplass med toalett og vindbeskyttet hvile- og skifteplass med sykkelparkering. Selvika er den eneste sandstranda på hele denne turistvegstrekningen og er et attraktivt utfartsområde. Arkitekt: Reiulf Ramstad Arkitekter as.

Selvika rasteplass ved Nasjonal turistveg Havøysund. Rasteplass med toalett og vindbeskyttet hvile- og skifteplass med sykkelparkering. Selvika er den eneste sandstranda på hele denne turistvegstrekningen og er et attraktivt utfartsområde. Arkitekt: Reiulf Ramstad Arkitekter as. Foto: FOTO: Jiri Havran / Statens vegvesen

Ved Bergsbotn er det bygd en utsiktsrampe i stål og tre, som gir et panorama over Bergsfjorden og havet utenfor. Arkitekter er Code Arkitektur.

Noen steder langs de 18 nasjonale turistveiene er det lagt opp til avstikkere for å gi bilturistene ekstra opplevelser. På Senja kan man ta en omvei til fiskeværet Husøy, som ligger ut mot storhavet og har adkomst via en molo.

På Tungeneset rasteplass er det bygget en gangbane i sibirsk lerk som leder ned over svabergene. Fra rasteplassen har man utsikt mot tinderekken Okshornan. Arkitekter er Code Arkitektur, mens Aurora Landskap - Anita Veiseth har stått for landskapsarkitekturen.

Lofoten

Nasjonal turistveg Lofoten går mellom Å og Raftsundet (E10). Strekningen er 184 km lang.

Denne strekningen byr på det meste av hva den nord-norske naturen har å by på; storhavets drama, lune fiskehavner og frodig landbrukslandskap.

På rasteplassen Torvdalshalsen får man etter sigene en god utsikt over Vestvågøyas store landbruksarealer og vikingmuseet på Borg. Arkitekter er 70° Nord-Gisle Løkken.

Utsiktspunktet Bergsbotn, populært stoppested på Nasjonal turistveg Senja. Arkitekt: Code arkitektur as

Utsiktspunktet Bergsbotn, populært stoppested på Nasjonal turistveg Senja. Arkitekt: Code arkitektur as Foto: FOTO: Jiri Havran/Statens vegvesen

Tungeneset rasteplass og utsiktspunkt, Nasjonal turistveg Senja. Arkitekt: Code arkitektur as.

Tungeneset rasteplass og utsiktspunkt, Nasjonal turistveg Senja. Arkitekt: Code arkitektur as. Foto: FOTO: Jarle Wæhler/Statens vegvesen

Eggum rasteplass byr på et toalettbygg tegnet av en av våre mest renommerte, internasjonale arkitekter; Snøhetta AS.

I NUsfjord kan besøke et av Norges eldste og best bevarte fiskevær.

På Grunnfør er det satt opp et eget hus for syklister som ferdes på yttersiden av Austvågøya. Fra Grunnfør er det utsikt mot det åpne havet og Vesterålen. Arkitekter er 70° Nord.

Denne strekningen er lang, derfor kanskje den har tre toalettbygg. På Akkarvikodden finner man ett. Det er bygget i blant annet granitt, og det samme er også møblene. Arkitekter er Manthey Kula. Landskapsfabrikken - Inge Dahlman har stått for landskapsarkitekturen.

Geiranger - Trollstigen

Nasjonal turistveg Geiranger - Trollstigen går mellom Langvatn på Strynefjellet og Sogge bru i Romsdalen (fv. 63). Strekningen er 106 km lang.

På denne strekningen passerer man fem arkitektoniske stoppesteder. Linge fergekai er det første.

I Ørnesvingen treffer man på det andre, der det ligger i den øverste hårnålsvingen på Ørnevegen og byr på utsikt mot Geiranger og utover Geirangerfjorden. Arkitekt er 3 RW arkitekter-Sixten Rahlff. Kunstner har vært May Eikås Bjerk. Mens Smedsvig landskaparkitekter AS har stått for landskapsarkitekturen.

Ved Flydalsjuvet er det både utsiktspunkt og rasteplass med toalett. Konstruksjonen er utformet i et øvre og nedre nivå med gangbane imellom. Arkitekt er 3 RW arkitekter-Sixten Rahlff, mens Smedsvig landskapsarkitekter AS har hatt ansvaret for formingen av landskapet rundt.

Fugletittertårn ved Storeidvatnet ved Leknes på Vestvågøya, Nasjonal turistveg Lofoten. Arkitekt: 70° Nord - Gisle Løkken.

Fugletittertårn ved Storeidvatnet ved Leknes på Vestvågøya, Nasjonal turistveg Lofoten. Arkitekt: 70° Nord - Gisle Løkken. Foto: FOTO: Steinar Skaar / Statens vegvesen

Nytt servicebygg for veifarende ved Eggum, Nasjonal turistveg Lofoten. Steinbygningen på toppen er restene av den tyske radarstasjonen Borga. Arkitekt: Snøhetta AS.

Nytt servicebygg for veifarende ved Eggum, Nasjonal turistveg Lofoten. Steinbygningen på toppen er restene av den tyske radarstasjonen Borga. Arkitekt: Snøhetta AS. Foto: FOTO: Steinar Skaar/Statens vegvesen

Rundt Gudbrandsjuvet er det formet en utsiktsplattform som en krans, som til slutt leder bort til en kafé som ligger helt på kanten av elven Valldøla. Arkitekter er Jensen & Skodvin Arkitektkontor.

På veiens toppunkt, Trollstigplatået, kommer man til den kanskje mest spektakulære konstruksjonen, nemlig utsiktsplattformene som svever over Trollstigveien. Arkitekt er Reiulf Ramstad Arkitekter AS, mens Multiconsult har stått for landskapsformingen.

Aurlandsfjellet

Nasjonal turistveg Aurlandsfjellet går mellom Aurlandsvangen og Lærdalsøyri og er 47 km lang (fv. 243).

På strekningen finnes tre stoppesteder, hvor kanskje utsiktsplattformen Stegastein er den mest spektakulære. Plattformen har fått flere utmerkelser og er bygget i limtre og stål. Ytterst ute står man 30 meter over bakken og 650 meter over Nærøyfjorden. Arkitekter har vært Todd Saunders og Tommie Wilhelmsen.

Rasteplassen Flotane er blant annet utstyrt med et toalett som er drevet med solcellepanel. Stedet beskrives som et naturlig utgangspunkt for turer langs den gamle anleggsveien innover fjellet. Arkitekt: Lars Berge.

På Vedahaugane kan man nyte utsikten både ned dalen og innover fjellet mot toppene i Jotunheimen. Det er bygget en gangbane i betong som leder til et kunstverk i et hi. Den (Hi på norsk), som kunstverket heter, er laget av den amerikanske kunstneren Mark Dion. Arkitekt er Lars Berge.

Hardanger

I Nasjonal turistveg Hardanger inngår strekningane Granvin og Steinsdalsfossen, Norheimsund og Tørvikbygd, Jondal og Utne, Kinsarvik, Odda og Låtefoss (fv. 7/fv. 49/fv. 550/rv. 13). Total lengde er 158 km.

Terskeldammer med vannspeil ved bygningene på Trollstigplatået med Trollstigen Kafe og kiosklokaler, Arkitekt: Reiulf Ramstad Arkitekter as. Landskapsarkitekt: Multiconsult.

Terskeldammer med vannspeil ved bygningene på Trollstigplatået med Trollstigen Kafe og kiosklokaler, Arkitekt: Reiulf Ramstad Arkitekter as. Landskapsarkitekt: Multiconsult. Foto: FOTO: Jiri Havran/Statens vegvesen

Detaljer av bygningene på Trollstigplatået. Arkitekt: Reiulf Ramstad Arkitekter as. Landskapsarkitekt: Multiconsult.

Detaljer av bygningene på Trollstigplatået. Arkitekt: Reiulf Ramstad Arkitekter as. Landskapsarkitekt: Multiconsult. Foto: FOTO: Jarle Wæhler/Statens vegvesen

Utsiktspunktet Ørnesvingen høyt over Geirangerfjorden. Arkitekt: 3RW; Sixten Rahlff.

Utsiktspunktet Ørnesvingen høyt over Geirangerfjorden. Arkitekt: 3RW; Sixten Rahlff. Foto: FOTO: Jarle Wæhler / Statens vegvesen

Toalettbygning og infopunkt kledt med laftetømmer, Flydalsjuvet utsiktsplass. Arkitekt: 3RW; Sixten Rahlff.

Toalettbygning og infopunkt kledt med laftetømmer, Flydalsjuvet utsiktsplass. Arkitekt: 3RW; Sixten Rahlff. Foto: FOTO: Jarle Wæhler / Statens vegvesen

Mørk regnværsdag over Trollstigen. Arkitekt: Reiulf Ramstad Arkitekter as. Landskapsarkitekt: Multiconsult.

Mørk regnværsdag over Trollstigen. Arkitekt: Reiulf Ramstad Arkitekter as. Landskapsarkitekt: Multiconsult. Foto: FOTO: Steinar Skaar / Statens vegvesen

Denne strekningen har fem attraksjoner, hvor arkitektene har fått lov til å boltre seg på tre av dem, mens naturen har utformet de to andre.

Steinstøberget er en rasteplass med toalett. Her er det også tilrettelagt for fiske ved Hardangerfjorden, og gode muligheter for grilling. Arkitekt er Tordis Hoem.

Ved Steindalsfossen, som har et fall på 50 meter, kan man vandre bak fossen.

Rasteplassen på Hesthamar ligger i et område med aktiv fruktdyrking. Det går stier ut til et nes med et stort stenkors, og også sti ned til en badeplass. Arkitekt er Asplan Viak v/Knut Hellås.

På strekningen finner man også det som sies å være en av de mest besøkte naturattraksjonene i Norge. Låtefoss har to elveløp som flyter sammen midt i fossen, som for øvrig er vernet.

Stegastein utsiktsplattform i Aurland, Nasjonal turistveg Aurlandsfjellet. Arkitekt: Todd Saunders/Saunders og Wilhelmsen.

Stegastein utsiktsplattform i Aurland, Nasjonal turistveg Aurlandsfjellet. Arkitekt: Todd Saunders/Saunders og Wilhelmsen. Foto: FOTO: Roger Ellingsen/Statens vegvesen

Servicebygg på rasteplassen Flotane på fjellet mellom Lærdal og Aurland, Nasjonal turistveg Aurlandsfjellet. Bygget inneholder et toalett som er drevet med solceller. Arkitekt: Lars J. Berge/LJB AS

Servicebygg på rasteplassen Flotane på fjellet mellom Lærdal og Aurland, Nasjonal turistveg Aurlandsfjellet. Bygget inneholder et toalett som er drevet med solceller. Arkitekt: Lars J. Berge/LJB AS Foto: FOTO: Lars J. Berge/Statens vegvesen

Utsiktsplass med sittebenker og sti av betong ved Vedahaugane på fjellveien fra Lærdal til Aurland, Nasjonal turistveg Aurlandsfjellet. Stien leder fram til kunstinstallasjonen Den av Mark Dion. Landskapsarkitekt: LJB as/ Lars Berge.

Utsiktsplass med sittebenker og sti av betong ved Vedahaugane på fjellveien fra Lærdal til Aurland, Nasjonal turistveg Aurlandsfjellet. Stien leder fram til kunstinstallasjonen Den av Mark Dion. Landskapsarkitekt: LJB as/ Lars Berge. Foto: FOTO: Roger Ellingsen/Statens vegvesen

Rasteplassen Hereiane har fått sitt helt spesielle toalett, bygget med tak og vegger av lokal naturstein. Plassen ligger i et område med spesiell topografi med glatte svaberg opp mot høyfjellet. Arkitekter er Asplan Viak v/Knut Hellås/3RW v/Susanne Puchberger.

Rondane

Nasjonal turistveg Rondane går fra Muen og Sollia kirke til Folldal, og er 75 km lang (fv. 27 / 219).

Veien passerer i østre ytterkant av Rondane Nasjonalpark, og beveger seg mellom kulturlandskap på den ene siden og mektige fjellmassiv på den andre. Her får man blant annet utsikt til det som har vært inspirasjonen til av de mest kjente nasjonale kunstskattene; Vinternatt i fjellene, malt av Harald Sohlberg.

I Folldal passerer man Folldal gruver, som er et av Norges ti viktigste teknisk industrielle kulturminner. I dag drives gruvene som et museum, hvor det også er utstilling og informasjon om Nasjonalparkene i området.

På Sohlbergplassen kan man se utsikten nesten slik Harald Sohlberg så den i 1914 da han malte Vinternatt i fjellene. Arkitekt er Carl-Victor Hølmebakk.

Strømbu rasteplass har både varmestue og takterrasse, samt informasjon, kiosk, toaletter og langtidsparkering. Rasteplassen er startsted for flere fotturer innover Rondane og Alvdal vestfjell. Arkitekt er Carl-Viggo Hølmebakk.

Ved Sollia kirke er det en liten rasteplass. Kirken er en laftet tømmerkirke fra 1738. Arkitekt er Lars Berge.

Ryfylke

Nasjonal turistveg Ryfylke går mellom Oanes ved Lysefjorden og Hårå ved Rødal og er 183 km lang (rv. 13, fv. 46 / 520).

Dette spesielle toalettbygget av lokal naturstein ligger på Hereiane rasteplass ved Hardangerfjorden. Arkitekt: Asplan Viak - Knut Hellås/3 RW - Susanne Pushberger.

Dette spesielle toalettbygget av lokal naturstein ligger på Hereiane rasteplass ved Hardangerfjorden. Arkitekt: Asplan Viak - Knut Hellås/3 RW - Susanne Pushberger. Foto: FOTO: Hege Lysholm/Statens vegvesen

Hereiane rasteplass ved Hardangerfjorden. Arkitekt: Asplan Viak - Knut Hellås/3 RW - Susanne Pushberger. vegvesen

Hereiane rasteplass ved Hardangerfjorden. Arkitekt: Asplan Viak - Knut Hellås/3 RW - Susanne Pushberger. vegvesen Foto: FOTO: Bjørn Andresen / Statens vegvesen

Kjøreturen langs denne veien passerer frodige fjorder og nakne fjell. Her kan man oppleve små bygder og tettsteder med aktivt jordbruk og allsidig næringsliv.

På Ropeid fergekai er det reist et kombinert venterom og toalett med store glassflater, som gir nærhet til både fjorden og fjellveggen i bakkant. Arkitekter er Jensen & Skodvin.

Lovra rasteplass, som er tegnet av arkitektene Helen & Hard, gir utsikt mot Lovraeidet og fjorden, men da må man følge en liten sti som går fra rasteplassen og opp til utsiktspunktet.

Ved Allmannajuvet ligger det en nedlagt sinkgruve. Her utvikler Sauda kommune sammen med den internasjonalt kjente arkitekten Peter Zumthor flere bygninger inne i juvet. Inne i disse vil de reisende bli presentert for formidling og opplevelser omkring gruvehistorien. Det blir også et anlegg med parkering og servicebygg med kafe og toalett ved fylkesveien.

Svandalsfossen er en kjent attraksjon, og særlig spektakulær er den når det er stor vannføring. Gjennom trapper som beveger seg oppover langs fossen kan naturkreftene oppleves. Tilsvarende går det trapper ned til fjorden. Arkitekter er Haga Grov/Helge Schelderup.

Sognefjellet

Nasjonal turistveg Sognefjellet går mellom Lom og Gaupne og er 108 km lang (fv. 55).

Sognefjellsveien har lange tradisjoner som forbindelse mellom øst og vest, og går over Nord-Europas høyestliggende fjellovergang på 1434 meter over havet.

Utsikt mot Rondane og Atnsjøen fra Sohlbergplassen utsiktsplass på Nasjonal turistveg Rondane. Her kan man stå og ha nesten den samme utsikten som Harald Sohlberg da han malte sitt berømte maleri i 1914, Vinternatt i fjellene. Arkitekt: Carl-Viggo Hølmebakk.

Utsikt mot Rondane og Atnsjøen fra Sohlbergplassen utsiktsplass på Nasjonal turistveg Rondane. Her kan man stå og ha nesten den samme utsikten som Harald Sohlberg da han malte sitt berømte maleri i 1914, Vinternatt i fjellene. Arkitekt: Carl-Viggo Hølmebakk. Foto: FOTO: Helge Stikbakke/Statens vegvesen

Gammel, men velholdt bensinstasjon ved fylkesvei 29 i Grimsbu i Folldal, adkomstveg fra Alvdal til Nasjonal turistveg Rondane.

Gammel, men velholdt bensinstasjon ved fylkesvei 29 i Grimsbu i Folldal, adkomstveg fra Alvdal til Nasjonal turistveg Rondane. Foto: FOTO: Jarle Wæhler/Statens vegvesen

Sohlbergplassen utsiktsplass, Nasjonal turistveg Rondane. Arkitekt: Carl-Viggo Hølmebakk.

Sohlbergplassen utsiktsplass, Nasjonal turistveg Rondane. Arkitekt: Carl-Viggo Hølmebakk. Foto: FOTO: Jarle Wæhler / Statens vegvesen

Interiøret i varmestua på Strømbu hovedrasteplass, Nasjonal turistveg Rondane. Arkitekt: Carl-Viggo Hølmebakk.

Interiøret i varmestua på Strømbu hovedrasteplass, Nasjonal turistveg Rondane. Arkitekt: Carl-Viggo Hølmebakk. Foto: FOTO: Jarle Wæhler/Statens vegvesen

Starter du fra østsiden kommer du først til rasteplassen Liasanden inne i furuskogen i Leirdalen. Her har trærne og terrenget fått bestemme utformingen av rasteplassen. Arkitekter er Jensen & Skodvin.

Neste plass er Vegaskjelet. Der er det plassert et utsiktspunkt rett ut fra parkeringen for å komme klar av kratt og busker. Arkitekt er Carl-Viggo Hølmebakk.

På Nedre Oscarshaug kan de veifarende stå og speide innover mot det kjente fjellmassivet Hurrungane. Et sikteglass i glass med navn gir oversikt over de høyeste toppene i massivet. Arkitekt er Carl-Viggo Hølmebakk.

Midt oppe på fjellet ved Storevass-krysset finner man rasteplassen Mefjellet hvor Fanaråken kan tas i øyesyn. På rasteplassen finnes også en steinskulptur av Knut Wold. Arkitekter er Jensen & Skodvin.

Høsebrua, gangbru over Suldalslågen ved Sand i Suldal, avstikker fra Nasjonal turistveg Ryfylke. Arkitekt: Rintala Eggertsson Arkitekter.

Høsebrua, gangbru over Suldalslågen ved Sand i Suldal, avstikker fra Nasjonal turistveg Ryfylke. Arkitekt: Rintala Eggertsson Arkitekter. Foto: FOTO: Jarle Lunde/SuldalFoto.no

Svandalsfossen i Sauda, fossesti med trapper. Nasjonal turistveg Ryfylke. Arkitekt: Haga Grov/Helge Schjelderup

Svandalsfossen i Sauda, fossesti med trapper. Nasjonal turistveg Ryfylke. Arkitekt: Haga Grov/Helge Schjelderup Foto: FOTO: Per Kollstad/Statens vegvesen

Liasanden rasteplass i furuskogen i Leirdalen (ved Bøverdalen i Lom), Nasjonal turistveg Sognefjellet. Arkitekt: Jensen og Skodvin.

Liasanden rasteplass i furuskogen i Leirdalen (ved Bøverdalen i Lom), Nasjonal turistveg Sognefjellet. Arkitekt: Jensen og Skodvin. Foto: FOTO: Nils Petter Dale

Nedre Oscarshaug ved Turtagrø, Nasjonal turistveg Sognefjellet, utsiktsplass med plattform med siktekikkert av glass. Arkitekt: Carl-Viggo Hølmebakk.

Nedre Oscarshaug ved Turtagrø, Nasjonal turistveg Sognefjellet, utsiktsplass med plattform med siktekikkert av glass. Arkitekt: Carl-Viggo Hølmebakk. Foto: FOTO: Nils Petter Dale

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning